Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtajan Pauli Ståhlbergin mukaan suurin osa mallikansiovalituksista ja kauneusalaan liittyvien palveluiden valituksista koskee nimenomaan peruutusoikeutta tai laatuvirhettä.
– Neuvoisin, että ennen palvelun tilaamista kannattaa nukkua yön yli. Somesta voi saada viitteitä yrityksen toiminnasta ja siitä, mitkä yrittäjät ovat hyviä. Someen pitää tietysti suhtautua kriittisesti.
– Sopimus on hyvä tehdä aina kirjallisesti ja kirjata siihen kaikki yksityiskohdat. Tämä sitoo ja turvaa sekä kuluttajan että yrittäjän oikeudet. Tällöin kuluttajan on myöhemmin helppo osoittaa todeksi virhe, opastaa Ståhlberg.
Maksulliset mallikansiot silkkaa rahastusta
MTV Uutiset kertoi viime viikonloppuna kolmen tytön äidin Marjan surullisen kertomuksen siitä, kuinka ilmaiseksi mainostetusta mallikuvauksesta pyydettiin 1200 euroa.
Äidin mukaan kuvilla ei kuitenkaan tee mitään eivätkä he saaneet mitään valokuvakansiota vaan vain noin 800 kuvaa dvd-levyllä.
– Tytöille lupailtiin töitä, mutta nyt joudun vielä murskaamaan tyttöjen elättämät haaveet mallintöistä, suree Marja.
Suomen suurimpien mallitoimistojen Paparazzin ja Fondin mukaan malliksi haluavat eivät tarvitse mallikansiota vaan pelkkä "selfie" riittää tai nuori voi tulla käymään toimistossa.



