Ilmainen lahja, vain sinulle, saat kaksi lehteä ilman sitoumuksia! Kuulostaako suorastaan liian hyvältä? MTV Lifestylen kyselyssä selvisi, että moni suomalainen on tullut johdetuksi harhaan puhelinmyyjän toimesta.
Kun puhelinmyyjä soittaa, moni lyö luurin heti kiinni. MTV Lifestyle selvitti, miksi puhelinmyyjät ovat niin vihattuja. Kyselyssä paljastui, että moni kokee tulleensa huijatuksi etämarkkinoinnissa.
"Ilmoitin, etten osta mitään"
"Puhelinmyyjän soittaessa ilmoitin, etten osta mitään – siitä huolimatta samasta numerosta soiteltiin päivittäin kahden viikon ajan, sairasta puhelinterroria siis. Netistä numeron googlatessa huomasin myös muilla olevan samoja kokemuksia ko. myyjästä."
Puhelinmyyjän tulee heti puhelun alussa kertoa selkeästi, että puhelun tarkoituksena on myydä jotakin. Myös kaikki kaupan ehdot tulee selittää selkeästi.
Jos puhelinmyyjä soittaa, hänen on kerrottava, mistä kuluttajan yhteystiedot on saatu. Olet varmasti nähnyt pienen "tietojani saa käyttää suoramarkkinointiin" -ruudun jossakin täyttämässäsi lomakkeessa? Entä "tietoja saatetaan käyttää suoramarkkinointiin" -ilmoituksen kilpailulomakkeessa? Henkilötietolaki velvoittaa kertomaan kuluttajalle, jos tämän antamia tietoja tullaan käyttämään suoramarkkinointiin.
Yrityksellä on velvollisuus kyetä osoittamaan, että asiakas on tehnyt tilauksen. Heidän täytyy myös pystyä osoittamaan, että tilauksen sisältö vastaa sovittua, esimerkiksi myyjän maalailemia myyntipuheita. Kaupan voi kuluttajaviraston mukaan peruuttaa, jos yritys ei pysty todistamaan, että tilaus on tehty ja se vastaa sitä, mitä on sovittu.
Jos asiakkaalle toimitetaan tavaroita, joita hän ei ole tilannut, niitä ei kuluttajaviraston mukaan tarvitse maksaa, palauttaa tai edes säilyttää. Jos saat tuotteen tilaamatta sitä, ota yhteys yrityksen asiakaspalveluun ja sovi palautuksesta.



