Singaporen GP:n topit ja flopit: Valtteri Bottaksen todellinen reaktio pysyi tv-kameroilta piilossa

MTV Urheilun F1-toimitus listaa jokaisen ajetun osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Singaporen GP sisälsi paljon ristiriitaisia tunteita kärkitallien, Mercedeksen ja Ferrarin sisäisissä oloissa.

Sebastian Vettel otti kauden avausvoittonsa jätettyään kierrosta myöhemmin pysähtyneen tallikaverinsa Charles Leclercin taakseen varikkokäyntien jälkeen. Red Bullin Max Verstappen oli kolmas, mutta Mercedeksen epäonnistunut taktikointi jätti Lewis Hamiltonin neljänneksi ja Valtteri Bottaksen viidenneksi.

TOPIT:

1. Ferrari

Kesätauon jälkeinen aika on ollut kuin satua. Ferrari on vienyt nimiinsä kaikki kolme aika-ajoa ja kisavoittoa. Yhtäkkiä Mercedes saa turpiinsa niin voimaratojen vauhtisuorilla kuin mutkaisella, downforcea vaativalla katuradalla. Ja nyt myös taktiset päätökset tuntuvat onnistuvan! Sebastian Vettelin pysäyttäminen ensimmäisenä kuskina toimi mainiosti, minkä jälkeen Ferrarilla pidettiin päät kylminä eikä lähdetty palauttamaan autojen alkuperäistä järjestystä, mikä olisi ollut Vetteliä kohtaan todella kylmäävä teko.

2. Charles Leclerc ja Sebastian Vettel

Samalla täytyy tehdä kunniaa myös Ferrarin kuljettajakaksikolle. Charles Leclerc ajoi jo kauden viidennen paalupaikkansa ja kolmannen putkeen ensimmäisellä Ferrari-kaudellaan! Tuo kierros oli vieläpä koko ajan käsittämättömän rajoilla. Siinä missä alkukaudesta Leclerc olisi sortunut virheeseen, nyt hän käänsi nämäkin tilanteet edukseen. Huomaa myös, että itseluottamuksen vahvistuessa Leclerc pitää jo itsekin itseään Ferrarin ykkösmiehenä – niin kovaa hän protestoi Vettelin livahdusta hänen edelleen. Oli kuitenkin Ferrarilta upeasti tehty, että Vettelin annettiin pitää voittonsa, jota tämä oli niin epätoivoisesti jahdannut. Vieläkö mestarilta saataisiin vastaus kiristyneeseen kilpailuasetelmaan?

3. Alfa Romeo

Jos Antonio Giovinazzi johtaa F1-kisaa Alfa Romeolla, jokainen varmasti tajuaa nopeasti, että tämä johtuu pelkästään siitä, että lähes kaikki muut ovat jo edeltä pysähtyneet kerran varikolle, mutta jotain historiallista Alfa Romeon kärkipaikassa oli. Sen jälkeen, kun Felipe Massa ja Valtteri Bottas johtivat Williamsilla Ison-Britannian GP:tä vuonna 2015, mikään tiimi kolme suuren (Mercedes, Ferrari, Red Bull) ulkopuolelta ei ole pystynyt pitämään kärkipaikkaa hallussaan kierrostakaan. Viimeksi Alfa Romeo johti kisaa Belgiassa 1983!

4. Carlos Sainz, Lando Norris ja McLaren

Jälleen upea onnistuminen aika-ajossa, kun neljän kisan jaksolla tuli jo kolmas paikka kahdeksan joukossa. Sainz olisi ollut vahvoilla pitämään seitsemännen sijan maaliin asti loistavasti tällä hetkellä toimivan McLarenin kanssa, mutta Renault-kuski Nico Hülkenberg onnistui törppöilyllään puhkaisemaan espanjalaisen renkaan lähtökahinassa. Nyt Lando Norris kuitenkin onnistui paikkaamaan ja viemään seiskasijan kilpailijoilta. McLaren porskuttaa MM-sarjan neljäntenä, 22 pistettä Renault’a edellä!

5. Robert Kubica

Lähtö F1:stä on kunniakas, kun sen saa tehdä itse. Paljoa vaihtoehtoja Williams ei varmasti Kubicalle olisi silti antanutkaan. Paluukausi on ollut iso pettymys tulosten valossa, mistä suuri osa johtuu tietysti sarjan surkeimmasta autosta, mutta myös vertailu omaan tallikaveriin George Russelliin on ollut karua katseltavaa. Se ei kuitenkaan vie loistoa pois siltä asialta, että Kubica on suuri voittaja omassa taistelussaan vakavasta loukkaantumisesta toipumisensa kanssa.

FLOPIT:

1. Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas

Mercedeksen yllättävä alamäki on toki mannaa F1-seuraajakunnalle, joka on joutunut jo viisi ja puoli vuotta odottamaan tällaista keikahdusta sarjan voimasuhteissa. Tiimin lisäksi myös kahdesta kuljettajasta jäi tämän viikonlopun jälkeen hiukan negatiivista sanottavaa. Lewis Hamiltonin häijy etuilu aiemmin sovitusta aika-ajojärjestyksestä huolimatta oli teko, joka saattoi lopettaa kuskikaksikon välisen harmonian kertasylkäisyllä. Valtteri Bottas ei antanut tv-haastattelussa todellista kuvaa siitä, kuinka paljon hänen sisällään oikeasti kiehui. Se kuultiin vasta myöhemmin, kun tiimiradion nimittelyt tulivat julki. Nyrkinpuristusta kovempaa vastausta ei Bottakselta silti asiaan saatu. Kaiken jälkeen suomalainen väisti jälleen kiltisti tieltä, kun hänen piti vuorostaan noudattaa yhteisiä sääntöjä ja päästää tämän vilppinsä avulla etulyöntiaseman hankkinut Hamilton takaisin edelleen. Ylimukavat eleet on lopetettava nyt!

2. Romain Grosjean

Sellainen tapa juhlistaa jatkosopimusta. Monen yllätykseksi jatkon Haasilla saanut Grosjean oli aika-ajossa Williamsit pois lukien koko joukon huonoin, ja kisassa hän tuuppasi nolosti Russellin Williamsin päin seinää. Tässä tapauksessa vain entistä sallivampi tuomarilinja pelasti rangaistukselta.

3. Daniil Kvjat

Vaikea sanoa, johtuivatko venäläisen kummalliset puheet Kimi Räikkösen itsemurhayrityksestä oikeasti Red Bullin viimeaikaisista kuskivalinnoista vai mistä, mutta reaktio kaksikon väliseen kolariin oli rajuudessaan todella ihmeellinen. Varsinkin, kun hän itse sanoi omien peiliensä huurtuneen pahasti koko kisan ajan. Hetken päästä Kvjat oli tuomariston edessä nyökyttelemässä, että kyllä juu, normaali kisatilanne se oli.

4. Kimi Räikkönen

Ei voi silti kovin paljoa kehua myöskään Räikkösen tämän hetken menoa. Kesätauon jälkeen on ollut jalkavammaa, epäonnea ja yllättävän isoja ajovirheitä, kuten Italian ja Singaporen aika-ajoissa nähdyt ulosajot. Tällä kertaa turva-autot ja uusintastartit söivät Kimin renkaista parhaan terän, mutta samaan aikaan tallikaveri Antonio Giovinazzi toi ensimmäisellä Marina Bayn ajokokemuksellaan pisteen Alfa Romeolle.

5. Daniel Ricciardo

Vahvan Italian viikonlopun jälkeen Renault oli yllättävän pirteä myös Singaporessa. Daniel Ricciardo tuntui vain olevan kuin unessa tässä kisassa. Startin jälkeen jälkeen rusikoi George Russellin etusiiven palasiksi ja myöhemmin hän työnsi ohituksessaan Giovinazzin leveäksi kumman löysällä liikkeellä.

Lue myös:

    Uusimmat