Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomen ensimmäinen vetyauto käyttöön

Oy Woikoski AB
Julkaistu 23.01.2014 15:34(Päivitetty 24.01.2014 16:49)

Tarja Hakulinen

tarja.hakulinen@mtv.fi

Mäntyharjulainen kaasuntuottajayritys on esitellyt Suomen ensimmäistä sarjavalmisteista vetyautoa.

Hyundai Motor Finland luovutti Suomen ensimmäisen vetykäyttöisen Hyundai ix35-mallin kaasuntuottaja Woikosken käyttöön.

Vetyautojen valmistaminen on alkanut kiinnostaa autoteollisuutta, koska autoille asetettuja päästörajoja on tiukennettu.

Vetyautolla ajaessa ei tule hiilidioksidipäästöjä, vaan ainoastaan vesihöyryä. Autolla voi ajaa yhdellä tankkauksella 600 kilometriä eli viisi kertaa pidempään kuin sähköautolla.

Myös tankin täyttö sujuu minuuteissa tuntien lataamisen sijaan.

Oy Woikoski AB

Woikoski Oy:n suunnitelmat tankkausasemista ovat vauhdissa, kertoo toimitusjohtaja Kalevi Korjala.

– Vetyauto tulee laajemmin sarjatuotantoon 2015 ja sitä kautta tekniikka leviää laajemminkin Suomeen. Aiemmin Suomessa on ollut erilaisia koeautoja, mutta tämä auto on vihdoinkin oikeasti käytössä, Korjala sanoo.

Vetyauton plussat ja miinukset 

Hyvää vetyautolla huristellessa on muun muassa se, että ajaessa ilmaan vapautuu vain vesihöyryä.

Auto ei myöskään kuluta öljyä, jonka hinta todennäköisesti kasvaa tulevaisuudessa. Lisäksi vetyä voidaan valmistaa vedestä, joka ei ainakaan Suomesta heti lopu. 

Vetyautojen haittoina pidetään esimerkiksi sitä, että autot ovat vielä kalliita verrattuna vastaaviin polttomoottoriautoihin. Hyundain vetyauton veroton hinta liikkuu tällä hetkellä 100 000 euron paikkeilla.

Se on myös riippuvainen vetyä jakelevista energiayhtiöistä.

Lisäksi vedyn varastointi autossa voi tuottaa lisäongelmia ja vedyn tuottamisesta voi aiheutua hiilidioksidipäästöjä. Vetyauto on myös tekniikaltaan monimutkaisempi ja energiatehokkuudeltaan heikompi kuin sähköauto. 

Woikoski Oy:n vetysuunnitelmat ovat laajat, kertoo toimitusjohtaja Kalevi Korjala. 

- Meidän tarjontamme on kattava. Me teemme vetyä, me tankkaamme sitä ja meillä on myös Suomen ensimmäinen sarjavalmisteinen vetyauto, jolla me ajelemme Helsingin ja Voikosken väliä. 

Yhtiön oma tuote

Voikoskella sijaitseva vetytankkausasema on Woikosken oman innovaation tulos, jolla tähdätään maailmanlaajuisille tankkausasemamarkkinoille.

Vety tuodaan tankkausasemalle joko muualta tuotantolaitoksilta tai valmistetaan paikanpäällä. Woikosken tankkausasemaa testataan Suomen ensimmäiseen Hyundain ix35 polttokennovetyautoon, joka kulkee rekisterinumerolla WOI-1. 

Vetyauto woikoski tankkasu

Suuria satsauksia

Woikoski panostaa voimakkaasti vedyn tuotantoon, logistiikkaan ja käyttösovelluksiin. Vetyauto ja vetytankkausasema ovat vain osa vetyyn kohdistuvista investoinneista.

Helmikuussa avataan Helsingin Vuosaaressa yhtiön toinen vetytankkausasema. Kesällä taas valmistuu uusi vetytehdas Kokkolan suurteollisuusalueelle. Samalla otetaan käyttöön nykyaikaiset, komposiittitekniikkaan perustuvat vedynkuljetusyksiköt.

Woikoskella uskotaan vetytekniikan levittäytyvän jatkossa myös energiapuolelle, jolloin se tarjoaa vihreän varastointivaihtoehdon sähkölle. Myös vetyautoja aiotaan hankkia lisää. 

Maailmalla on käytössä jo muutamia satoja vetyautoja. Esimerkiksi Kööpenhaminassa Tanskassa niitä käytetään vanhusten kuljettamiseen. 

– Vetyautoja voisi loistavasti käyttää sosiaalipuolen ajoissa kuten vaikkapa Helsingin vanhustenhuollossa, ehdottaa Korjala. 

Yhteistyötä Woikoski tekee Tekesin, Lappeenrannan Teknillisen Yliopiston sekä VTT:n kanssa, jonka kautta on yhteistyökanava auki maailman johtavaan vetytutkimusyliopistoon Fukuokaan Japanissa.

Oikaisu 24. tammikuuta: Juttuun on täsmennetty, että vetyauto on Hyundain valmistama, ja Woikoski on kaasuntuottaja. Auton hinta oli alkuperäisessä jutussa virheellisesti 40-50 tuhannessa eurossa.

Lisää aiheesta:

Suomalaiset automaahantuojat poikkeukselliseen yhteistyöhön vetybuumin kasvaessa: "Autojen saatavuus ei ole ongelma"Toyota aikoo tuoda vetyautot Suomeen isosti – ensimmäiselle mallille kova hintalupaus"Maailman ainoa vetyasema, joka toimii arktisissa oloissa" – ruotsalaisfirma avasi keskustelun Woikosken kanssaVetyautot nostavat päätään – tiesitkö tätä vedystä?Sähköllä vai vedyllä?Hassunnäköinen uutuusvetyauto haastaa suuret autonvalmistajat
Kotimaa
Toimitusjohtaja Kalevi Korjala tankkaa vetyautoaan.Oy Woikoski Ab

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • Eilen20:55
    Helsinki

    Koulun lähistöllä väkivaltatilanne Helsingissä

  • Eilen18:47
    Kotimaa

    Keskeytettyyn yo-kokeesen osallistuneet odottivat viisi tuntia hiljaa: "Tuntui tosi epämukavalta"

  • Eilen17:19
    Susijengi

    Näin Susijengi saapui lentokentälle – aplodit raikuivat aulassa

  • Eilen17:01
    Suviseurat

    Yle: Suviseurojen masto-onnettomuuden esitutkinta lopetettiin

  • Eilen16:54
    Talous

    Näin tiuhaan Aktia on vaihtanut johtajiaan – Haglund lähti jo ennen kuin aloitti