Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomalaista robottiautoa testattiin lumella ja jäällä – tuloksena todennäköisesti nopeuden maailmanennätys

Julkaistu 15.12.2017 10:10
Toimittajan kuva

Markus Lehtiniitty

markus.lehtiniitty@mobiili.fi

mlehtiniitty

VTT:n robottiauto Martti on onnistunut ensimmäisenä automaattisena autona ajamaan täysin autonomisesti todellisella tiellä lumipeitteisissä keliolosuhteissa ja tekemään samalla myös uuden 40 km/h:n nopeusennätyksensä Muoniossa Aurora E8 -älytiellä. Tämä on todennäköisesti myös uusi epävirallinen maailmanennätys.

VTT:n kehittämä Martti on Volkswagen Touaregin alustalle rakennettu tutkimusajoneuvo, joka on varustettu robottiautopuolisonsa Marilynin tavoin kameroilla, antenneilla, sensoreilla ja laserskannereilla. Ajoneuvoissa on eroja anturien määrässä ja sijoittelussa. Esimerkiksi Martissa kolme laserskanneria seuraavat ympäristöä vain auton edessä, kun Marilynin antureista kaksi katsoo eteenpäin ja yksi taaksepäin.

”Kun keväällä 2017 me tutkijat opetimme Marilyniä ajamaan, niin syksyllä se on opettanut meitä tekemään Martista sellaisen, että tämä pärjää puolisonsa kanssa ja noudattaa reitillään GPS- ja suuntatietoja. Martti on tehty vaikeisiin keliolosuhteisiin ja Marilyn loistaa kaupunkien kuningattarena”, sanoo VTT:n projektipäällikkö Matti Kutila.

Muonion älytiellä Marttia on myös opetettu intensiivisesti. ”Sillä on selkeästi päättäväinen luonne, ja se lähti toimimaan vuorokauden sisukkaalla opettamisella. Marilyn oli aikanaan työläämpi, koska sen hallintaohjelmisto luotiin täysin tyhjästä. Martissa on käytössä sama ohjelmisto, johon ei enää tarvinnut tehdä kuin pieniä muutoksia”, pohtii auton rakentamisesta ja laitteista vastannut Ari Virtanen.

Testissä käytettiin nyt myös suurempaa nopeutta. ”Mahdollisesti syntyi myös uusi maailmanennätys täysautomaatiolla todellisella tiellä 40 km/h lumisessa maastossa ilman kaistaviivoja ja lumisateessa. Enemmänkin vauhtia olisi voinut olla, mutta nopeus on ohjelmallisesti rajoitettu testiajoissa 40 km/h”, Kutila kertoo. Ajon toteuttivat tutkija Pasi Pyykönen, erikoistutkija Ari Virtanen ja vastaava tutkimusteknikko Rainer Täppinen.

VTT kertoo, että sen robottiautoihin vaihdetaan vielä optisten komponenttien aallonpituuksia ja lisätään tutkan resoluutiota sekä rakennetaan edelleen lisää älykkyyttä anturien kyvykkyyttä haistelevaan ohjelmistoon. Näin pyritään varmistamaan ajoneuvon toimintakykyä pala kerrallaan myös liukkaalla tiellä, jossa näkyvyyttä haittaavat peittynyt tienreuna tai sumu.

Robottiautojen kehityksessä lisätään koko ajan skenaarioita (kaupunkia, kantatietä, lunta, exit-ramppia), joista auto suoriutuu, sekä kasvatetaan ajonopeuksia ja hallitaan älykkyydellä vaikeitakin keliolosuhteita.

Marttiin ollaan lisäämässä ennen tammikuun puoliväliä kommunikaatiomoduulit, jolloin se alkaa keskustella myös digitaalisen tieinfran kanssa. Tähän asti sen keskustelu on rajoittunut VTT:n toiseen robottiautoon Marilyniin.

VTT:n robottiautojen kerrotaan olevan vahvasti mukana myös 5G-kehityksessä ja hyödyntämässä sen tarjoamia mahdollisuuksia automaattisessa ajamisessa muun muassa Tekesin Challenge Finland -ohjelmaan kuuluvan 5G-SAFE-projektin kautta.

”Käytössämme on jo älykäs tienvarsiyksikkö, joka pystyy ruokkimaan paikallisesti tiedoillaan Martin ja Marilynin tiedonjanoa. Tämä MARSU:ksi nimetty kärry sisältää kitkatiedon mittausta ja kehittyneen tukiasemana toimivan kommunikaatiomoduulin. Lisäksi yhden ajoneuvoistamme voi bongata myös metsässä ensi keväänä, kun Marilyn ja Martti saavat itselleen maastossa kulkevan kaverin”, Kutila paljastaa.

Lisää aiheesta:

Robottiautojen kehitystahti kiihtyy – julkinen liikenne voi olla edelläkävijä: "Lähivuosina voidaan odottaa laajempia kokeiluja"Helsingin Pasilassa pyörii outoja pikkubusseja, joissa ei ole kuljettajaa – eikä sattuneesta syystä myöskään matkustajiaLisää älliä liikenteeseen: Suomalaisteknologia valjastaa bussit uuteen käyttöön – Android-puhelimen omistaja hyötyy jo nytMartti puhuu nyt 5G:tä, kiitos Nokian – ”Merkittävä edistysaskel”Nyt tehtiin historiaa! Suomalainen Martti selvisi lumesta ja jäästä ensimmäisenä robottiautona maailmassaRobottiauto osaa muutaman vuoden päästä jo monta temppua
DigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Digi
  • Eilen15:50
    Teknologia

    Tutkijoilta tyrmäys huipputarkalle 8K-televisiolle: Ei välttämättä tarjoa yhtään lisää terävyyttä – tässä syy

  • Eilen14:56
    Droonit

    Sotilastukikohdassa Belgiassa droonihavaintoja

  • 1.11.06:11
    Droonit

    Droonit pörränneet jälleen: Brandenburgin liikenne seisahtui

  • 31.10.07:30
    Yhdysvallat

    MTV Pennsylvaniassa: Näin amerikkalaiskouluissa opetetaan suomalaisella tekoälyohjelmalla

  • 31.10.05:33
    Tekoäly

    Ivan Puopolo haastattelemassa avaruusoliota – testaa, erottaisitko nämä "uutisvideot" tekoälyn tekemiksi