Olisiko Helsingin ja Tallinnan välinen rautatietunneli kannattava? – Selvityksen tuloksista kerrotaan tänään

Selvitys Helsingin ja Tallinnan välisestä rautatietunnelista on valmistunut. Tallinnassa julkaistaan tänään tulokset kaksi vuotta kestäneestä selvityksestä, joka arvioi tunnelin rakentamisen taloudellisia ja teknisiä mahdollisuuksia. Keskeisiin kysymyksiin kuuluu se, voitaisiinko tunneli saada toimimaan kannattavasti.

Tähän asti kustannusarviot Suomenlahden alittavasta rautatietunnelista ovat vaihdelleet 9:stä 15:een miljardiin euroon.

Junamatka Helsingin ja Tallinnan välillä kestäisi tunnelia pitkin noin puoli tuntia.

Jos tunneli päätetään tehdä, sen rakentamisen voisi alkaa noin vuonna 2025 ja liikennöinti alkaisi 2030-luvulla. Hanketta saattaisi olla mahdollista nopeuttaa selvästi, jos se tehtäisiin yksityisellä rahoituksella.

Vertailukohdaksi tunnelille on nostettu esiin Englannin kanaalin alittava Eurotunnel sekä Ruotsin ja Tanskan välillä kulkeva Juutinrauman silta.

Suomenlahden alittavan tunnelin kannattajat ovat muistuttaneet, että vuonna 2000 valmistunut Juutinrauman silta teki Kööpenhaminan ja Malmön alueesta Pohjoismaiden talousmoottorin.

Soraäänet ovat sitä vastoin korostaneet, että Helsinki ja Tallinna ovat syrjäisempiä ja väestöpohjaltaan pienempiä kuin Englannin kanaalin ja Juutinrauman lähialueet.

Tunnneliprojekti on ollut lukuisia kertoja otsikoissa viime vuoden aikana. 

15 miljardin tunnelihanke Suomen ja Viron välille etenee 1:55

Peruskallio otollinen paikka tunnelille

Maaperätutkimuksissa on aiemmin havaittu, että Suomen peruskallio jatkuu Suomenlahden alla melko yhtenäisenä Viron rannikolle asti.

Peruskallio on tunnelien rakentamisen kannalta otollista. Tallinnan edustalla peruskallio kuitenkin laskee syvemmälle, ja sen päällä on vettä läpäisevä hiekkakiveä.

Ongelma saattaisivat olla myös Suomenlahden merenpohjassa olevat hiekan ja saven täyttämät laaksot, jotka eivät ole kivettyneet. Aiemmin on arvioitu, että tunnelin pitäisi laaksojen kohdalla painua melko syvälle.

Helsinki–Tallinna-tunnelia on perusteltu sillä, että se liittäisi Suomen rautatieverkon suunniteltuun Rail Baltica -rataan. Tuo rata on tarkoitus rakentaa Tallinnasta Varsovaan. Myöhemmin Rail Baltica aiottaisiin yhdistää osaksi EU:n kaavailemaa koko unionin kattavaa nopeaa raideverkkoa.

Lue myös:

    Uusimmat