Suomen ensimmäinen vetyauto käyttöön

Mäntyharjulainen kaasuntuottajayritys on esitellyt Suomen ensimmäistä sarjavalmisteista vetyautoa.

Hyundai Motor Finland luovutti Suomen ensimmäisen vetykäyttöisen Hyundai ix35-mallin kaasuntuottaja Woikosken käyttöön.

Vetyautojen valmistaminen on alkanut kiinnostaa autoteollisuutta, koska autoille asetettuja päästörajoja on tiukennettu.

Vetyautolla ajaessa ei tule hiilidioksidipäästöjä, vaan ainoastaan vesihöyryä. Autolla voi ajaa yhdellä tankkauksella 600 kilometriä eli viisi kertaa pidempään kuin sähköautolla.

Myös tankin täyttö sujuu minuuteissa tuntien lataamisen sijaan.


Woikoski Oy:n suunnitelmat tankkausasemista ovat vauhdissa, kertoo toimitusjohtaja Kalevi Korjala.

– Vetyauto tulee laajemmin sarjatuotantoon 2015 ja sitä kautta tekniikka leviää laajemminkin Suomeen. Aiemmin Suomessa on ollut erilaisia koeautoja, mutta tämä auto on vihdoinkin oikeasti käytössä, Korjala sanoo.

Vetyauton plussat ja miinukset 

Hyvää vetyautolla huristellessa on muun muassa se, että ajaessa ilmaan vapautuu vain vesihöyryä.

Auto ei myöskään kuluta öljyä, jonka hinta todennäköisesti kasvaa tulevaisuudessa. Lisäksi vetyä voidaan valmistaa vedestä, joka ei ainakaan Suomesta heti lopu. 

Vetyautojen haittoina pidetään esimerkiksi sitä, että autot ovat vielä kalliita verrattuna vastaaviin polttomoottoriautoihin. Hyundain vetyauton veroton hinta liikkuu tällä hetkellä 100 000 euron paikkeilla.

Se on myös riippuvainen vetyä jakelevista energiayhtiöistä.

Lisäksi vedyn varastointi autossa voi tuottaa lisäongelmia ja vedyn tuottamisesta voi aiheutua hiilidioksidipäästöjä. Vetyauto on myös tekniikaltaan monimutkaisempi ja energiatehokkuudeltaan heikompi kuin sähköauto. 

Woikoski Oy:n vetysuunnitelmat ovat laajat, kertoo toimitusjohtaja Kalevi Korjala. 

- Meidän tarjontamme on kattava. Me teemme vetyä, me tankkaamme sitä ja meillä on myös Suomen ensimmäinen sarjavalmisteinen vetyauto, jolla me ajelemme Helsingin ja Voikosken väliä. 

Yhtiön oma tuote

Voikoskella sijaitseva vetytankkausasema on Woikosken oman innovaation tulos, jolla tähdätään maailmanlaajuisille tankkausasemamarkkinoille.

Vety tuodaan tankkausasemalle joko muualta tuotantolaitoksilta tai valmistetaan paikanpäällä. Woikosken tankkausasemaa testataan Suomen ensimmäiseen Hyundain ix35 polttokennovetyautoon, joka kulkee rekisterinumerolla WOI-1. 

Suuria satsauksia

Woikoski panostaa voimakkaasti vedyn tuotantoon, logistiikkaan ja käyttösovelluksiin. Vetyauto ja vetytankkausasema ovat vain osa vetyyn kohdistuvista investoinneista.

Helmikuussa avataan Helsingin Vuosaaressa yhtiön toinen vetytankkausasema. Kesällä taas valmistuu uusi vetytehdas Kokkolan suurteollisuusalueelle. Samalla otetaan käyttöön nykyaikaiset, komposiittitekniikkaan perustuvat vedynkuljetusyksiköt.

Woikoskella uskotaan vetytekniikan levittäytyvän jatkossa myös energiapuolelle, jolloin se tarjoaa vihreän varastointivaihtoehdon sähkölle. Myös vetyautoja aiotaan hankkia lisää. 

Maailmalla on käytössä jo muutamia satoja vetyautoja. Esimerkiksi Kööpenhaminassa Tanskassa niitä käytetään vanhusten kuljettamiseen. 

– Vetyautoja voisi loistavasti käyttää sosiaalipuolen ajoissa kuten vaikkapa Helsingin vanhustenhuollossa, ehdottaa Korjala. 

Yhteistyötä Woikoski tekee Tekesin, Lappeenrannan Teknillisen Yliopiston sekä VTT:n kanssa, jonka kautta on yhteistyökanava auki maailman johtavaan vetytutkimusyliopistoon Fukuokaan Japanissa.


Oikaisu 24. tammikuuta: Juttuun on täsmennetty, että vetyauto on Hyundain valmistama, ja Woikoski on kaasuntuottaja. Auton hinta oli alkuperäisessä jutussa virheellisesti 40-50 tuhannessa eurossa.

Lue myös:

    Uusimmat