Sisävesikanavien rakentamisesta uusi laskelma

Järvi-Suomen kanavat -neuvottelukunta on tehnyt ehdotuksen taloudellisesta tavasta rakentaa Kymijoen ja Mäntyharjun kanavat.

Vesiliikennettä

Liikenneministeriö tyrmäsi kesäkuussa Kymijoen ja Mäntyharjun kanavien rakentamisen liian kalliina ja kannattamattomana. Kanavaparin hinnaksi arvioitiin tuolloin yli 8 miljardia markkaa. Järvi-Suomen kanavat -neuvottelukunta on nyt teettänyt uuden selvityksen, jonka mukaan kanavat voitaisiin rakentaa halvemmalla.

Neuvottelukunta jättää lausuntonsa liikenneministeriölle lokakuuhun mennessä. Hallitus ottanee kantaa kanavahankkeisiin vielä tämän vuoden aikana.

Uudessa selvityksessä kanavat on mitoitettu pienemmän alustyypin, ns. DAS-aluksen mukaan. Uuden mitoituksen ansiosta kanavien rakentamis- ja käyttökustannukset olisivat merkittävästi pienemmät ja hankkeiden hyöty-kustannussuhde oli parempi. Selvityksen ovat tehneet konsultit John Nelson ja Marion Price. Nelson ja Price katsovat, että pitkällä aikavälillä olisi edullisinta kehittää alustyyppi, joka selviytyy itsenäisesti jääolosuhteissa.

Suunnitteilla oleva DAS-alus on noin 90 metriä pitkä ja se pystyy jäänmurtoon ja virtaavan veden liikennöintiin. Konsulttien mukaan kanavat olisivat syöttöreittejä Kotkan ja Haminan pääsatamiin ja uusi DAS-alus toimisi pelkästään sisävesien syöttöaluksena.

Saimaan kanavalle vaihtoehtoja

Konsulttien mukaan Päijänteen vesistön yhdistäminen Saimaan vesistöön kasvattaisi nykyisiä kuljetusmääriä. Päijänteen seudun tehtaat sijaitsevat vesistöjen läheisyydessä, joten kanavien käyttö tarjoaisi teollisuudelle yksinkertaisemman ja edullisemman vaihtoehdon. Samalla tavarakuljetusten siirtyminen teiltä ja rautateiltä sisävesikuljetuksiin vähentäisi päästöjä, onnettomuuksia ja teiden kulumista, laskevat konsultit.
-Suomen teollisuus tarvitsee tehokkaan ja kilpailua lisäävän sisävesireitin merelle. Ilman vaihtoehtoista ratkaisua neuvottelut Saimaan kanavan vuokrasopimuksesta tulevat olemaan hyvin yksipuolisia. Kanavat antaisivat merkittävän neuvotteluedun vuokrasopimuksen päättyessä 2013, korostavat konsultit.

Nelsonin ja Pricen mukaan kanavien rakentaminen ei tarkoittaisi välttämättä Saimaan kanavan sulkemista. Sen strateginen merkitys suhteessa kauppalaivastoon vähenisi, mutta muu toiminta voisi jatkua ja kehittyä ilman suuria investointeja. Kanavaparin ansiosta avautuisi myös uusia mahdollisuuksia matkailun kehittämiseen.

Järvi-Suomen kanavat -neuvottelukunta jättää oman lausuntonsa liikenneministeriön mietintöön lokakuun alkuun mennessä. Hallitus ottanee kantaa kanavahankkeisiin vielä tämän vuoden aikana.
(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat