Lisää älliä liikenteeseen: Suomalaisteknologia valjastaa bussit uuteen käyttöön – Android-puhelimen omistaja hyötyy jo nyt

Martti on ensimmäinen robottiauto, joka pärjää myös lumisella tiellä 1:10
Martti on ensimmäinen robottiauto, joka pärjää myös lumisella tiellä.

Lähitulevaisuuden fiksut bussit osaavat muutakin kuin kuljettaa matkustajia. Ne voivat kerätä tietoa esimerkiksi ilmanlaadusta, liukkaudesta, tieverkon ja siltojen kunnosta tai ladata infotauluille monenlaista sisältöjä matkustajien toiveiden mukaan.

Helsingissä, Tampereella ja Turussa ajavia sähköbusseja on valjastettu älykkään teknologian ja palveluiden kokeilualustoiksi Teknologian tutkimuskeskus VTT:n vetämässä hankkeessa. Living Lab Bus -hanke mahdollistaa monien uusien laitteiden ja palveluiden testaamisen, kertoo VTT:n tutkija Juho Kostiainen.

– Bussit, jotka kiertävät säännöllisesti kaupunkien keskeisiä reittejä, toimivat mobiileina antureina. Niiden avulla voi kerätä esimerkiksi ilmanlaatu- ja säätietoa, jota voisi jatkossa hyödyntää vaikka liikenteenohjauksessa.

Esimerkiksi Vaisala on kokeillut busseissa konenäköön perustuvaa ratkaisuaan, jolla havainnoidaan tienpinnalla olevia vaurioita, vettä ja lunta. Bussiin asennetuilla laitteistolla on myös mitattu siltojen kuntoa niiden värähtelyvasteiden avulla. Mukana kokeilussa olivat Liikennevirasto, VTT ja japanilaiset kumppanit.

Foreca on puolestaan testannut sää- ja keliennustelaitteita ja havainnoinut ilmanlaatua.

– Jos ilmanlaatu heikkenee liikaa, liikennettä voidaan tarvittaessa ohjata muille reitille. Huono ilmanlaatu on ongelma etenkin monissa maailman suurkaupungeissa.

"Tietoa vaaran paikoista"

Bussien avulla on mitattu myös teiden liukkautta. Järjestelmää testataan yhteensä parissasadassa linja-autossa, kuorma-autossa ja rekassa, ja määrä on kasvussa. Keksintöä ovat kehittäneet Teknologian tutkimuskeskus VTT ja EEE Innovations.

– Ideana on, että kun saadaan kerättyä riittävästi dataa, muille tienkäyttäjille pystytään antamaan ennakkoon tietoa vaaranpaikoista lähes reaaliaikaisesti ja kymmenien metrien tarkkuudella, valottaa keksintöä EEE Innovationsin toimitusjohtaja Jarmo Leino.

Järjestelmästä ilmestyi äskettäin ensimmäinen Android-puhelinten testisovellus eGrip, jonka voi ladata vapaasti.

Älybussit itsessään sekä niissä olevat lisäanturit tuottavat dataa esimerkiksi akun tilasta, poljinten asennosta, pyörien pyörimisestä ja akselipainoista aina kiihtyvyyksiin ja lämpötilaan asti.

Herättänyt kiinnostusta ulkomailla

Living Lab Bus -hanke on monen toimijan yhteisponnistus. VTT:n lisäksi Aalto-yliopisto ja Tampereen yliopistot tuottavat aiheesta tutkimustietoa. Mukana olevat yritykset voivat testata busseissa tuotteitaan ja palveluitaan.

Helsingissä uusia teknologioita ja ideoita on kokeiltu kotimaisissa Linkker-sähköbusseissa. Myös Tampereen ja Turun sähköbusseja on valjastettu testausalustoiksi.

Projektipäällikkö Raine Hautala VTT:stä tietää kertoa, että suomalainen bussikokeilu on ainutlaatuinen maailmassa. Se on myös herättänyt kiinnostusta ulkomailla.

– Muualla ei ole vastaavanlaisia arjessa toimivia avoimia kehitysympäristöjä, joissa kaikki uusia palveluita ja laitteita kehittävät voisivat testata ratkaisujaan.

Tavoitteena Hautalan mukaan on paitsi vauhdittaa tuotekehitystä ja kerätä erilaista dataa ympäristöstä moneen käyttöön, tehdä myös bussimatkustamisesta houkuttelevampaa lisäämällä asiakkaiden viihtyvyyttä. 

Lue myös:

    Uusimmat