Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
0:19Suomalaislaiva räjähti lähes 70 vuotta sitten, miehistö pelastui Heikin hätäviestilläSuomalaislaiva räjähti lähes 70 vuotta sitten – miehistö pelastui Heikin hätäviestillä
Julkaistu 24.08.2020 05:48
Toimittajan kuva

Sanna Pietiläinen

sanna.pietilainen@mtv.fi

90-vuotias Heikki Nevaste työskenteli radiosähköttäjänä suomalaisessa Tirrenia-laivassa, joka räjähti Punaisellamerellä vuonna 1953.

Suomalaislaiva Tirrenia kuljetti ammuksia ja ammoniumnitraattia – samaa ainetta, jota oli Beirutin satamassa aiemmin tässä kuussa räjähtäneessä laivassa. Laivassa syttyi ensin tulipalo, kunnes se räjähti Egyptin ja Arabian niemimaan välillä tammikuussa 1953.

Tirreniasta SOS-merkin antanut Heikki Nevaste kertoo Beirutin uutisen tuoneen muistot mieleen.

– Kun kuulin, että lastina on ammoniumnitraattia, niin ajattelin, että selvä. Tiesin, minkälainen tilanne siellä on menossa, Heikki Nevaste sanoo.

Lue myös: Uskomaton video 10 kilometriä Beirutin räjähdyspaikalta: Kummituksen näköinen savupallo ja valtaisa paineaalto hetkessä

"Tulipalo lastissa"

Heikki Nevaste oli aloittanut laivalla työt noin vuosi aiemmin, 22-vuotiaana. Tulipalon syttymisaamun hän muistaa tarkasti.

– Olin tulossa messistä aamukahvilta takaisin radiohyttiin, kun kapteeni juoksi vastaan: ”Meillä on tulipalo lastissa”, Nevaste kertoo.

Ilmanvaihtotorvesta tuli paksua, keltaista savua. Tilanne jatkui jonkin aikaa epätietoisuuden vallassa. Nevasteella oli radiohytissä myös ongelmia, sillä Egyptin Port Saidin satamassa ollut lähetti ei aluksi suostunut luovuttamaan laivalle taajuutta, jolla hätäkutsun voi lähettää.

– Pian kippari tuli hyttiin ja sanoi, että tulipalloa ei hallita ja käski lähettämään SOS-kutsun heti. Meni kuitenkin hetki aikaa, ennen kuin saimme selvitettyä tarkan sijainnin. Lähetin kutsun ”Tulipalo ammoniumnitraattilastissa, Mayday”. Kahden tunnin päässä ollut norjalaislaiva vastasi kutsuun.

Lue myös: MTV Uutiset listasi: Seitsemän kuuluisaa laivaa, joiden kohtalona oli vajota meren pohjaan – mysteerilaivojen hylyt yhä kateissa, yksi ajelehti aavelaivana vuosikymmeniä

Suomalaislaiva räjähti lähes 70 vuotta sitten, miehistö pelastui Heikin hätäviestillä – kun konkari kuuli Beirutin tuoreesta tragediasta, hän tiesi heti, mistä oli kyse

Miehistö siirtyi laivasta pelastusveneisiin odottamaan norjalaislaivaa. Ennen laivalta poistumista Nevaste vielä varmisti, että norjalaislaiva löytää varmasti perille.

– Aiheutin tahallani oikosulun sijaintisignaalia lähettävään lähettimeen. Näin signaali pysyi päällä koko ajan, eli lähetti jatkuvaa viestiä. Se tietysti häiritsi muuta laivaliikennettä, mutta norjalaiset sanoivat, että heidän oli helppo suunnistaa perille.

Täysin raitis kapteeni suostui ottamaan ryypyn

Tirrenian miehistö odotti pelastusveneissä muutaman tunnin. Laiva paloi vieressä. Tapahtumasta aikanaan uutisoinut suomalaislehti kertoi, että miehistö pysyi koko ajan rauhallisena. Nevaste kertoo, että yhdellä miehistön jäsenellä oli ginipullo, josta hän tarjosi myös kapteenille.

– Kapteeni oli absolutisti, mutta otti silloin pitkän ryypyn.

Lopulta norjalaislaiva tuli, ja miehet kiipesivät laivaan narutikkaita pitkin. Laiva siirtyi noin seitsemän kilometrin päähän Tirreniasta. Seuraavana yönä suomalaislaiva räjähti.

Heikki Nevaste lähetti norjalaislaivasta tällaisen sähkeen isälleen Suomeen:

"Norjalaisessa laivassa. Tirrenia tulessa." Kuva: Heikki Nevasteen kotialbumi.

Ennen räjähdystä Nevasteen piti kuitenkin pitää sähköttäjäkollegansa kanssa huolta siitä, etteivät muut alueella liikkuneet alukset menneet lähelle palavaa laivaa.

– Lähellä seilasi italialaislaiva, jossa oli noin 2000 Australiaan matkalla ollutta siirtolaista. Lähetin viestin, että Tirrenian lähelle ei saa mennä, mutta laiva meni silti viereen. Kipparit olivat, että mitä hittoa, äkkiä se laiva pois sieltä!

Nevaste lähetti uuden kutsun, minkä jälkeen italialaislaiva poistui.

– Jos se olisi räjähtänyt, olisi siitä tullut yksi historian suurimmista onnettomuuksista merellä, Nevaste miettii.

Räjähdyksestä seurasi jättimäinen hyökyaalto ja paine

Norjalaislaiva oli kaatua Tirrenian räjähdyksen aiheuttamaan hyökyaaltoon. Heikki Nevaste oli ainoa, joka lopulta loukkaantui onnettomuudessa.

– Olin lähellä ikkunaa, ja paineaalto rikkoi kaikki ikkunat. Hytissäni hajosi myös peili ja pesulavuaari, ja siitä tuli sirpaleita. Loukkasin sirpaleissa jalkani.

Tirrenian miehistö vietti vuorokauden norjalaislaivalla, josta heidät vietiin Egyptiin. Egyptissä odotti yllätys.

– Meidät vietiin vankilaan. Siellä olimme sellissä yhden yön.

Egyptiläisviranomaisten toiminta tuntui mielivaltaiselta, mutta miehien ei auttanut kuin totella. Seuraavana päivänä järjestyi lento takaisin Suomeen, jossa odotti mediamyllytys.

Tiedotustilaisuus Tirrenian tapahtumista järjestettiin hotelli Kämpissä Helsingissä.

– Oli haastatteluja. Kyllähän sitä oli hetken aikaa julkisuuden henkilö, joten mikäs siinä oli ollessa, Nevaste muistelee kotiinpaluuta hyvillä mielin.

Tirrenian hylky makaa yhä meren pohjassa.

Lue myös: Sukeltajat löysivät Espoon edustalta salaperäisen hylyn – mysteerin uskottiin selviävän vasta vuosien päästä, mutta yli sadan vuoden takaiset tapahtumat paljastuivatkin aikansa pöyristyttäväksi uutiseksi

Lisää aiheesta:

Kun Estonia upposi, MTV:n kirjeenvaihtajan puhelin soi: "Sinuakin saattaa kiinnostaa"Valtameren aallot olivat hukuttaa suomalaispurjehtijan: "Tajusin, että vene uppoaa ja nopeasti" – teki hätkähdyttävän havainnon Atlantin tilastaJaana ja Kjell repäistiin kesken Tukholman-risteilyn mukaan Estonian pelastustöihin – näin pariskunta kertoo taistelusta elämästä ja kuolemastaTuhopolttajan sytyttämä täpötäysi tavaratalo romahti vuonna 1983 Turussa – tämän jälkeen alkoi palomestari Reijon oudoin sukellusoperaatio kaupungin uumeniin25 vuotta sitten Estonia upposi alle tunnissa myrskyävän Itämeren hyiseen pimeyteen – näin eteni hetki hetkeltä järkyttävä tragedia, joka pysäytti koko SuomenJäljettömiin kadonnut M/S Irma löytyi Ahvenanmereltä 43 metrin syvyydestä – yli 50 vuotta kestänyt epätietoisuus ohi: "Kukaan ei selvinnyt asiasta kertomaan"
LaivaonnettomuudetEgyptiKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Laivaonnettomuudet
  • 24.10.10:13
    Estonian onnettomuus

    Epäily: Venäjä käyttänyt Estonian hylkyä vakoiluun, mediat kertovat

  • 12.10.14:25
    Historia

    Suomalaisprofessori selvitti Endurance -laivan uppoamissyyn vuonna 1915

  • 10.10.06:42
    Pelastusoperaatiot

    Lohjalta löytyy ainutlaatuinen allas, jossa harjoitellaan myrskystä pelastautumista – katso video

  • 13.8.14:14
    Japani

    Huvialus ja rahtilaiva törmäsivät Japanin edustalla – yksi kuollut, useita kateissa

  • 6.7.17:49
    Venäjä

    Laukaansuun satamassa vaarallisen aineen vuoto: Liikenneministeriö hätäkokoukseen