Sojottaako tukka ihan väärään suuntaan? Tutkijat löysivät syyn hiuspyörteisiin

Hainhampaat ovat taas muodissa –  kolme helppo kampausta 2:51
KATSO MYÖS: Hainhampaat ovat taas muodissa! Katso videolta, miten käytät ysäriltä tuttua hiusasustetta.

Moni inhoaa hiuksista löytyviä pyörteitä, jotka saavat kutrit sojottamaan eri suuntiin. Niiden syy on geneettinen, kertoo tutkimus.

Bad hair day on jo käsite, jolle on löytynyt tutkimuksessa mahdollinen syy. Journal of Investigative Dermatologyssa julkaistun tutkimuksen mukaan "huono hiuspäivä" onkin useiden geenien syytä.

– Tiedämme melko vähän siitä, miksi näytämme siltä kuin näytämme. Ryhmämme on tutkinut geenejä, jotka ovat monien fyysisen ulkonäkömme kiinnostavien piirteiden taustalla, tutkimusta johtanut Sijia Wang kuvailee tiedotteessa.

Wangin tiimi on selvittänyt esimerkiksi sormenjälkikuvioinnin, kulmakarvojen paksuuden ja korvanlehden muodon syytä. Yksi kiinnostuksen kohde ovat olleet hiusten pyörteet.

Hiuspyörteiden suunta määräytyy geneettisesti

Moni inhoaa hiuksista löytyviä pyörteitä, jotka saavat kutrit sojottamaan eri suuntiin. Tutkijoiden mukaan hiuspyörteiden suunta määräytyy geneettisesti, ja siihen vaikuttavat monet geenit. Pyörre voi olla yksin- tai kaksinkertainen ja se voi suuntautua myötä- tai vastapäivään tai hajanaisesti eri suuntiin.

Epätyypillisiä kierrekuvioita on havaittu ihmisillä, joiden neurologisessa kehityksessä on tapahtunut poikkeamia. Siksi pyörteiden geneettisen perustan ymmärtäminen voisi auttaa erilaisten biologisten prosessien ymmärtämisessä.

Useat geenit vastuussa

Wangin mukaan vallitseva uskomus on ollut, että yksi geeni määrittää hiuspyörteen suuntaa. Tutkimuksessa löytyi neljä pyörteeseen liittyvää geenivarianttia.

– Tuloksemme kuitenkin osoittavat, että pyörteen suuntaan vaikuttaa useiden geenien kumulatiivinen vaikutus.

Kyseessä on ensimmäinen ihmisen päänahan genominlaajuinen assosiaatiotutkimus. Tutkimuksessa oli mukana yli 2 100 kiinalaishenkilöä; tulokset toisinnettiin 1 900 kiinalaisella.

Katso myös: Neljä naista lopetti hiusten pesemisen sampoolla – tällainen oli lopputulos

Neljä naista lopetti hiusten pesemisen – tällainen oli lopputulos 1:12
Video näyttää, miltä hius näyttää yhden, kahden tai neljän viikon pesemättömyyden jälkeen!