Juhannusaattona nähtiin poikkeuksellinen Sub:lla poikkeuksellinen tv-ohjelma kaupan kassalta. Se keräsi katsojia niin tv:n kuin sosiaalisen mediankin ääreen. Mediatutkija ei kuitenkaan pidä somehitiksi noussutta Hihna 247 yhteisöllisenä, vaan puhtaana markkinointina, jota tuki kommentointi sosiaalisessa mediassa.
Kauppahihnalla soljuu peruselintarvikkeita, kukkia ja muuta päivittäistavarakaupan valikoimasta löytyviä tuotteita. Ostosvirtaa oli mahdollista seurata juhannusaattona tunteja. Kassahihna keräsi yllättävän suuren yleisön sekä television että some-kanavien ääreen.
– Sitähän on katsottu varmasti television puolella, mutta ennen kaikkea tuolla Facebookissa, joka mahdollista live-lähetykset. Se näkyi videokäynnistysten määrästä, joka ylitti käsittääkseni miljoonan, kertoo Martti Lindholm, Digitaalisen vuorovaikutuksen strategi Ellun Kanoista.
Somehitti ei syntynyt itsekseen, vaan sen takana oli tehokas ja uudenlainen markkinointikeino.
Me halutaan yleensäkin meidän markkinoinnilla herättää keskustelua meidän palveluista. Ja tässä tällä kertaa nyt sitten meidän Prisman aukioloajoista erityisesti, sanoo julkaisujohtaja Anne Sassi-Leivonen SOK-Mediasta.
Yhteisölliseksi tapahtumaa voi kuvata sen vuorovaikutteisuuden vuoksi.
– Ehkä se, että ihmiset pääsevät osallistumaan yhdessä erilaisiin asioihin ja keskusteluihin on tässä tärkeää. Nyt tarjottiin hyvä puheenaihe, josta keskustella vaikka juhannusaaton vieton keskellä, sanoo Lindholm.
Helsingin yliopiston mediatutkija Anu Koivunen ei kuitenkaan halua puhua leirinuotio-ilmiöstä.
