Suomalaisyrityksiltä toivotaan lisää rohkeutta arktisella alueella

Suomalaisyritysten pitäisi katsoa entistä rohkeammin arktiselle alueelle. Liiketoimintaan pitää lisätä paukkuja, tai suomalaiset uhkaavat jäädä paitsioon pohjoisen kylmillä alueilla, povaavat asiantuntijat.

Valtio-omisteisen jäänmurtajayhtiön pomon mukaan suomalaisilla on paljon käyttämätöntä arktisen osaamisen potentiaalia. Yhtiöillä on kohtuullisesti kontakteja, mutta verkosto on riittämätön. Suomalaisilla on parantamisen varaa.

– Tämä on reppumiehen hommaa. Pitää ottaa salkku käteen ja lähteä maailmalle tekemään kauppaa, sanoo Arctia Shippingin toimitusjohtaja Tero Vauraste.

Vaurasteen mukaan Suomi on edelleen maailman paras arktisen osaamisen maa, mutta välimatka kilpailijoihin kapenee jatkuvasti. Markkinat kiinnostavat myös esimerkiksi Norjaa, Kanadaa, Venäjää ja Grönlantia. Suomalaisilta vaaditaan nyt investointeja ja rohkeita päätöksiä, hän jatkaa.

Aluksia tarvitaan

Arktisella alueella on valtavat taloudelliset mahdollisuudet. Venäjä investoi omalle arktiselle alueelleen, Koillisväylän liikenne kasvaa ja jääpeitteen pieneneminen helpottaa öljynporausta. Vaurasteen mukaan lähivuosina alueella on tarvetta kymmenille aluksille. Niiden suunnittelu ja rakentaminen suomalaisilta sujuu.

– Lisäksi täällä on cleantech-yrityksiä, jotka pystyvät toimittamaan koneistoa nykyistä kalustoa pienemmillä päästöillä.

Meriteollisuuden toiminnanjohtajan Merja Salmi-Lindgrenin mielestä suomalaisilla on hyvät mahdollisuudet pärjätä arktisen alueen bisneksessä. Mahdollisuus pitää käyttää nyt, tai Suomi voi pudota kyydistä. Esimerkiksi pohjoisilla merireiteillä tarvitaan huoltoaluksia ja niihin liittyviä laitteita.

– Emme ole vielä riittävän laajasti mukana, Salmi-Lindgren tuumaa.

Molempien mielestä myös poliitikot voivat puhua arktisen alueen vientimahdollisuuksien puolesta. Lisäksi voidaan yrittää purkaa mahdollisia yritystoiminnan esteitä.

Telakkayhtiö tuulivoimaveturiksi?

Tekesin alaisen FinNode-verkoston selvityksen mukaan Venäjän investoinnit arktisella alueella ja Koillisväylän avautuminen luovat kysyntää laivanrakennus- ja rakennusteollisuuden osaamiselle. Venäjällä on puute myös arktisten olojen hitsaustekniikoista ja korkean energiatehokkuuden teknologioista, joita Suomesta löytyy. Mahdollisuuksia kerrotaan olevan myös energiasektorilla ja logistiikassa.

Myös arktisen alueen tuulivoima voisi olla Suomen tulevaisuuden vientituote, arvioidaan työ- ja elinkeinoministeriön Lappeenrannan teknilliseltä yliopistolta tilaamasta raportista. Sen mukaan suomalaisten valmistajien kannattaa keskittyä kylmien alueiden tuulivoimaan, koska kotimaiset yritykset eivät pysty kilpailemaan alan suuria toimijoita vastaan.

Raportissa pohditaan, voisiko telakkayhtiö STX Finland toimia suomalaisen tuulivoimateollisuuden veturina. STX-konserni omistaa turbiinivalmistajan ja haluaa strategiansa mukaan merkittäväksi toimijaksi tuulivoimamarkkinoilla. Toisaalta mainitaan, että STX Finlandin rahoitustilanne ja kilpailukyky ovat tällä hetkellä haastavat.

(MTV3–STT)

Lue myös:

    Uusimmat