Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Vapaavuori: Helsinki–Tallinna-tunneli toisi paljon kansainvälistä huomiota

Lehtikuva
Julkaistu 07.02.2018 11:12

MTV UUTISET - STT

Helsingin pormestari Jan Vapaavuori (kok.) arvioi, että Helsingin ja Tallinnan välinen rautatietunneli toisi Suomelle ja Virolle myös paljon kansanvälistä huomiota.

–  Tämä olisi maailman pisin merenalainen tunneli. Ei olekaan syytä rajoittaa tunnelihankkeen kannattavuuden arviota pelkästään taloudellisiin mittareihin, Vapaavuori sanoi tänään Tallinnassa.

Hänen mukaansa on syytä myöntää rehellisesti, että tunnelihanke ei olisi yksinään kannattava.

–  Ehdotus tämän yhteyden rakentamisesta perustuu kokonaisarvioon tunnelin vaikutuksista.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) säesti toteamalla, että tunnelia on määrä tehdä seuraaville sukupolville. Myös hänen mukaansa hankkeen kannattavuutta on punnittava kustannus-hyötyanalyysin sijaan laajemmilla taloudellisilla mittareilla.

–  Suomessa on niin suuret etäisyydet, että meillä tuskin mikään infrastruktuuri on kannattava kustannus-hyötyanalyysissä. On otettava huomioon esimerkiksi ilmasto- ja turvallisuusvaikutukset, Berner vertasi.

Ministeri myös tähdensi, että yhdessä Rail Baltica -rautatiehankkeen ja Jäämeren radan kanssa Helsinki–Tallinna-tunneli yhdistäisi toteutuessaan arktisen alueen Suomen kautta Euroopan ytimeen. Tunneli voisi siis olla merkittävä hanke koko Suomen ja Euroopan, ei vain Helsingin ja Tallinnan kannalta, Berner sanoi.

"Helsingin paras nähtävyys on vanha Tallinna"

Vapaavuori muistutti, että tunnelihanke edellyttää myös tuntuvaa rahoitusta EU:lta.

–  Siksi tarvitsemme paljon paremman tarinan kuin vain kahden kaupungin tarinan saadaksemme tämän onnistumaan.

Projektin 13–20 miljardin euron suuruiseksi arvioidusta hinnasta neljä viidesosaa on Vapaavuoren mukaan tarkoitus rahoittaa julkisin varoin.

–  EU:n panokseksi toivotaan saatavan puolet julkisesta rahoituksesta.

Vapaavuoren mukaan on erittäin lupaava näkymä, että tunnelin arvioidaan saavan yhdeksän miljoonaa matkustajaa vuosittain.

–  Olenkin jo itse pitkään sanonut, että Helsingin paras nähtävyys on Tallinnan vanha kaupunki.

FinEst Link -projekti julkisti Helsinki–Tallinna-rautatietunnelin selvityshankkeen tulokset Tallinnassa tänään. Suunnitelman mukaan Suomenlahden alitse rakennettaisiin rautatietunneli kumpaankin suuntaan sekä huoltotunneli niiden väliin. Rakennustyöt käynnistyisivät vuonna 2025 ja matkustajaliikenne alkaisi vuonna 2040.

Pormestari Vapaavuoren mukaan on syytä varautua siihen, että näin suuren hankkeen aikataulu voi elää suuntaan tai toiseen.

Lisää aiheesta:

20 minuutissa Helsingistä Tallinnaan: Tunnelihanke odottaa ratkaisun hetkiä – liikemies Peter Vesterbackalta määrätietoiset terveiset epäilijöillePoliitikot ja EU eivät tue, mutta Peter Vesterbacka aikoo viedä kiinalaismiljardeilla rahoitetun tunnelihankkeensa maaliin: Tukipäätös toiselle tunnelille on "Helsingin huonoa itsetuntoa"Vesterbackan Tallinna-tunneliin myydään jo junalippuja: "Ei ole mitään muuta hanketta" – Lauttasaaren kokoiselle tekosaarelle jopa 50 000 ihmisen asuinalueLiikenneministeri Berner kilpailevasta tunnelihankkeesta: "Tämän mittaluokan hankkeita voi olla vain yksi"Berner: Helsinki-Tallinna-tunnelia katsottava myös pohjoisen näkökulmastaOnko tunneli Tallinnaan pian totta vai utopiaa?
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 18:11
    Kuolemantapaukset

    Autoilija kuoli törmättyään puuhun Savonlinnassa

  • 17:10
    Sairaalat ja hoitolaitokset

    Karu lakiesitys: Näin Suomen sairaaloiden on varauduttava Venäjän pommituksiin – "Keskeinen sodankäynnin kohde"

  • 17:05
    Koirat

    Nämä koirarodut on kielletty monissa maissa – Suomi sallii kaikki

  • 16:40
    Teemu Keskisarja

    Teemu Keskisarjan puheista ei aloiteta esitutkintaa

  • 16:36
    Erkki Tuomioja

    Yhdysvaltain Helsingin suurlähetystö julkaisi työpaikkailmoituksen – Tuomiojalta näpäytys