Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Massiivinen siltahanke hyväksyttiin Helsingissä – rakennustyöt alkavat aikaisintaan vuonna 2018

© Kruunusillat, Helsingin kaupunki, WSP
Julkaistu 31.08.2016 21:43

MTV UUTISET

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi tänään neljännesmiljardin maksavan Kruunusillat-hankkeen. Rakennustyöt alkavat aikaisintaan vuonna 2018.

Kruunusillat yhdistävät valmistuessaan uuden Itä-Helsingin asuinalueen Kruunuvuorenrannan Kalasatamaan ja lopulta myös Helsingin keskustaan. 

Kolmesta sillasta koostuvalla joukkoliikenneyhteydellä voi tulevaisuudessa matkata niin raitiovaunulla, pyörällä kuin jalan.

havainnekuva_kruunusillat_hanke_Kruunuvuorensilta_nakyma_kruunuvuorenrannalta (1)
Kruunuvuorensilta Kruunuvuorenrannalta katsottuna. Kuva: Helsingin kaupunki© Kruunusillat, Helsingin kaupunki, WSP

Helsingin kaupungin mukaan autoliikenne ei voi käyttää siltaa, koska tavoitteena on lisätä joukkoliikenteen ja kestävien liikennemuotojen osuutta liikenteestä.

Kruunusillat_Finkensilta_katunakymaFinkensillan katunäkymä. Kuva: Helsingin kaupunki© Kruunusillat, Helsingin kaupunki, WSP

Kaupungin mukaan ajoneuvoliikenteen salliminen silloilla lisäisi runsaasti liikenteen määrää kantakaupungissa ja Kalasataman alueella, jolloin liikenne ruuhkautuisi pahoin.

HELSINKI_kruunusillat_karttaKruunusillat-hankkeen yleiskartta. Kuva: Helsingin kaupunki

Hankkeen rakennustyön on arvioitu maksavan noin 259 miljoonaa euroa. Summa pitää sisällään raitiotieyhteyden rakentamisen.

Lisäksi tarvitaan noin 20-25 miljoonan euron investointi raitiovaunuvarikkoon ja 75-80 miljoonan investointi raitiovaunukalustoon.

Raitiotien liikennöintikustannusten arvioidaan olevan noin 13 miljoonaa euroa vuodessa.

havainnekuva_kruunusillat_hanke_PurjeveneetKuva: Helsingin kaupunki© Kruunusillat, Helsingin kaupunki, WSP

Helsingin kaupungin kaupunkisuunnittelulautakunnan mukaan hankkeen toteuttaminen voi alkaa vuonna 2018, koska päätös hankkeen rakentamisesta saatiin nyt tehtyä.

Pisin silta voisi olla 1,2 kilometriä. Se olisi Suomen pisin silta. Hankkeen arvioidaan olevan valmis vuoden 2025 loppuun mennessä. Liikennöinti silloilla alkaa suunnitelmien mukaan vuonna 2026.

havainnekuva_kruunusillat_hanke_Korkeasaaren_sillaltaKruunusillat Korkeasaaren sillalta katsottuna. Kuva: Helsingin kaupunki© Kruunusillat, Helsingin kaupunki, WSP

Helsingin kaupunki kertoo hankkeesta kertovassa artikkelissaan, että matka-aika keskustasta Korkeasaareen on 11 minuuttia, Kruunuvuorenrantaan 15 minuuttia, Haakoninlahteen 18 minuuttia ja Yliskylän keskustaan 20 minuuttia.

Liikennöinnin käynnistyessä keskustan ja Yliskylän sekä keskustan ja Haakoninlahden linjojen vuoroväli on 10 minuuttia. Kysynnän kasvaessa vuorovälejä tihennetään.

Kruunusillat_Korkeasaaren_pysakkialue_ilmakuvaKorkeasaaren pysäkkikuva. Kuva: Helsingin kaupunki© Kruunusillat, Helsingin kaupunki, WSP

Helsingin kaupungin mukaan matka kestää pyörällä keskustasta Korkeasaareen reilut 15 minuuttia, Kruunuvuorenrantaan noin 20 minuuttia ja Yliskylään noin 30 minuuttia. 

Pyörätiet yhdistyvät osaksi kaupungin baana- ja kantakaupungin pääpyörätieverkkoa.

Kruunusillat_Finkensilta_nakyma_ilmakuvaFinkensillan ilmakuva. Kuva: Helsingin kaupunki© Kruunusillat, Helsingin kaupunki, WSP

Lähde: Helsingin kaupungin www.uuttahelsinkia.fi/kruunusillat -nettisivu.

Lisää aiheesta:

Metroliikenne Itä-Helsinkiin poikki puoleksi vuodeksiVantaasta tulee ratikkakaupunki – tämä on raiteiden reittiSuomen pisimmän sillan rakennustyöt alkavat Helsingissä – vuosia kestävä projekti jyrää alleen suuret määrät parkkipaikkojaParempi julkinen liikenne ja kaupunki-imago? Satojen miljoonien ratikkahanke sai siunauksen jatkosuunnittelulle – tällainen on Vantaan ratikkaKymmenen vuoden takainen kiistelty suurhanke palaa jälleen helsinkiläispäättäjien pöydille – keskustatunneli kulkisi Sörnäisten rantatieltä Länsiväylälle220 miljoonan euron jättisiltahanke nytkähti eteenpäin Helsingissä
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 11:55
    Finlandia-palkinto

    Tässä ovat Finlandia-ehdokkaat

  • 11:11
    Sää

    Etelän ensilumi näkyy sääennusteessa – "Kaiken meteorologien sanoman voi unohtaa"

  • 10:54
    Sanna Marin

    Asiantuntija Sanna Marinin viestinnästä: "Taustalla suunnitelma, se on aivan selvä"

  • 07:30
    Matti Vanhanen

    Pyöreitä vuosia täyttävällä Matti Vanhasella on sanansa sanottavana Orpon hallituksesta: "Väärään aikaan"

  • 06:01
    Ukrainan sota

    Kysely: Lähes puolet suomalaisista pelkää suursodan alkavan