Suomalaisjulkkikset: Emme markkinoi uhkapelejä

Useat tunnetut suomalaiset julkaisevat Twitter-, Facebook- ja Instagram-tileillään peliaiheisia päivityksiä. Poliisihallituksen mukaan rahapelien markkinointi suomalaisille on laitonta. MTV Uutisten haastattelemat suomalaisjulkkikset eivät koe markkinoineensa rahapelejä.

Suosituimpia vedonlyönnistä twiittaavia suomalaisia ovat urheiluvaikuttaja Aleksi Valavuori ja uhkapelaaja Esko Seppänen. He kieltäytyivät MTV Uutisten haastattelusta.

MTV olisi halunnut muun muassa tietää, miksi he ohjaavat seuraajiaan peliyhtiöiden sivuille linkeillä.

Amerikan-matka peliyhtiön kustannuksella

Muusikko Tommy Lindgren ja koomikko Lotta Backlund sen sijaan suostuvat kertomaan yhteistyöstään peliyhtiöiden kanssa. Sekä Lindgren että Backlund sanovat, että he eivät koe markkinoivansa pelejä.

Don Johnson Big Bandista ja Ricky-Tick Big Band & Julkinen sana-yhtyeistä tuttuun Lindgreniin voi törmätä pelisivusto NordicBetin YouTube-tilillä. Videolla suomalaismuusikko tekee matkaa Yhdysvaltoihin amerikkalaisen jalkapallon mestaruusotteluun.

Lindgren kertoo, että matka oli yksittäinen NordicBetin työkeikka, eikä hän jatka ulkomaisten peliyhtiöiden kanssa minkäänlaista yhteistyötä.

- Mitään sellaista ei ole suunnitelmissakaan. Tämä keikka tuli minulle varmaan siksi, että seuraan amerikkalaista jalkapalloa ja olen urheilufani, Lindgren sanoo.

– Tein yhden yksittäisen matkan pelivoittajien kanssa. Teen monenlaisia juontokeikkoja, eikä mistään sen kummemmasta ollut tässä kyse.

Samaa sanoo myös peliyhtiö Unibetin kanssa yhteistyön aloittanut Backlund.

– Minulla on päivätyö ja otan vastaan lähinnä hauskoja keikkoja. Pelaaminen on hauskaa. Tykkään pelata kolikkopelejä, mutta pokeria en pelaa, Backlund sanoo.

Hän on tehnyt Unibetin kanssa määräaikaisen sopimuksen, joka pitää sisällään tapahtumien juontamista ja järjestämistä.

– En markkinoi pelejä. Olen ollut klubiemäntänä ja mukana peleissä. Olen tehnyt yhteistyötä myös esimerkiksi Netflixin kanssa. Valitsen keikkani sen mukaan, voittaako niihin käytetty aika ja niistä saatu korvaus vapaa-aikani, Backlund sanoo.

"Ei markkinointia, vaan viestintää"

Unibet-yhtiön yhteiskuntasuhteista vastaava johtaja Peter Alling sanoo, että se maksaa suomalaisille ”Unibetin suurlähettiläille” siitä, että he kommunikoivat suomalaisten kanssa.

– Me emme markkinoi Suomessa mitään vaan viestimme brändistämme. Viestimme aiheista, eikä kyse ole asiakkaiden hankkimisesta yhtiöön, Alling sanoo.

Backlundin lisäksi suurlähettiläinä ovat entinen jääkiekkoilija Esa Tikkanen. Unibetin YouTube-videoissa esiintyvät radiojuontaja Jussi Heikelä ja urheiluvedonlyönnin ammattilainen Jorma Vuoksenmaa.

Lindgren sanoo saaneensa yksittäisestä matkasta NordicBetiltä rahallisen korvauksen. Aiemmin hän on tehnyt kaksi pelimatkaa ulkomaisen PokerStarsin kustannuksella, mutta näistä matkoista ei maksettu muuta korvausta.

- Tiedän, että tässä affiliaatti-asiassa on harmaata aluetta, mutta en koe markkinoineeni pelejä. Mitä se markkinointi on? Onko se markkinointia, jos twitter-päivityksen yhteydessä käyttää peliyhtiön hashtagia, Lindgren kysyy.

NordicBet on Betsson Groupin brändi. Backlundin Twitter- ja Facebook-sivuilla on esillä Unibet-yhtiön Maria-brändi.


Lue myös:

    Uusimmat