Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomalainen eksotiikka myy Italiassa – tervasuolan kysyntä löi ällikältä

2:05Suomalainen eksotiikka myy Italiassa – tervasuolan kysyntä löi ällikältä
Julkaistu 24.09.2016 17:48

MTV UUTISET

Italiaan, Torinoon Terra Madre -messuille lähteneet suomalaiset ovat saaneet paljon huomiota osakseen. Pohjoinen eksotiikka ja luonnon puhtaus ovat suuria valttikortteja Italian markkinoilla.

Ruokaa Suomesta tai kuten ulkomailla sanotaan Food from Finland auttaa yrityksiä uusille ulkomaan markkinoille. Venäjän vastapakotteet leikkasivat elintarvikeviennin arvosta noin 300 miljoonaa euroa, josta 200 miljoonaa on jo saatu takaisin. Tosin uusille markkinoille pääseminen on vaatinut myös uusia tuotteita.

– Jokainen markkina on erilainen ja tuote on sopeutettava siihen olipa kysymys sitten kuluttajatuotteesta tai teollisuuden raaka-aineesta, sanoo johtaja Esa Wrang Food from Finland -hankkeesta.

TerraMadre1

Italiassa pitkään asuneet suomalaiset kertovat, ettà Suomi on ikäänkuin muotia nykyään Italiassa.

– Suomessa viehättää pohjoinen eksotiikka ja luonnon puhtaus, sanoo Sari Aapola, Superberrystà.

Aapola markkinoi suomalaisia marjatuotteita Italialaisille.

– Mustikka on vähintäänkin sanana tuttu italialaisille, sillä pohjoisessa niitä kasvaa vuorilla, mutta tyrni, puolukka ja variksenmarja ovat täysin outoja.

Suomen noste on avuksi suomalaisten elintarvikkeiden markkinoinnissa.

– Töitä se vaatii. Näillä markkinoilla on paljon tuotteita, mutta suuri läpimurto on mahdollinen, sillä suomalaiset tuotteet sopivat hyvin italialaisten tämänhetkisiin mielenkiinnon kohteisiin.

– Täällä kaikki tahtovat nyt voida hyvin ja syödä luomua, sanoo Aapola.

– Mustikka on paitsi ruokaa myös rohdos. Sitä käytetään täällä suonikohjujen hoitoon, kertoo Aapola.

TerraMadre2

Torinossa on parhaillaan käynnissä Terra Madre -messut, jotka levittäytyvät yli koko kaupungin. Suomalaisten osastolla riittää vilskettä ja joidenkin tuotteiden kysyntä on yllättänyt myyjänsä tyystin.

– Tein koe-erän tervasuolaa, ja nyt olen myynyt kaiken, myhäilee Jarmo Pitkänen.

– Vain kaksi maistamaan uskaltautunutta ei ole pitänyt siitä, kertoo Pitkànen.

Torino on kuuluisa suklaakaupunki, mutta Dammenbergin suklaatehdas reippaasti tuli Torinoon kaikettomine suklaineen.

– Tuotteissamme ei ole gluteenia, pähkinöitä, kananmunaa tai lisäaineita, kertoo Marko Iso-Kungas.

– Free from -tuotteet eli tuotteet joiden ansio on se, ettei niissä ole ei-toivottoja raaka-aineita tai ominaisuuksia ovat olleet maailmalla nosteessa jo pitkään, kertoo Esa Wrang.

– Venäjän viennin loppuminen on pakottanut suomalaisen elintarviketeollisuuden rakennemuutokseen. On ollut pakko kehittyä, kun vanha tapa ja vanhat tuotteet eivàt enää yhtäkkiä päässeetkään markkinoille, sanoo Wrang.

Lyhyellä aikavälillä muutos oli dramaattinen ja aiheutti suuria ongelmia.

– Esimerkiksi maito piti jalostaa nopeasti. Nyt siitä tehdään teollisuuden käyttämää maitojauhetta Kiinaan, sanoo Wrang.

– Seuraava askel on lisätä tuotteelle arvoa tekemällä siitä kuluttajatuote kiinalaisille. Siellä suomalaisten elintarvikkeiden puhtaus ja luotettavuus on erittäin korkealle arvostettuja, kertoo Wrang.

– Pitkällä aikavälillä Venäjän markkinan sulkeutuminen voi olla jopa hyödyksi suomalaiselle elintarviketeollisuudelle, arvioi Esa Wrang.

Lisää aiheesta:

Suomalaistuotteita viedään nyt superjahdeille – näitä ruokia ja juomia miljardöörit himoitsevatMyllyn Paras vie Kiinaan poikkeuksellisen uutuustuotteen – povaa miljoonamyyntiä: "Tätä ei niin vain voi kopioida"Heinäsirkka hittituotteena olikin hutiStartup-yrittäjä povaa Suomen seuraavaa vientihittiä: "Kasvatetaan niitä kanervan oksilla tai jotain vastaavaa"Hittituotteesta jo pulaa maailmallakin: Suomessa viljellään liian vähän luomukauraaVenäjän viennin romahduksesta toipuva Suomen elintarvikevienti vetää taas – kaupaksi käy korkea laatu viskistä vauvanruokaan
Ulkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Ulkomaat
  • 15:17
    Tasoristeysonnettomuudet

    Dramaattinen video: Juna jyräsi rekan voimalla Alankomaissa

  • 15:00
    Afganistan

    Ainakin 20 kuollut ja yli 500 loukkaantunut: Afganistanissa maanjäristys

  • 14:07
    Ukrainan sota

    Italiassa bunkkeribuumi: "Yhtäkkiä ydinsota ei ollutkaan etäinen mahdollisuus"

  • 13:51
    Iso-Britannia

    32-vuotiasta miestä syytetään kymmenestä murhan yrityksestä Britannian junapuukotuksessa

  • 13:24
    Sanna Marin

    Jaakko Loikkanen Marinista: "Ei kovin halukas tai kyvykäs käsittelemään mokiaan"