MTV Uutiset listasi: Seitsemän kuuluisaa laivaa, joiden kohtalona oli vajota meren pohjaan – mysteerilaivojen hylyt yhä kateissa, yksi ajelehti aavelaivana vuosikymmeniä

Seitsemän kuuluisiaa laivaa, joiden kohtalona oli vajota meren pohjaan – mysteerilaivojen hylyt vieläkin kateissa 2:20
Katso video: Seitsemän kuuluisaa laivaa, joiden kohtalona oli vajota meren pohjaan

Yhdistyneiden kansakuntien kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestö Unescon mukaan maapallon merissä on noin kolme miljoonaa laivan hylkyä. MTV Uutiset esittelee seitsemän kuuluisaa laivaa, jotka vajosivat meren pohjaan vuosikausiksi ja joita ei ole vieläkään löydetty.

Meriarkeologiset tekniikat ovat kehittyneet viimeisinä vuosikymmeninä niin paljon, että vuosien saatossa uponneita hylkyjä pystytään paikantamaan yhä paremmin.

Kysymys kuuluukin, milloin koittaa se hetki, kun joku onnistuu löytämään esimerkiksi Michiganjärvelle hävinneen Le Griffonin, Pohjanmerelle uponneen Bonhomme Richardin tai Karibianmerelle haaksirikkoutuneen Santa Marían?

Listasimme seitsemän kuuluisaa laivan hylkyä, jotka lepäävät edelleen meren pohjassa, mutta odottavat kuumeisesti etsijäänsä.


Le Griffon – Michiganjärvelle matkannut purjevene katosi kuin tuhka tuuleen

Ranskalainen tutkimusmatkailija Robert Cavalier de La Salle rakennutti vuonna 1679 purjelaiva Le Griffonin (suomeksi aarnikotka). Laivalla oli aikoinaan tärkeä tehtävä, sillä se oli ensimmäinen purjelaiva, joka matkasi Pohjois-Amerikan isojen järvien lävitse.

Le Griffon kuitenkin katosi mystisesti neitsytmatkallaan Michiganjärvellä eikä laivan hylkyä ole onnistuttu koskaan löytämään.

Laivan kohtalosta on esitetty historian saatossa monia teorioita. Jotkut uskoivat laivan joutuneen kovan myrskyn runtelemaksi, kun osa taas epäili miehistön joutuneen intiaanikansojen ryöstämäksi. 

Santa María – kokematon hyttipoika ajoi Kolumbuksen lippulaivan karille

Santa María oli yksi Kristoffer Kolumbuksen vuoden 1492 tutkimusmatkan kolmesta laivasta. Santa María oli laivueen lippulaiva ja se haaksirikkoutui yllättäen jouluaattona aluksen ajettua karille.

Kertomusten mukaan laivan kapteeni oli luovuttanut yöllä ohjat kokemattomalle hyttipojalle, joka ohjasi laivan lopulta haaksirikkoon.

Alus jouduttiin hylkäämään ja osa miehistöstä siirtyi tämän jälkeen pienempiin laivoihin. Pahoja vaurioita saanut laiva upposi seuraavana päivänä eikä sitä ole sen jälkeen onnistuttu löytämään.

Vuonna 2014 yhdysvaltalainen meritutkija Barry Clifford uskoi löytäneensä laivan hylyn.

Clifford kertoi aikoinaan, että pohjasta löytyneessä hylyssä oli paljon samanlaisia elementtejä, mitä legendaarisessa Santa Maríassa oli kuvailtu olevan.

Unesco on torpannut Cliffordin tutkimusryhmän väitteet. Organisaation asiantuntijoiden mukaan kyseessä on uudempi laiva joko 1600- tai 1700-luvulta.

SS Waratah – täpötäysi skottilaiva katosi Etelä-Afrikan itärannikolle

Skotlannin Glasgowssa valmistetun SS Waratah -matkustajalaivan katoaminen Etelä-Afrikan itärannikolla heinäkuussa 1909 on edelleen täydellinen mysteeri.

Vuonna 1908 valmistunutta Waratahia pidettiin yleisesti turvallisena aluksena, vaikka osa sen miehistöstä oli asiasta jokseenkin eri mieltä. Esimerkiksi laivan kapteeni oli jo testimatkojen aikana valitellut laivan etupainoisuutta sekä hankalaa liikutettavuutta.

Höyrylaiva oli matkalla Durbanista Kapkaupunkiin, kun jotain odottamatonta tapahtui. Satoja matkustajia kuljettanut Waratah katosi eikä laivaa ole sittemmin jälkeen löydetty. 

SS Baychimo – turkisnahkojen kuljettajasta aavelaivaksi

Ruotsalaisvalmisteisella SS Baychimo -höyrylaivalla on hyvin erikoinen historia. Vuonna 1914 rakennettu laiva oli alunperin Saksan merivoimien omistuksessa ja se liikkui pitkään Hampurin ja Ruotsin välistä matkaa.

Saksa joutui luovuttamaan sotakorvauksena Baychimon Iso-Britannialle, joka myi sen vuonna 1921 kanadalaiselle Hudson's Bay Companylle. Yritys alkoi käyttää laivaa myöhemmin turkisnahkojen kuljetuksessa Eurooppaan.

Lokakuussa 1931 rahtimatkalla ollut Baychimo jäi kuitenkin reitillään yllättäen jumiin jäihin. Laivan toiveikas miehistö jäi odottamaan lähistölle, josko laiva irtoaisi itsestään jäästä ja matka saisi jälleen jatkua.

Baychimo irtaantuikin lopulta jäästä, mutta se jäi muutaman päivän päästä jumiin entistä lujemmin. Tässä vaiheessa miehistöllä ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin pelastaa rahti ja hylätä laiva uppoamisen varalta.

Yli kuukauden päästä kävi kuitenkin ilmi, että Baychimo ei suinkaan ollut uppoamassa, vaan oli irronnut jälleen jäästä. Hylätty höyrylaiva ajautui merelle, jossa sen tiedetään ajelehtineen tyhjänä jopa kolme vuosikymmentä.

Baychimon hylkyä ei ole koskaan onnistuttu paikantamaan.

HMS Endeavour – maailmanympäryslaiva, joka uhrattiin Yhdysvaltojen itsenäisyyssodassa

HMS Endeavour oli alkujaan rahtilaiva, jonka britit ostivat itselleen vuonna 1768. Laiva päätyi lopulta brittiläisen matkailijan, James Cookin ensimmäiselle maailmanympärysmatkalle, jonka myötä laiva vakiinnutti legendan aseman.

Muutaman vuoden jälkeen HMS Endeavour vaihtoi jälleen omistajaa, kun se myytiin yksityiselle ostajalle. Uusi omistaja vuokrasi laivan Iso-Britannian laivastolle, joka käytti alusta sotajoukkojen kuljettamiseen Yhdysvaltojen itsenäisyyssodassa.

HMS Endeavour oli yksi 13:sta laivasta, jotka upotettiin britannian laivaston toimesta vuonna 1778. Omien laivojen uhraamisella oli tarkoitus hankaloittaa amerikkalaisten kanssa liittoutuneiden ranskalaisten etenemistä satamaan.

Laivan hylky on edelleen meren pohjassa, mutta missä? Sitä tutkijat yrittävät edelleen kovasti selvittää.

Shackleton's Endurance – Antarktiksella matkannut tutkimusvene juuttui jäähän ja vajosi syvälle meren pohjaan

Tutkimusmatkailija Ernest Shackletonin 1900-luvulla käyttämä Endurance-höyrylaiva oli matkalla Antarktiksen yli Rossinmerelle, kunnes jysähti.

Endurance jäi kiinni Weddelinmerellä jäähän ja alus jouduttiin hylkäämään. Laivan miehistö onnistuttiin pelastamaan alukselta, mutta Endurancen kohtalona oli vajota myöhemmin pinnan alle, jossa se mitä ilmeisimmin edelleen sijaitsee.

Aluksen hylyn uskotaan sijaitsevan Weddelinmerellä yli 10 kilometrin syvyydessä paksun jääkerroksen alla. Muun muassa Titanicin löytäjänä tunnettu Robert Ballard on ilmaissut kiinnostuksensa paikantaa hylky meren pohjasta, mutta rahoitusta työläälle projektille ei ole toistaiseksi saatu.

Bonhomme Richard – voitokas sotalaiva joutui polvilleen Koillis-Englannissa

Amerikkalaisen merisankarin, John Paul Jonesin kipparoima Bonhomme Richard oli voitokas sotalaiva Yhdysvaltain vapaussodan kiihkeissä taisteluissa.

23. syyskuuta vuonna 1779 John Paul Jones muun muassa kukisti meritaistelussa huomattavasti tulivoimaisempana pidetyn brittilaiva Serapisin Koillis-Englannin rannikolla. 

Tunteja kestänyt meritaistelu jätti kuitenkin jälkensä sotalaivaan, jossa se vahingoittui kohtalokkaasti. 

Jones ei halunnut miehistönsä kanssa luopua kuitenkaan Bonhomme Richardista heti, vaan alusta yritettiin pitää pinnalla taistelun jälkeen vielä 36 tuntia. Vahingot olivat kuitenkin niin huomattavia, että sotalaiva oli hylättävä ja annettava upota Pohjanmeren syvyyksiin.

Kuuluisaa sotalaivaa on yritetty paikantaa Pohjanmerestä vuosikausia. Tutkimusryhmät ovat löytäneet lukuisia sotalaivan kaltaisia aluksia merenpohjasta, mutta yksikään niistä ei ole ollut legendaarinen Bonhomme Richard.

Lue myös:

    Uusimmat