Suomen muotoilumenestys lähti Saksasta

Huomenna avattava Designmuseon moderninismin näyttely havainnollistaa, miten selkeästi suomalaisen muotoilumenestyksen juuret ovat saksalaisessa Bauhaus-tyylissä.

- Suomalaiset kävivät jo 30-luvulla ahkerasti Saksassa ja seurasivat suuntauksia lukemalla saksalaisia lehtiä, kertoo Bauhaus-arkistosta Berliinistä tullut kuraattori Christian Wolsdorff.

- Tyyliä ei kopioitu sellaisenaan, vaan täällä siitä tehtiin omaperäistä suomalaista muotoilua. Omaperäistä on luonnonmateriaalien käyttö, vaalea puu ja yksikertainen toiminnallisuus sekä materiaalin käytön taidokkuus.

Wolsdorff kiittelee Suomea uskottavasti, ei pelkkää kohteliaisuuttaan, vaan vakuuttaa, että suomalainen modernismi antoi jalostuttuaan vaikutteita takaisin Keski-Eurooppaan.

- Alvar Aalto oppi uskomattoman nopeasti virheistä, kun hän teki saksalaismallin mukaisen, suoraselkäisen tuolin. Hän havaitsi, että se on epämukava istujalleen ja hylkäsi tuon silmää miellyttävän linjan, kertoo Wolsdorff.

Katso Merja Sundströmin juttu

Katso Christian Wolsdorffin haastattelu (saksaksi)

Lue myös:

    Uusimmat