Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Lisää älliä liikenteeseen: Suomalaisteknologia valjastaa bussit uuteen käyttöön – Android-puhelimen omistaja hyötyy jo nyt

1:10Martti on ensimmäinen robottiauto, joka pärjää myös lumisella tielläMartti on ensimmäinen robottiauto, joka pärjää myös lumisella tiellä.
Julkaistu 03.01.2019 21:28

MTV LIFESTYLE – STT

Lähitulevaisuuden fiksut bussit osaavat muutakin kuin kuljettaa matkustajia. Ne voivat kerätä tietoa esimerkiksi ilmanlaadusta, liukkaudesta, tieverkon ja siltojen kunnosta tai ladata infotauluille monenlaista sisältöjä matkustajien toiveiden mukaan.

Helsingissä, Tampereella ja Turussa ajavia sähköbusseja on valjastettu älykkään teknologian ja palveluiden kokeilualustoiksi Teknologian tutkimuskeskus VTT:n vetämässä hankkeessa. Living Lab Bus -hanke mahdollistaa monien uusien laitteiden ja palveluiden testaamisen, kertoo VTT:n tutkija Juho Kostiainen.

– Bussit, jotka kiertävät säännöllisesti kaupunkien keskeisiä reittejä, toimivat mobiileina antureina. Niiden avulla voi kerätä esimerkiksi ilmanlaatu- ja säätietoa, jota voisi jatkossa hyödyntää vaikka liikenteenohjauksessa.

Esimerkiksi Vaisala on kokeillut busseissa konenäköön perustuvaa ratkaisuaan, jolla havainnoidaan tienpinnalla olevia vaurioita, vettä ja lunta. Bussiin asennetuilla laitteistolla on myös mitattu siltojen kuntoa niiden värähtelyvasteiden avulla. Mukana kokeilussa olivat Liikennevirasto, VTT ja japanilaiset kumppanit.

Foreca on puolestaan testannut sää- ja keliennustelaitteita ja havainnoinut ilmanlaatua.

– Jos ilmanlaatu heikkenee liikaa, liikennettä voidaan tarvittaessa ohjata muille reitille. Huono ilmanlaatu on ongelma etenkin monissa maailman suurkaupungeissa.

lehtikuva älybussi älyliikenne (1)
HSL:n linjan 23 bussi numero 1614 eli niin sanottu älybussi HSL:n bussivarikolla Helsingin Ruskeasuolla 19. joulukuuta 2018.Lehtikuva

"Tietoa vaaran paikoista"

Bussien avulla on mitattu myös teiden liukkautta. Järjestelmää testataan yhteensä parissasadassa linja-autossa, kuorma-autossa ja rekassa, ja määrä on kasvussa. Keksintöä ovat kehittäneet Teknologian tutkimuskeskus VTT ja EEE Innovations.

– Ideana on, että kun saadaan kerättyä riittävästi dataa, muille tienkäyttäjille pystytään antamaan ennakkoon tietoa vaaranpaikoista lähes reaaliaikaisesti ja kymmenien metrien tarkkuudella, valottaa keksintöä EEE Innovationsin toimitusjohtaja Jarmo Leino.

Järjestelmästä ilmestyi äskettäin ensimmäinen Android-puhelinten testisovellus eGrip, jonka voi ladata vapaasti.

Älybussit itsessään sekä niissä olevat lisäanturit tuottavat dataa esimerkiksi akun tilasta, poljinten asennosta, pyörien pyörimisestä ja akselipainoista aina kiihtyvyyksiin ja lämpötilaan asti.

Herättänyt kiinnostusta ulkomailla

Living Lab Bus -hanke on monen toimijan yhteisponnistus. VTT:n lisäksi Aalto-yliopisto ja Tampereen yliopistot tuottavat aiheesta tutkimustietoa. Mukana olevat yritykset voivat testata busseissa tuotteitaan ja palveluitaan.

Helsingissä uusia teknologioita ja ideoita on kokeiltu kotimaisissa Linkker-sähköbusseissa. Myös Tampereen ja Turun sähköbusseja on valjastettu testausalustoiksi.

Projektipäällikkö Raine Hautala VTT:stä tietää kertoa, että suomalainen bussikokeilu on ainutlaatuinen maailmassa. Se on myös herättänyt kiinnostusta ulkomailla.

Lue myös: Nyt tehtiin historiaa! Suomalainen Martti selvisi lumesta ja jäästä ensimmäisenä robottiautona maailmassa

– Muualla ei ole vastaavanlaisia arjessa toimivia avoimia kehitysympäristöjä, joissa kaikki uusia palveluita ja laitteita kehittävät voisivat testata ratkaisujaan.

Tavoitteena Hautalan mukaan on paitsi vauhdittaa tuotekehitystä ja kerätä erilaista dataa ympäristöstä moneen käyttöön, tehdä myös bussimatkustamisesta houkuttelevampaa lisäämällä asiakkaiden viihtyvyyttä. 

Lisää aiheesta:

Huipputekniikkaa täynnä oleva auto kääntää päitä liikenteessä – tästä on kyseRobottiautojen kehitystahti kiihtyy – julkinen liikenne voi olla edelläkävijä: "Lähivuosina voidaan odottaa laajempia kokeiluja"Nyt voit seurata Vantaan liikennettä reaaliajassa – katso, miten tekoäly tunnistaa autot ja ihmisetHelsingin Pasilassa pyörii outoja pikkubusseja, joissa ei ole kuljettajaa – eikä sattuneesta syystä myöskään matkustajiaSuomalaista robottiautoa testattiin lumella ja jäällä – tuloksena todennäköisesti nopeuden maailmanennätysRobottiauto osaa muutaman vuoden päästä jo monta temppua
ÄlyliikenneRaskas liikenneLinja-autotLiikenneturvallisuusDigiSovelluksetKotimaaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Älyliikenne
  • 02.05.202318:55
    Liikenne

    Robotteja liikkeellä Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla − poliisi autoilijoille: Älä väistä suojatielle pyrkivää robottia

  • 05.05.202211:44
    Liikenne

    Pitääkö suojatielle pyrkivälle robotille antaa tietä? Poliisi ottaa kantaa uuteen ilmiöön: "Näinkin olen jo kuullut tapahtuneen"

  • 22.10.202106:11
    Kotimaa

    Liikennevaloista voi pian päästä lyhyemmällä odottelulla – näin tekoäly poistaa "kuolleet sekunnit"

  • 06.11.202015:56
    Autot

    Volkswagen rakentaa kreikkalaiselle saarelle jokaisen sähköautoilijan paratiisin

  • 28.09.202010:53
    Liikenne

    Syytä olla tarkkana: Nopeusrajoitus voi pian vaihdella kaistakohtaisesti