Olisiko Helsingin ja Tallinnan välinen rautatietunneli kannattava? – Selvityksen tuloksista kerrotaan tänään
Selvitys Helsingin ja Tallinnan välisestä rautatietunnelista on valmistunut. Tallinnassa julkaistaan tänään tulokset kaksi vuotta kestäneestä selvityksestä, joka arvioi tunnelin rakentamisen taloudellisia ja teknisiä mahdollisuuksia. Keskeisiin kysymyksiin kuuluu se, voitaisiinko tunneli saada toimimaan kannattavasti.
Tähän asti kustannusarviot Suomenlahden alittavasta rautatietunnelista ovat vaihdelleet 9:stä 15:een miljardiin euroon.
Junamatka Helsingin ja Tallinnan välillä kestäisi tunnelia pitkin noin puoli tuntia.
Jos tunneli päätetään tehdä, sen rakentamisen voisi alkaa noin vuonna 2025 ja liikennöinti alkaisi 2030-luvulla. Hanketta saattaisi olla mahdollista nopeuttaa selvästi, jos se tehtäisiin yksityisellä rahoituksella.
Vertailukohdaksi tunnelille on nostettu esiin Englannin kanaalin alittava Eurotunnel sekä Ruotsin ja Tanskan välillä kulkeva Juutinrauman silta.
Suomenlahden alittavan tunnelin kannattajat ovat muistuttaneet, että vuonna 2000 valmistunut Juutinrauman silta teki Kööpenhaminan ja Malmön alueesta Pohjoismaiden talousmoottorin.
Soraäänet ovat sitä vastoin korostaneet, että Helsinki ja Tallinna ovat syrjäisempiä ja väestöpohjaltaan pienempiä kuin Englannin kanaalin ja Juutinrauman lähialueet.
Tunnneliprojekti on ollut lukuisia kertoja otsikoissa viime vuoden aikana.
Peruskallio otollinen paikka tunnelille
Maaperätutkimuksissa on aiemmin havaittu, että Suomen peruskallio jatkuu Suomenlahden alla melko yhtenäisenä Viron rannikolle asti.
Peruskallio on tunnelien rakentamisen kannalta otollista. Tallinnan edustalla peruskallio kuitenkin laskee syvemmälle, ja sen päällä on vettä läpäisevä hiekkakiveä.
Ongelma saattaisivat olla myös Suomenlahden merenpohjassa olevat hiekan ja saven täyttämät laaksot, jotka eivät ole kivettyneet. Aiemmin on arvioitu, että tunnelin pitäisi laaksojen kohdalla painua melko syvälle.
Helsinki–Tallinna-tunnelia on perusteltu sillä, että se liittäisi Suomen rautatieverkon suunniteltuun Rail Baltica -rataan. Tuo rata on tarkoitus rakentaa Tallinnasta Varsovaan. Myöhemmin Rail Baltica aiottaisiin yhdistää osaksi EU:n kaavailemaa koko unionin kattavaa nopeaa raideverkkoa.
Uusimmat
-
11:29
Nato-maasta löytynyt dronen sirpaleita läheltä Ukrainan rajaa
-
11:15
Putin löysi syyn hyökätä Naton lentokentille
-
11:02
Näin Suomeen saapuvat maailmantähdet lomailevat – himoitsevat erityisesti kolmea asiaa
-
10:58
Kovaa tekstiä Marko Anttilan suuntaan – Pekka Jormakan raivoaminen vaihtoaitiossa päätyi nauhalle
-
10:40
Kaunareista tuttu Maeve Quinlan muistelee suhdettaan edesmenneeseen Matthew Perryyn – tähden kuolema ei tullut shokkina: "En silti voinut uskoa, että se tapahtui"
-
10:38
Videolle tallentui raju turma: Betoniauto törmäsi koulubussiin, kyydissä yli 40 lasta – kaksi kuoli
-
10:36
Hyundai-tähdet erikoisissa puuhissa kesken Safari-rallin – tällaista ei kovin usein nähdä
-
10:33
Suomalainen sortuu usein väärään leipärasvavalintaan
-
10:07
EK4: Rovanperältä jäätävä veto! Suomalaiset kaksoisjohdossa – MTV seuraa
-
10:07
Kiekkotähden tuuletukseen reagoitiin järkyttävästi – ex-seuran faneilla keitti yli
-
10:00
Ukrainassa massiivinen ilmahyökkäys: Kolme lämpövoimalaa vaurioitunut vakavasti
-
09:52
Onko Torinon käärinliina aito vai erinomainen väärennös?
-
09:44
Kananmunakikka, joka jokaisen kotikokin pitäisi osata
-
09:16
Ferrari-pomo pakeni eläintä – nauru raikui F1-kulisseissa: "Älkää näyttäkö sitä"
-
09:12
Tv:stä tuttu, siskonsa kanssa saman vartalon jakava Abby Hensel on mennyt naimisiin
-
09:02
Crossimopo pakeni vaarallisesti poliisia Helsingissä – tunnistatko kuskin videolta?
-
08:56
Zelenskyi: Ukraina ei ole valmis Venäjän seuraavaan suurhyökkäykseen
-
08:53
Pekka Toveri tietää, miksi Suomen sotilaat pystyisivät siihen, missä Ukrainan Leopardit ja Putinin tankit epäonnistuvat
-
08:52
Samuel, 20, suree: "Näin veljeni kuolemassa kännykän näytöltä" – pelaajan leski pöyristytti
-
08:33
Eeli, 6, ja Arvi, 3, arvioivat pääsiäismunat – katso testin voittajat
-
Lataa lisää