Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Olisiko Helsingin ja Tallinnan välinen rautatietunneli kannattava? – Selvityksen tuloksista kerrotaan tänään

Tallinnan vanhaa kaupunkia.
Tallinnan vanhaa kaupunkia.
Julkaistu 07.02.2018 05:55

MTV UUTISET – STT

Selvitys Helsingin ja Tallinnan välisestä rautatietunnelista on valmistunut. Tallinnassa julkaistaan tänään tulokset kaksi vuotta kestäneestä selvityksestä, joka arvioi tunnelin rakentamisen taloudellisia ja teknisiä mahdollisuuksia. Keskeisiin kysymyksiin kuuluu se, voitaisiinko tunneli saada toimimaan kannattavasti.

Tähän asti kustannusarviot Suomenlahden alittavasta rautatietunnelista ovat vaihdelleet 9:stä 15:een miljardiin euroon.

Junamatka Helsingin ja Tallinnan välillä kestäisi tunnelia pitkin noin puoli tuntia.

Jos tunneli päätetään tehdä, sen rakentamisen voisi alkaa noin vuonna 2025 ja liikennöinti alkaisi 2030-luvulla. Hanketta saattaisi olla mahdollista nopeuttaa selvästi, jos se tehtäisiin yksityisellä rahoituksella.

Vertailukohdaksi tunnelille on nostettu esiin Englannin kanaalin alittava Eurotunnel sekä Ruotsin ja Tanskan välillä kulkeva Juutinrauman silta.

Suomenlahden alittavan tunnelin kannattajat ovat muistuttaneet, että vuonna 2000 valmistunut Juutinrauman silta teki Kööpenhaminan ja Malmön alueesta Pohjoismaiden talousmoottorin.

Soraäänet ovat sitä vastoin korostaneet, että Helsinki ja Tallinna ovat syrjäisempiä ja väestöpohjaltaan pienempiä kuin Englannin kanaalin ja Juutinrauman lähialueet.

Tunnneliprojekti on ollut lukuisia kertoja otsikoissa viime vuoden aikana. 1:5515 miljardin tunnelihanke Suomen ja Viron välille etenee


Peruskallio otollinen paikka tunnelille

Maaperätutkimuksissa on aiemmin havaittu, että Suomen peruskallio jatkuu Suomenlahden alla melko yhtenäisenä Viron rannikolle asti.

Peruskallio on tunnelien rakentamisen kannalta otollista. Tallinnan edustalla peruskallio kuitenkin laskee syvemmälle, ja sen päällä on vettä läpäisevä hiekkakiveä.

Ongelma saattaisivat olla myös Suomenlahden merenpohjassa olevat hiekan ja saven täyttämät laaksot, jotka eivät ole kivettyneet. Aiemmin on arvioitu, että tunnelin pitäisi laaksojen kohdalla painua melko syvälle.

Helsinki–Tallinna-tunnelia on perusteltu sillä, että se liittäisi Suomen rautatieverkon suunniteltuun Rail Baltica -rataan. Tuo rata on tarkoitus rakentaa Tallinnasta Varsovaan. Myöhemmin Rail Baltica aiottaisiin yhdistää osaksi EU:n kaavailemaa koko unionin kattavaa nopeaa raideverkkoa.

Lisää aiheesta:

Arvio: Kapeampien raiteiden rakentaminen laajalle Suomeen tulisi kalliiksi ja kestäisi pitkäänAutot ja junat sukeltavat 18 kilometriä pitkään merenalaiseen putkeen Tanskan ja Saksan välillä – jättitunneli valmistuu vuosikymmenen lopullaVesterbackan Tallinna-tunneliin myydään jo junalippuja: "Ei ole mitään muuta hanketta" – Lauttasaaren kokoiselle tekosaarelle jopa 50 000 ihmisen asuinaluePeter Vesterbackan Tallinna-tunnelihanke sai 100 miljoonan euron rahoituksen DubaistaVapaavuori: Helsinki–Tallinna-tunneli toisi paljon kansainvälistä huomiota Suomen ja Viron välisen rautatietunnelin rakennustyöt saattavat alkaa jo ensi vuonna
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 08:12
    Historia

    Tältä näytti muinainen suomalainen nuorukainen

  • 06:56
    Koulutus

    Uuteen ammattiin opiskelusta 2 400 euron kuukausipalkka? Saana kertoo, miten se on mahdollista aivan helposti

  • 06:14
    Sanna Marin

    Brittilehti kysyi Sanna Marinilta paluusta politiikkaan: Tässä vastaus

  • Eilen23:09
    Lotto

    Loton potti jatkaa kasvuaan – Pirkanmaata lykästi

  • Eilen22:43
    Stockmann

    Mörkö lipui Stockmannin jouluikkunaan – taustalla tärkeä teema