Somevaikuttaja Natalia Salmelalla lähes 200 000 euron tulot viime vuonna – näin somevaikuttajat suhtautuvat median veropäivään

Veropäivä lähestyy: näin tienaavat somevaikuttajat, Natalia Salmelan tulot liki 200 000 euroa 5:36
Katso MTV Uutiset Live: Näin paljon somevaikuttajat tienaavat, ja näistä tulot koostuvat. Natalia Salmelan kuva: Janita Autio

Suosittua median veropäivää vietetään 10. marraskuuta, kun vuoden 2020 verotiedot julkaistaan. Yksi ammattiryhmä, jonka tulot kiinnostavat, on somevaikuttajat. Haastattelimme heistä Natalia Salmelaa, Sara Vannista ja Arttu Mustosta.

Somevaikuttajien tulot koostuvat monista eri lähteistä. Natalia Salmelan tulot olivat vuonna 2020 hieman alle 200 000 euroa, Sara Vannisen noin 112 000 euroa ja Arttu Mustosen 70 000 euroa.

Suurin osa kaikkien kolmen tuloista tulee edelleen omiin blogeihin ja some-kanaviin tuotettavasta sisällöstä.

Salmela on lisäksi asuntosijoittaja ja mukana startup-yrityksissä.

– Aikamoista sillisalaattia tämä mun työ on. Minulla on tällä hetkellä viisi asuntoa. Juuri nyt rempataan viidettä asuntoa ja tämä toimii yhtenä isona kaupallisena yhteistyönä, Salmela lisää.

Vanninen on puolestaan osakkaana muun muassa vuoden alussa perustetussa Content Corner -vaikuttajamarkkinoinnin luova toimisto.

– On kaikenlaista hommaa, kuten konsultointia, tuotekuvauksia asiakkaille sekä erilaisia workshoppeja, Vanninen listaa.

Mustosen tulot tulivat vuonna 2020 sisällöntuottamisesta hänen omaan Instagram-tililleen sekä yritysten some-kanaviin.*

– Tein aiemmin myös videokuvauksia, mutta ne jäivät pois koronaaikana. Työhön kuuluu paljon ”oheishärpäkettä”, mitä vaikkapa yhden kuvan taakse sisältyy. Sitä ennen menee aikaa konsultointiin, suunnitteluun, palavereihin ja kuvausrekvisiitan hakeminen sekä tulosten raportointi, Mustonen summaa.

Lisää palkka-avoimuutta

Toissa vuonna yli 100 000 euroa tienanneet pystyivät ensimmäistä kertaa salaamaan verotietonsa medialle lähetettävältä listalta. Verotiedot ovat kuitenkin kaikkien saatavilla ottamalla yhteyttä verotoimistoon ja kysymällä henkilön verotietoja nimen ja kotipaikkakunnan perusteella.

Salmela seuraa veropäivää mediassa innokkaasti. Hänelle palkka-avoimuus sekä sukupuolten välisten palkkaerojen nostaminen esiin ovat tärkeitä.

– Rakastan rahaa ja olen sitä mieltä, että palkoista tulisi puhua ihan tavallisissa kahvipöytäkeskusteluissa. Verotiedot kertovat paljon siitä, kenellä on valtaa ja miten valta jakautuu sekä ammattien arvostuksesta, Salmela sanoo.

Vanninen muistaa seuranneensa veropäiviä lapsuudessaan sanomalehdistä, sillä on ollut kiinnostunut rahasta ja numeroista.

– Se, että yrittäjien tuloja julkaistaan, ei kyllä kerro koko totuutta. Lukuja tulisi seurata hieman laajemmin. Olen kuitenkin läpinäkyvyyden kannalla palkkaasioissa, sillä uskon kaikkien hyötyvän avoimuudesta, Vanninen sanoo.

Mustonen ei seuraa median veropäivää juurikaan, vaan keskustelee tuloista mieluummin ystäviensä kanssa.

– Palkka-avoimuus sinänsä on tärkeää. On hieman hassua, että jos tienaat tietyn verran ja vasta sitten tiedot tulevat julkisiksi ja tietoja ruoditaan mediassa, Mustonen sanoo.

Salmela kritisoi kovin sanoin median uutisointia liittyen jäännösveroihin eli mätkyihin.

– Mätky”sheimaus” on todella tyhmää. Todellisuudessahan tämä tarkoittaa sitä, että saat ilmaista lainaa valtiolta, Salmela lisää.

Somevaikuttajat kohtaavat ennakkoluuloja työssään

MTV:n haastattelemat vaikuttajat ovat työskennelleet somesisältöjen parissa jo useiden vuosien ajan. Vaikka sosiaalinen media on jo suurimmalle osalle tuttu käsite, vaikuttajat kohtaavat työssään edelleen ennakkoluuloja.

– Olen tehnyt 11 vuotta tätä työtä ja joudun edelleen kertomaan mitä tämä työ pitää sisältää. Helposti näyttää siltä, että kahvittelen vain kahvilassa ja sieltä postailen valokuvia. Sitä tämä ei ole, vaan asiantuntijatyötä, mitä tein myös aiemmin mainostoimistossa, Salmela sanoo.

– Helposti myös kohtaa sellaista tytöttelyä. Digitaalisuus tuntuu olevan myös hieman hähmäinen asia monille. Mun työni ei olisi mahdollista, ellei joku avaisi puhelintaan.

Vannisen mukaan ennakkoluulot sometyötä kohtaan ovat kymmenessä vuodessa muuttuneet.

– Monet eivät tiedä, mitä somevaikuttajan työ on. Luulen, että ennakkoluulot kumpuavat sieltä. Suurin osa ihmisistä näkee vain lopputuotoksen, jonka takana voi olla viikkojen suunnittelua, Vanninen lisää.

– Toisaalta somevaikuttajat tuovat itse esille esimerkiksi raha-asioita, mikä tukee ajatusta siitä, että ala otetaan tosissaan.

Mustonen kertoo kohdanneensa oman työnsä kyseenalaistamista.

– Minulle on sanottu suoraan, että tienaatko sä muka tuolla rahaa tai voiko tällä työllä elättää itseensä. On myös sanottu, onko tässä mitään järkeä.

– Aluksi luultiin, että kuvataan jotain tuotteita ja se tuote on se palkkio. Ihmiset ovat alkaneet pikkuhiljaa ymmärtämään somemarkkinoinnin laajuuden, Mustonen lisää.

Seuraa MTV Uutisten veropäivää keskiviikkona 10. marraskuuta!

*Muokattu 9.11.2021 klo 12.15. Muutettu kohta Arttu Mustosen tulonlähteistä blogista ja Instagramista pelkkään Instagramiin. Mustonen ei kirjoita enää blogia.

Lue myös:

    Uusimmat