Viron sisäministeri Mart Helme totesi sunnuntain radiohaastattelussa, että Suomessa myyjätytöstä on tullut pääministeri. Sanna Marin (sd.) on työskennellyt tamperelaisessa Sokos-tavaratalossa myyjänä vuosina 2004–2005. Helme on myöhemmin pahoitellut lausuntoa. MTV Uutiset kysyi Helsingin Sokoksen työntekijöiltä, mitä he ajattelevat vähättelevästä sävystä.
Tavaratalossa työskentelevä Piia Rahikka sanoo, että hän on seurannut julkisuudessa ollutta keskustelua jonkin verran. Rahikan mielestä ihmiset osaavat arvostaa asiakaspalvelutyötä, jos he ymmärtävät, mitä kaikkea työ sisältää. Työ vaatii suuren tietomäärän ja taitoa kuunnella erilaisia asiakkaita.
– Hänellä (Viron sisäministerillä) ei varmasti ole tietoa, mitä meidän arkemme on ja mitä me teemme täällä, kun menee sanomaan tuollaista.
Samoilla linjoilla on Tiina Piiroinen. Hän on seurannut myyjän työstä käytyä keskustelua mielenkiinnolla. Piiroinen arvostaa asiakaspalveluammatteja ja sitä, että Suomessa kuka tahansa voi nousta korkeisiin virkoihin.
– Olen ihan ylpeä siitä, että täältä on lähtenyt pääministeri.
Kaikkien kannattaisi kokeilla palvelualaa
Kulttuuriantropologiaa opiskelevaa Minni Tynkkynen tekee asiakaspalvelutyötä opiskeluidensa ohella. Hänen mukaansa asiakaspalvelukokemus voisi tehdä hyvää jokaiselle, sillä työssä oppii hallitsemaan stressiä ja saa kartutettua sosiaalisia taitoja.
Tynkkynen on kohdannut erilaisia asiakkaita niin kaupan alalla kuin ravintolapuolella.