Suomen edustalle kaavaillusta tekosaaresta on tarkoitus tehdä hiilivapaa – tältä saarisuunnitelma näyttää!
Suomenlahdelle kaavaillaan kahta tekosaarta. Hurjimpien visioiden mukaan isommalle saarelle rakennetaan jopa 50 000 asuntoa. Suuremmasta saaresta on tarkoitus tehdä hiilivapaa.
Katso videolta, miltä suurempi saari tulee tämän hetkisten suunnitelmien mukaan näyttämään.
Hankkeesta vastaavan Peter Vesterbackan massiivinen Suomen ja Viron välinen tunnelihanke etenee. Eilen paljastettiin, että hankkeessa on myös ulkopuolinen rahoittaja Dubaista.
Osana hanketta suunnitellaan kahden saaren rakentamista. Toinen, noin neliökilometrin kokoinen saari rakennetaan Tallinnan edustalle, kun Suomen puolelle rakennettaisiin suurempi, noin 1–4 neliökilometrin kokoinen saari.
Tunnelia ei voi rakentaa ilman tekosaaria
Projektin ympäristövaikutusten arviointimenettelystä (YVA) vastaava projektipäällikkö Karoliina Jaatinen kertoo, että saarten rakentamista määrittävät pitkälti käytännön syyt.
Suomenlahden alittavan tunnelin toiminnan turvallisuuden takaamiseksi on tärkeää, että tunnelin reitin varrella on riittävin välimatkoin huolto-, pelastautumis- ja savunpoistoyhteyksiä.
Rakentamisen aikana tekosaaret toimisivat valtavien tunnelin porauksessa käytettävien TBM-terien logistisena tukikohtana.
– Ennen varsinaisen tunnelin rakentamista tarvitaan saaret kumpaakin päähän. Se on logistinen ja turvallisuuteen liittyvä seikka, Jaatinen kertoo.
Meren syvyys vaikuttaa saaren kokoon
Vesterbacka on kertonut suunnittelevansa isommalle saarelle jopa 50 000 asunnon keskittymän huvikeskuksineen.
Asuntojen määrään vaikuttaa kuitenkin saaren koko ja saaren koon määrittää Jaatisen mukaan se, mihin saari toteutetaan.
Tekosaarien vaihtoehtoisten sijoittamispaikkojen alueilla on tehty luonto- ja geologisia selvityksiä syksyllä 2018. Merenpohjan syvyys vaikuttaa siihen, kuinka suuren saaren voi rakentaa. Jaatisen mukaan yli 30 metrin syvyyteen ei voi rakentaa kustannustehokkaasti.
– Toisaalta olemme haarukoineet matalikkoja, jotka eivät esimerkiksi linnustollisesti ole niitä kaikkein arvokkaimpia, Jaatinen kertoo.
Hiilivapaa saari
Jaatinen kertoo, että hankkeesta vastaavan visioissa on luoda Suomen puolelle hiilivapaa saari.
– Saari tulisi olemaan energia-, ruoka- ja jäteomavarainen. Saarella ei liikuta ollenkaan bensiinikäyttöisillä autoilla, Jaatinen kertoo.
Jaatisen mukaan ruokaa saarella tuotettaisiin kasvihuoneissa tai kehitettävissä olevissa viljelytankeissa.
– Nämä on kuitenkin vasta visioita, Jaatinen muistuttaa.
Havainnevideon perusteella saari tulisi olemaan symmetrinen. Jaatisen mukaan totuus saattaa kuitenkin olla toinen, sillä merialueen pohjanmuodot eivät ole täysin symmetrisiä, eikä pohjan syvyysolosuhteista vielä ole teknisesti riittävän tarkkaa tietoa.
Tavoitteena meriluonnon keidas
Suurempaa tekosaarta varten on selvitetty kolmea eri paikkaa. Jaatisen mukaan valinnassa otetaan huomioon rakentamisen vaikutukset ympäristölle.
– Sen sijaan, että ainoastaan tuhoaisimme meren pohjaa, yritämme luoda sinne riuttaympäristöä, joka lisäisi ulkomerialueen monimuotoisuutta, Jaatinen kertoo.
Avain tämän luomiseen on rakkolevän saaminen alueelle. Jaatisen mukaan se on aivan mahdollista, kunhan huomioidaan lajin elinympäristövaatimukset.
– Kartoituksissa on löytynyt jo rakkolevää. Kun luomme tarpeeksi suojaisia alueita, rakkolevä voi mahdollisesti leviää laajemmalle, Jaatinen kertoo.
– Tällä hetkellä suunnitellut alueet ovat suhteellisen karuja ulkomerialueen matalikkoja. Jos saaren rakentamisessa huomioidaan alusta asti luonnonmukaisen vesistörakentamisen periaatteet, niin saaresta on mahdollista tulla todellinen meriluonnon keidas, joiden monimuotoisuus voi lisääntyä, Jaatinen kertoo.
Uusimmat
-
12:30
Kolmiodraama-Sami kertoo, millaista palautetta on saanut katsojilta – huomasi somessa ikävän ilmiön: "Melkein jopa maalittavat minua"
-
11:50
Helsingissä raitioliikenne jumissa, koska kunnossapito siirtyi kesävarustukseen
-
11:42
Ratikoiden huolto on kesäteloilla eikä liikenne palaa normaaliksi huomennakaan – ongelmat jatkuvat, kunnes jääsade loppuu
-
11:22
Kuin kuninkaallinen – tällaisessa asussa Suzanne Innes-Stubb edustaa Ruotsin kuningasparin rinnalla
-
11:16
Lehti: Suomen joukkueenjohtoa oksenteli humalareissulla alaikäisten turnauksessa – kiekkopomo jyrähtää: "Täysin tuomittavaa"
-
11:14
Helsingistä Turkuun ajanut Riku todisti useaa ruttuista autoa lyhyen ajan sisällä: "Aikamoisia suhareita kesärenkailla"
-
11:10
Erektiohäiriöt lisääntyneet koko Suomessa – näillä kahdella alueella niitä diagnosoidaan eniten
-
10:59
Tylystä ratkaisusta suora seuraus – SM-liigaseurassa nyt merkillinen tilanne: "Vaikeaa sanoa aikataulua"
-
10:54
Presidentti Stubb kuningasparille: "En ole koskaan tuntenut itseäni niin ruotsalaiseksi kuin tänään" – MTV seuraa
-
10:49
Live kello 14: Hallitus vastaa välikysymykseen sairaaloiden alasajosta – millaista kritiikkiä saa ministeri Juuso?
-
10:42
Lähes kaikki lennot myöhässä Helsinki-Vantaalla – tunteja koneessa lähtöä odotellut Julius otti ikkunasta pysäyttävän kuvan
-
10:40
Pernilla Böckerman kertoo mokastaan: "Älkää kysykö, miten tämä on edes mahdollista"
-
10:16
Kohulausunto snookerin MM-kisoissa – maailmanmestarin kuppi nurin: "Lähes pyhäinhäväistys"
-
10:10
Etelä-Suomessa oli näin kylmää viimeksi 36 vuotta sitten: 60 vuoden aikana koettu kolme hyistä huhtikuun loppua
-
10:01
Näin irrotat lumipenkkaan juuttuneen auton
-
09:41
KHO: Sinimustaa liikettä ei olisi saanut rekisteröidä puolueeksi – purki ministeriön päätöksen
-
09:30
Näyttelijä Christina Hendricks avioitui
-
09:12
"Olen aivan raivoissani" – Tämä taklaus käynnisti valtavan kohun Ruotsissa
-
09:05
Grillikausi avattiin keskellä lumituiskua – MTV paikalla
-
09:05
Jari-Matti Latvala yhtyi tähtikuskien kuoroon – Kroatian ralli näytti karun faktan: "Jotain pitäisi tehdä"
-
Lataa lisää