Sujuvasanainen kauppias Teemu keräsi lyhyessä ajassa 51 000 seuraajaa Tiktokissa: "Emme halua olla kasvoton ruokakauppa"
2:05Katso video: K-kauppias Teemu Tikkala jakoi irtokarkkitarjouksen vain TikTokissa – "Tänne tuli 500 ihmistä ostamaan karkkia"
Julkaistu 04.09.2020 07:47
Kitta Kohonen
kitta.kohonen@mtv.fi
Sosiaalisen median merkitys yrityksille jatkaa kasvuaan. Asiakkaat hakevat nopeaa vuorovaikutusta, ja korona-aika on lisännyt tätä tarvetta entisestään. Aktiivinen ote voi tehdä vaikka kauppiaasta sometähden.
Helsingissä K-Supermarket Redissä kuvataan taas uutta Tiktok-videota. Vuoden alkupuolella syntyneellä HraKauppias -tilillä on jo noin 51 000 seuraajaa.
– Meidän jokaisella somekanavalla on vähän erilaista sisältöä, koska kohderyhmät ovat hyvin erilaisia, sanoo K-Supermarket Redin kauppias Teemu Tikkala.
Tikkala pyörittää kauppaa yhdessä veljensä Ilarin kanssa.
– Me olemme aina seuranneet nuorisoa siihen uuteen seuraavaan somekanavaan. Facebookissa meillä on tietoiskuja, laadukkaampia kuvia ja pieniä videoita. Tiktokissa taas hassuttelua ja sketsijuttuja. Vähän rohkeampaa, koska yleisö on siellä nuorempaa.
Redissä nuoriso tunnistaa kauppiasTikkalan, jota pyydetään yhteiskuviin tämän liikkuessa kauppakeskuksessa.
K-kauppiasliitosta kerrotaan, että sosiaalisen median käyttö on vuosi vuodelta laajempaa ja monipuolisempaa. Lähes kaikilla K-kauppiailla on ainakin Facebook-tili ja myös Instagram kasvattaa osuuttaan.
"S-ryhmä seuraa suomalaisten mukana"
– S-ryhmäkin menee kauppana sinne, minne suomalaiset menevät, sanoo SOK:n mediajohtaja Veli-Pekka Ääri.
– Jos he poistuvat printtimediasta, niin meidän pitää mennä sitten kansainvälisiinkin alustoihin.
Myös S-ryhmässä Facebook on keskeisessä roolissa, kertoo Veli-Pekka Ääri.
Esimerkiksi Facebookissa on noin 2,7 miljoonaa suomalaista käyttäjää ja Instagramissa lähes 2 miljoonaa.
– Toki yrityssuhteissa ja yritystason viestinnässä Twitterillä on oma roolinsa. Mutta kyllä Facebook on volyymillisesti se, missä suurin osa suomalaisista tavoitetaan.
Samaan aikaan uusia kanavia ja mahdollisuuksia tutkitaan aktiivisesti.
Brändiä, palautetta ja myyntiä
K-Supermarket Redissä sosiaalisen median kautta rakennetaan brändiä, ollaan helposti tavoitettavissa ja tietysti yritetään lisätä myyntiä.
– Kyllä some lisää ehdottomasti myyntiä. Meillä on omakohtaisia kokemuksia siitä, kun on tehty salaisia kampanjoita. Esimerkiksi irtokarkkikoodi, minkä tietävät vain Tiktok-seuraajat. Tänne tuli 500 ihmistä ostamaan karkkia, Teemu Tikkala kertoo.
Irtokarkkeja myytiin kahdessa päivässä 300 kiloa.
Tuotetoiveita Facebookin Messengerissä
Alepan Korttelitoive on toinen esimerkki tämän päivän yhteydenpidosta asiakkaan ja yrityksen välillä.
– Se on vuorovaikutusta, missä sosiaalinen media vaikuttaa Alepan valikoimaan ja tuotteisiin, mitä sieltä löytyy, Veli-Pekka Ääri sanoo.
– Tämän tyyppiset ratkaisut tulevat tulevaisuudessa olemaan ihan varmasti niitä isoimpia juttuja, Ääri lisää.
Alepan korttelitoiveen voi esittää myös Facebookin Messengerissä.
Tuleeko somen osuus jatkossa kasvamaan?
– Tulee varmasti ja somen merkitys tulee monimuotoistumaan myös siinä asiakaskokemuksessa ja asiakaspalvelussa. Ei me vielä sitä kunnolla osata, mutta me olemme valmiita opettelemaan.