90-vuotias Heikki Nevaste työskenteli radiosähköttäjänä suomalaisessa Tirrenia-laivassa, joka räjähti Punaisellamerellä vuonna 1953.
Suomalaislaiva Tirrenia kuljetti ammuksia ja ammoniumnitraattia – samaa ainetta, jota oli Beirutin satamassa aiemmin tässä kuussa räjähtäneessä laivassa. Laivassa syttyi ensin tulipalo, kunnes se räjähti Egyptin ja Arabian niemimaan välillä tammikuussa 1953.
Tirreniasta SOS-merkin antanut Heikki Nevaste kertoo Beirutin uutisen tuoneen muistot mieleen.
– Kun kuulin, että lastina on ammoniumnitraattia, niin ajattelin, että selvä. Tiesin, minkälainen tilanne siellä on menossa, Heikki Nevaste sanoo.
Lue myös: Uskomaton video 10 kilometriä Beirutin räjähdyspaikalta: Kummituksen näköinen savupallo ja valtaisa paineaalto hetkessä
"Tulipalo lastissa"
Heikki Nevaste oli aloittanut laivalla työt noin vuosi aiemmin, 22-vuotiaana. Tulipalon syttymisaamun hän muistaa tarkasti.
– Olin tulossa messistä aamukahvilta takaisin radiohyttiin, kun kapteeni juoksi vastaan: ”Meillä on tulipalo lastissa”, Nevaste kertoo.
Ilmanvaihtotorvesta tuli paksua, keltaista savua. Tilanne jatkui jonkin aikaa epätietoisuuden vallassa. Nevasteella oli radiohytissä myös ongelmia, sillä Egyptin Port Saidin satamassa ollut lähetti ei aluksi suostunut luovuttamaan laivalle taajuutta, jolla hätäkutsun voi lähettää.
– Pian kippari tuli hyttiin ja sanoi, että tulipalloa ei hallita ja käski lähettämään SOS-kutsun heti. Meni kuitenkin hetki aikaa, ennen kuin saimme selvitettyä tarkan sijainnin. Lähetin kutsun ”Tulipalo ammoniumnitraattilastissa, Mayday”. Kahden tunnin päässä ollut norjalaislaiva vastasi kutsuun.

