Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Sujuvasanainen kauppias Teemu keräsi lyhyessä ajassa 51 000 seuraajaa Tiktokissa: "Emme halua olla kasvoton ruokakauppa"

2:05Sosiaalisen median merkitys yrityksille jatkaa kasvuaan – kauppias Teemu Tikkala tekee brändityötä somessaKatso video: K-kauppias Teemu Tikkala jakoi irtokarkkitarjouksen vain TikTokissa – "Tänne tuli 500 ihmistä ostamaan karkkia"
Julkaistu 04.09.2020 07:47
Toimittajan kuva

Kitta Kohonen

kitta.kohonen@mtv.fi

Sosiaalisen median merkitys yrityksille jatkaa kasvuaan. Asiakkaat hakevat nopeaa vuorovaikutusta, ja korona-aika on lisännyt tätä tarvetta entisestään. Aktiivinen ote voi tehdä vaikka kauppiaasta sometähden. 

Helsingissä K-Supermarket Redissä kuvataan taas uutta Tiktok-videota. Vuoden alkupuolella syntyneellä HraKauppias -tilillä on jo noin 51 000 seuraajaa.

– Meidän jokaisella somekanavalla on vähän erilaista sisältöä, koska kohderyhmät ovat hyvin erilaisia, sanoo K-Supermarket Redin kauppias Teemu Tikkala. 

Teemu TikkalaTikkala pyörittää kauppaa yhdessä veljensä Ilarin kanssa.

– Me olemme aina seuranneet nuorisoa siihen uuteen seuraavaan somekanavaan. Facebookissa meillä on tietoiskuja, laadukkaampia kuvia ja pieniä videoita. Tiktokissa taas hassuttelua ja sketsijuttuja. Vähän rohkeampaa, koska yleisö on siellä nuorempaa.

Teemu Tikkala3

K-kauppiasliitosta kerrotaan, että sosiaalisen median käyttö on vuosi vuodelta laajempaa ja monipuolisempaa. Lähes kaikilla K-kauppiailla on ainakin Facebook-tili ja myös Instagram kasvattaa osuuttaan.

"S-ryhmä seuraa suomalaisten mukana" 

– S-ryhmäkin menee kauppana sinne, minne suomalaiset menevät, sanoo SOK:n mediajohtaja Veli-Pekka Ääri. 

– Jos he poistuvat printtimediasta, niin meidän pitää mennä sitten kansainvälisiinkin alustoihin.

Veli-Pekka Ääri

Esimerkiksi Facebookissa on noin 2,7 miljoonaa suomalaista käyttäjää ja Instagramissa lähes 2 miljoonaa. 

– Toki yrityssuhteissa ja yritystason viestinnässä Twitterillä on oma roolinsa. Mutta kyllä Facebook on volyymillisesti se, missä suurin osa suomalaisista tavoitetaan.

Samaan aikaan uusia kanavia ja mahdollisuuksia tutkitaan aktiivisesti.   

Brändiä, palautetta ja myyntiä

K-Supermarket Redissä sosiaalisen median kautta rakennetaan brändiä, ollaan helposti tavoitettavissa ja tietysti yritetään lisätä myyntiä. 

– Kyllä some lisää ehdottomasti myyntiä. Meillä on omakohtaisia kokemuksia siitä, kun on tehty salaisia kampanjoita. Esimerkiksi irtokarkkikoodi, minkä tietävät vain Tiktok-seuraajat. Tänne tuli 500 ihmistä ostamaan karkkia, Teemu Tikkala kertoo. 

Irtokarkkeja myytiin kahdessa päivässä 300 kiloa.

Tuotetoiveita Facebookin Messengerissä

Alepan Korttelitoive on toinen esimerkki tämän päivän yhteydenpidosta asiakkaan ja yrityksen välillä.

– Se on vuorovaikutusta, missä sosiaalinen media vaikuttaa Alepan valikoimaan ja tuotteisiin, mitä sieltä löytyy, Veli-Pekka Ääri sanoo. 

– Tämän tyyppiset ratkaisut tulevat tulevaisuudessa olemaan ihan varmasti niitä isoimpia juttuja, Ääri lisää. 

Korttelitoive

Tuleeko somen osuus jatkossa kasvamaan?

– Tulee varmasti ja somen merkitys tulee monimuotoistumaan myös siinä asiakaskokemuksessa ja asiakaspalvelussa. Ei me vielä sitä kunnolla osata, mutta me olemme valmiita opettelemaan. 

Lisää aiheesta:

Tiedätkö, mistä tulee Citymarketin tai Prisman nimi? Cittari täyttää jo 50 vuotta, mutta yksi harhaluulo hypermarketeista elää yhtä tiukassa: "Myytti on murrettu"Korona räjäytti suomalaisen verkkokaupan myynnin – yksi 15 000 euron ostos sai asiantuntijankin suun loksahtamaan: "Ei voi olla hämmästymättä"K-ryhmä vie suomalaisruoan klikkauksen päähän kiinalaiskuluttajastaOsallistumisen kokemus houkutti katsomaan lähetystä kassahihnalta – "Voi myös tyydyttää tirkistelyn tarvetta"Vain pieni osa ruokakaupasta käy netin kautta – kasvuprosentit kuitenkin koviaUutisextra: Näin salamyhkäisestä Lidlistä tuli ruokakaupan kova kasvaja
Sosiaalinen mediaKauppaYritykset ja bränditKotimaa
Redissä nuoriso tunnistaa kauppiasTikkalan, jota pyydetään yhteiskuviin tämän liikkuessa kauppakeskuksessa.
Myös S-ryhmässä Facebook on keskeisessä roolissa, kertoo Veli-Pekka Ääri.
Alepan korttelitoiveen voi esittää myös Facebookin Messengerissä.

Tuoreimmat aiheesta

Sosiaalinen media
  • Eilen09:51
    Vihapuhe

    Jäitkö kiinni raivosyöttiin? Onlyfans-yrittäjä Mirelle Isohanni, 19, tienaa vihakommenteilla – "En näe mitään väärää"

  • pe08:25
    Nuoret

    Näetkö somessa ahdistavaa materiaalia? Näin nollaat algoritmit

  • ke20:11
    Fitness

    Tässä ammatissa kauneus ei yllättäen olekaan valttia

  • ke05:17
    Facebook

    Syyttäjän ilakoiva Facebook-päivitys oli väärin – "Ai että mä tykkään voittaa"

  • ti15:17
    Mielenosoitus

    Raivo yltyy Nepalissa! Mellakoijat polttivat entisen pääministerin talon – video näyttää kaaoksen