Suomen ja Viron välisen rautatietunnelin rakennustyöt saattavat alkaa jo ensi vuonna

15 miljardin tunnelihanke Suomen ja Viron välille etenee 1:55

Peliyhtiö Roviosta tunnetuksi tullut Peter Vesterbacka aikoo nyt tosissaan saada aikaan rautatietunnelin Suomen ja Viron välille. Tänään allekirjoitettiin sopimus suunnittelun aloittamisesta ja rakennustöihin päästään mahdollisesti jo ensi vuoden aikana. 15 miljardin euron hankkeen rahoituksesta suurin osa tulee Kiinasta.

Helsingin ja Tallinnan välisestä rautatietunnelista on puhuttu jo pitkään. Hankkeesta on tehty esiselvityksiä, mutta sen pidemmälle ei ole päästy. Nyt peliyhtiö Roviosta tunnetuksi tullut Peter Vesterbacka puskee hanketta eteenpäin pikavauhtia.

– Parhaassa tapauksessa ensi vuoden aikana päästäisiin poraamaan ja viidessä vuodessa tulee valmista. Hyvältä kuulostava valmistumispäivämäärä olisi esimerkiksi 24.12. 2024, suunnittelee Vesterbacka.

Maailman pisin rautatietunneli

Tänään allekirjoitettiin aiesopimus tunnelin suunnittelusta. 15 miljardia euroa maksavan tunnelin rahoitusneuvottelutkin ovat jo pitkällä.

– Koko rahoitus ei ole vielä kasassa, mutta aika hyvällä mallilla ovat keskustelut. Tiedetään aika tarkkaan, mistä raha on tarkoitus kerätä. Kiinasta tulisi 70 prosenttia ja pohjoismaisilta vakuutusyhtiöiltä sitten loput.

Sata kilometriä pitkä rautatietunneli olisi valmistuessaan maailman pisin. Junamatka maasta toiseen kestäisi 20 minuuttia.

Rata kulkisi Espoon kautta

Radalla olisi neljä asemaa: Helsinki-Vantaan lentoasema, Espoon Keilaniemi, tekosaari 15 kilometrin päässä Helsingistä ja Tallinnan Ülemiste lähellä lentoasemaa. Aiemmissa suunnitelmissa Suomen asema on sijainnut Helsingin keskustassa tai Pasilassa.

– Tässä on otettu huomioon koko Suomen rautatieverkko ja sen läpäisykyky. Ja toinen asia on hyvä sijainti. Keilaniemestä pääsee länsimetrolla hyvin minne vain, perustelee Vesterbacka.

Vesterbacka vakuuttaa, että hanke on kannattava.

– Me olemme laskeneet, että jos liikennemäärä tuplaantuu ja lippujen hinta on 50 euroa, niin silloin tunneli maksaa itsensä 37 vuodessa pelkästään henkilöliikenteellä. Siihen tulevat vielä rahdit päälle. Tässä tehdään oikeastaan etelämetroa, jossa yhdistetään kaksi kaupunginosaa, Helsinki ja Tallinna, visioi Vesterbacka.

Tällä hetkellä Helsingin ja Tallinnan välillä tehdään 10 miljoonaa matkaa vuodessa.

 

Lue myös:

    Uusimmat