Mainos

Suomalaisten karut tarinat: Näin puhelinmyyjä huijasi minua

Ilmainen lahja, vain sinulle, saat kaksi lehteä ilman sitoumuksia! Kuulostaako suorastaan liian hyvältä? MTV Lifestylen kyselyssä selvisi, että moni suomalainen on tullut johdetuksi harhaan puhelinmyyjän toimesta.

Kun puhelinmyyjä soittaa, moni lyö luurin heti kiinni. MTV Lifestyle selvitti, miksi puhelinmyyjät ovat niin vihattuja. Kyselyssä paljastui, että moni kokee tulleensa huijatuksi etämarkkinoinnissa.

"Ilmoitin, etten osta mitään"

"Puhelinmyyjän soittaessa ilmoitin, etten osta mitään – siitä huolimatta samasta numerosta soiteltiin päivittäin kahden viikon ajan, sairasta puhelinterroria siis. Netistä numeron googlatessa huomasin myös muilla olevan samoja kokemuksia ko. myyjästä."

Puhelinmyyjän tulee heti puhelun alussa kertoa selkeästi, että puhelun tarkoituksena on myydä jotakin. Myös kaikki kaupan ehdot tulee selittää selkeästi.

Jos puhelinmyyjä soittaa, hänen on kerrottava, mistä kuluttajan yhteystiedot on saatu. Olet varmasti nähnyt pienen "tietojani saa käyttää suoramarkkinointiin" -ruudun jossakin täyttämässäsi lomakkeessa? Entä "tietoja saatetaan käyttää suoramarkkinointiin" -ilmoituksen kilpailulomakkeessa? Henkilötietolaki velvoittaa kertomaan kuluttajalle, jos tämän antamia tietoja tullaan käyttämään suoramarkkinointiin.

Yrityksellä on velvollisuus kyetä osoittamaan, että asiakas on tehnyt tilauksen. Heidän täytyy myös pystyä osoittamaan, että tilauksen sisältö vastaa sovittua, esimerkiksi myyjän maalailemia myyntipuheita. Kaupan voi kuluttajaviraston mukaan peruuttaa, jos yritys ei pysty todistamaan, että tilaus on tehty ja se vastaa sitä, mitä on sovittu.

Jos asiakkaalle toimitetaan tavaroita, joita hän ei ole tilannut, niitä ei kuluttajaviraston mukaan tarvitse maksaa, palauttaa tai edes säilyttää. Jos saat tuotteen tilaamatta sitä, ota yhteys yrityksen asiakaspalveluun ja sovi palautuksesta.

"Puhelinmyyjissä ei ole vuosien aikana ollut montaakaan joka olisi tuntenut sanan EI. Joukossa on myös niitä, jotka kuvittelevat myyvänsä, vaikka kieltäydyn useaan otteeseen. Puhelinmyynti pitäisi kieltää kokonaan, ja tähän liittyvä markkinointikielto täytyisi "tarkistaa", koska se on maksullinen, joudut itse tekemään työn eikä se juurikaan vaikuta."

Määräaikaistilaus ei saa jatkua

"Lehtimyyjä soitti, kun meillä oli alkamassa synttärit ja ovikello jo soi. Vastasin puhelimeen ja kuultuani, kuka siellä on, sanoin, etten valitettavasti ehdi nyt edes kuunnella, vieraat ovella. Meni viikko pari ja lehti tuli laatikkoon, tuli toinen, tuli lasku: "kiitämme kestotilauksesta". Sen jälkeen luottamus lehtimyyjiin ei ole palautunut eikä palaudu. Tietenkin soitin lehteen ja haukuin ensin sen raukan, jonka satuin "palvelunumerossa" kiinni saamaan. Oli hän tietysti pahoillaan tilanteesta, mutta sepä ei enää auttanut. En koskaan tilaa mitään puhelinmyyjältä, enkä suostu edes kuuntelemaan alkua pitemmälle."

Määräaikaistilaus on jo nimensäkin mukaan määräaikainen, eikä se voi jatkua automaattisesti pidempään. Puhelimessa myyjän täytyy kertoa selkeät tiedot tarjotusta tuotteesta. Tietoja ovat esimerkiksi nimi, hinta, maksuehdot ja tilauksen kesto. Jos tarjous koskee vain tietyn pituista jaksoa kestotilauksen alussa, puhelinmyyjän pitää kertoa asia.

Vastaajan kannattaa muistaa, että puhelinmyyjän myyntipuheet lasketaan markkinoinniksi. Markkinointi ei saa olla harhaanjohtavaa. Jos myyjä on johtanut sinua harhaan, siitä voi tehdä ilmoituksen Kuluttajavirastoon.

"Yhteen aikaan puhelinmyyjien oli tapana sanoa, että osallistuin arpajaisiin, ja siitä palkinto on nyt luvassa. En ollut osallistunut, eikä palkintokaan ollut ilmainen, vaan pitempään sitova lehtitilaus, jonka ensimmäiset numerot vain olivat ilmaisia. Sanoinkin lopulta jollekin myyjälle, että tuo on huijausta, kun tarpeeksi monta tällaista soittoa oli tullut. Kannattaa itsekin olla tarkka ja kysellä, eikä vain kuunnella sitä litaniaa. Kysyn yleensä suoraan, että maksaako tämä jotain tai onko kyseessä jatkuva tilaus, tai että miten homma peruutetaan, jos sille tulee tarve."

Tuotteita saa mainostaa

"Varoitus kaikille D-vitamiinien puhelinmyynnistä. Poimivat jostain kohtaa lausetta myöntävän vastauksen tilaukseen. Ja kuinka ollakaan, olet sitoutunut vuodeksi tilaamaan D-vitamiinia. Kaiken lisäksi sanovat jälkeenpäin, että puhelu on nauhoitettu. Ja kas kummaa, ilmaiseksi tarkoitettu näytepakkaus onkin sitova tilaus! Soitin suoraan toimitusjohtajalle ja "pienen" keskustelun jälkeen lupasi poistaa tilauksen."

Tuotteita saa mainostaa antamalla asiakkaalle kokeiltavaksi ilmaisen näytteen, mutta aina tämäkään ei ole rehellistä toimintaa. Koska esimerkiksi tilaajalahjan saaminen edellyttää tilaamista, sanoja "ilmainen" tai "veloituksetta" ei saisi käyttää. Jos lahjan saaminen edellyttää ostosta, kyseessä ei ole oikea lahja.

Esimerkiksi vuonna 2012 Euroopan kuluttajakeskus sai käsiteltäväkseen kymmenittäin valituksia Total-detox-, SmileAway-, WinnerSmoke-, WaistWinner- ja Reducil-tuotenimillä Facebookissa mainostetuista tuotenäytteistä. Tapauksissa kuluttaja tilasi ilmaisen näytepakkauksen edellä mainittuja laihdutus- tai hampaidenvalkaisutuotteita tai sähkötupakkaa. Näytepaketin mukana tulikin lasku.

"Minullapa sattui kerrankin olemaan aikaa, kun puhelinmyyjä soitti. Miespuolinen myyjä. Olen itse nainen. Ajattelin, että nyt minulle saa kyllä puhua ja mainostaa, myydä ja esitellä kaikki tuhat ja sata lehteä ja syytä, miksi tilata hänen loistavia tarjouksiaan. Sitten puolen tunnin kuluttua sanoin, että siitä vaan, mutta minä en tilaa mitään. Puhelinmyyjä kimpaantui ja vauhkoontui, että on käyttänyt minuun niin paljon aikaa, että minun on tilattava. Johon vastasin, että itsehän soitit, ja minähän en tilaa, olen kotiäiti ja tylsistynyt kotona, mutta yhtään mitään en tilaa! Taisi olla puhelinmyyjä, kun tällä kertaa löi luurin korvaan."


Kursivoidut tarinat ovat MTV Lifestylen lukijoiden kertomuksia.


Lue myös:

Maria Aarnio, maria.aarnio(at)mtv.fi

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.