Viimeisen 40 vuoden aikana aikuisten lihavuus on kaksinkertaistunut ja lasten kolminkertaistunut Suomessa. Samaan aikaan kauppojen herkkuhyllyjen sisältö on monipuolistunut ja moninkertaistunut. Mikä on ruokateollisuuden vastuu kansan lihomisen ehkäisyssä ja hoidossa?
Suomalaisista suurin osa on tällä hetkellä ylipainoisia Huomenta Suomessa vierailleen lihavuustutkija Pertti Mustajoen mukaan. Mustajoen mukaan yksi asiaan vaikuttava tekijä on ruokakauppojen ja kioskien laajentunut herkkuvalikoima.
– Haluan korostaa, että ruokakaupoissa on nykyään hirveästi tarjolla hyvää ja terveellistä ravintoa, mutta ongelma on se, että makeisten, sipsien ja muiden vastaavien tarjonta on lisääntynyt hirveästi viime vuosikymmeninä. Kyseiset tuotteet on tehty tieteellisellä tarkkuudella mahdollisimman hyviksi ja houkutteleviksi, koska valmistajat haluavat myydä tuotteitaan.
– Enää suklaassa ei ole vain sokeria ja rasvaa, vaan siellä on kaiken maailman crunchyä, joka tekee sen miellyttävämmäksi ja houkuttelevammaksi.
Yksi tapa tarttua ongelmaan olisi Mustajoen mukaan sokeripitoisten tuotteiden korkeampi verotus.
– Tutkimusten mukaan 20 prosentin hinnannousu vaikuttaa selvästi kuluttajan ratkaisuun. Myös paljoustarjouksia tulisi rajoittaa. Ruokakaupoissa ja kioskeilla ne koskevat lähes aina makeisia. Lisäksi lapsille tuotetut ruokamainokset ovat lähes kaikki näitä epäterveellisiä tuotteita mainostavia.
