Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

MTV paikalla: Keilaniemen 100 miljoonan euron tunnelihanke tehtiin kerralla lopulliseen pituuteen – seuraavaksi luvassa tornitaloja

Julkaistu 08.05.2019 16:33
Toimittajan kuva

Joonas Lepistö

joonas.lepisto@mtv.fi

LepistoJoonas

Moni on saanut kokea pitkiä hetkiä Keilaniemessä ruuhka-aikaan. Viittä vaille valmiin tunnelin on tarkoitus helpottaa kärsimystä, sille liikenne painuu maan alle.

Itse tunnelia ei kuitenkaan rakennettu liikenteen vuoksi. 

Minkä takia tunneli tehtiin?

– Jotta Keilaniemen aluetta saadaan kehitettyä yhdessä Tapiolan ja Otaniemen kanssa, kertoo rakennuspäällikkö Hannu Lehtikankare Espoon kaupungilta. 

Vähemmän liikennevaloja, enemmän asuntoja

Tunneli poistaa alueelta kolmet nykyiset liikennevalot. Tämän itsessään pitäisi sujuvoittaa liikenteen kulkua. 

– Samoin asumiselle on paremmat edellytykset, kun meluhaitat pienenevät. Uusien asuintalojen rakentaminen ei olisi mahdollista, jos Kehä ykköstä ei olisi laitettu tunneliin. 

Noin 100 miljoonaa euroa maksanutta tunnelia alettiin rakentaa vuonna 2016 ja sen valmistuminen mahdollistaa tunnelin betonikannen päälle rakennettavan puistoalueen sekä tornitaloja tunnelialueen reuna-alueelle.

gr-0805-Tapiola-Tornitalot-Joonas

– Tunnelin sisällä alkaa olla lähes valmista, vaikka ulkopuolella rakennustyöt vielä jatkuvatkin. Loputkin rakennustyöt saadaan vuoden loppuun mennessä valmiiksi.

Espoon kaupunki maksoi Lehtikankareen mukaan koko lystin itse. 

Kesäkuussa käyttöön

Liikenteen pitäisi käynnistyä jo kesäkuun aikana.

– Tällä hetkellä liikennemäärä Kehä ykkösellä on 35 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Espoon kaupungin ja Väyläviraston yhteishankkeessa on rakennettu 460 metriä pitkä tunneli, jota pitkin Kehä I:n liikenne tulee pian kulkemaan Keilaniemessä. 

Tunneli tehtiin kerralla lopulliseen pituuteen, vaikka rakennushankkeen piti sisältää vain puolikas tunneli.

– Tulee vähemmän haittaa sekä asukkaille että liikenteelle, kun tehdään kerralla valmiiksi.

Tunnelihankkeessa valettiin noin 70 000 kuutiota betonia. Määrä on melkoinen.

– Sitä voi verrata vaikka siihen, että isoa vesistösiltaa tarvitaan 10 000 - 15 000 kuutiota betonia. Meidän tunnelihanke on betonimäärältään yksi Suomen suurimmista, mitä viime vuosina on rakennettu.

Tunnelin alla Länsimetro

Tunnelia varten louhittiin mittava määrä kalliota.

– Hankkeen aikana louhittiin noin 300 000 kuutiota kalliota.

Omat haasteensa louhinnalle on tehnyt se tosiasia, että tunnelimaan alla kulkee Länsimetro. Louhintaa on siis jouduttu yhteensovittamaan metroliikenteen kanssa. 

– Se tarkoittaa sitä, että on pitänyt seurata hyvin tarkkaan tärinöitä, mitä aiheutuu. Saimme kyllä suurimman osan louhittua jo ennen metron henkilöliikenteen alkamista – se helpotti. 

Tänään mahdollisuus käydä kohteessa

Tänään keskiviikkona kuka tahansa voi vierailla tunnelin ensiesittelyssä klo 16 - 19 välillä. Tunneliin saapuminen tapahtuu bussikuljetuksilla Keilaniemen metroaseman vastapäiseltä pysäkiltä Keilaniementiellä (Keilaniementie E2032). Tunnelille ei ole mahdollista saapua jalkaisin tai omalla ajoneuvolla.

Tältä tunnelialueella pitäisi näyttää, kun kaikki on valmista. Katso virtuaaliesitys:


Lisää aiheesta:

Suomen pisimmät ja syvimmälle menevät liukuportaat valmistuvat Espooseen – uusi metroasema on kooltaan kuin kauppakeskus maan allaSuomen pisimmän sillan rakennustyöt alkavat Helsingissä – vuosia kestävä projekti jyrää alleen suuret määrät parkkipaikkojaParempi julkinen liikenne ja kaupunki-imago? Satojen miljoonien ratikkahanke sai siunauksen jatkosuunnittelulle – tällainen on Vantaan ratikkaYli 400 asuntoa, elämyspuisto ja valmius jopa metroyhteydelle Helsingin keskustaan – MTV Uutiset kurkisti Pohjoismaiden suurimman kauppakeskuksen työmaalleLänsimetro on kulkenut vastatuulessa louhintavaiheesta asti – avajaisia odoteltu jo kolme vuottaKehä I pamautetaan uusiksi huomisaamuna – varaudu jättiruuhkiin pääväylillä
EspooLiikenneKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Espoo
  • ke20:15
    Koulu

    Kouluriita leimahti Espoossa – Nokian vanha toimistotila sotkun ytimessä

  • 28.11.11:16
    Liikenneonnettomuudet

    Lapseen suojatiellä törmännyt autoilija saatu kiinni – vältteli kiinniottoa lähes kuukauden

  • 25.11.15:43
    Tanssi

    Näin Espoossa bailataan 77-vuotiaan Dj Börjen tahtiin

  • 25.11.14:58
    Henkirikokset

    MTV:n tiedot: Tyttöystävä oli juuri eronnut Espoon murhaepäillystä – mies tuli asuntoon omin luvin

  • 24.11.17:57
    Henkirikokset

    Naapurit järkyttyivät Espoon julmasta murhasta – erityisesti yksi asia ihmetyttää heitä