Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Ruokakaupoissa vaikutetaan salaa asiakkaiden ostoksiin – oletko huomannut näitä temppuja?

Siistillä ja raikkaalla vihannesosastolla toivotetaan asiakkaat tervetulleiksi ja herätellään heidän aistejaan.
Siistillä ja raikkaalla vihannesosastolla toivotetaan asiakkaat tervetulleiksi ja herätellään heidän aistejaan.
Julkaistu 15.06.2016 14:01
Toimittajan kuva

Heli Mettänen

heli.mettanen@mtv.fi

Oletko tullut ajatelleeksi, millaisilla keinoilla ostopäätöksiisi vaikutetaan ruokakaupoissa?

K-supermarket Arabian kauppias Sasu Hamina kertoi Makuja.fi:lle, että ruokakaupassa pyritään vaikuttamaan asiakkaiden ostopäätöksiin usealla eri tavalla. Kun keinot ovat hallussa, on ruokakauppojen helpompi varautua siihen, kuinka paljon eri tuotteita tullaan milloinkin myymään.

– Siihen pystyy vaikuttamaan monella eri tavalla, Hamina kertoo.

Tuotteen esillepano

Haminan mukaan ensimmäinen asia, jolla tuotteen menekkiin pyritään vaikuttamaan, on sen esillepano. Kun tuote on näyttävästi esillä, ostavat asiakkaat sen huomattavasti herkemmin. Esimerkiksi siististä ja valoisasta hedelmä- tai vihanneshyllystä tuotteita ostetaan huomattavasti todennäköisemmin kuin hyllystä, joka on epäsiisti tai pimeä.

Hinnoittelu

Hinta on luonnollisesti toinen tärkeä asia, jolla voidaan vaikuttaa eri tuotteiden menekkiin. Hamina kertoo, että tästä syystä tiettyjä uutuustuotteita laitetaan ensin tarjoukseen, jotta asiakkaat kokeilisivat niitä ensin. Tämän jälkeen tuotteeseen tykästyneet asiakkaat ostavat sen helpommin silloinkin, kun hinta kallistuu.

Maistatukset

Etenkin suuremmissa ruokakaupoissa asiakkaille on silloin tällöin tarjolla erilaisia maistatuksia. Oli sitten kyse liha-, maito- tai leipäosaston tuotteista, esittelijän tarjoilemat maistiaiset saavat asiakkaat ostamaan maistatettuja tuotteita enemmän kuin tavallisesti.

Tuotteeseen pitää uskoa

Sasu Hamina puhuu itse vahvasti lähiruoan puolesta ja uskoo siihen, että perustellusta syystä asetetut kovat odotukset tuottavat liki aina yksittäisten tuotteiden kohdalla tulosta. 

– Jos minä itse uskon tuotteeseen, niin se myy paljon paremmin, vaikka se olisi minulla yhtä hyvällä paikalla kuin kollegallani, joka ei usko siihen, Hamina kertoo. 

Lisää aiheesta:

Simppeli taktiikka kaupassa voi vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen: "Aivot yhdistävät matalaan hintaan"Suomalaisten ostoskoreissa näkyy ilahduttava ilmiö Kenellä on oikeus ostaa punalaputettuja tuotteita?Oletko huomannut tätä ruokakaupassa? Psykologi kertoo tavasta, jolla sinut "huijataan" ostamaan asioitaMiksi S-ryhmällä ei ole käytössä erillisiä hävikkihyllyjä? Näin tuotteiden hintoja alennetaan – asiakkaiden joukossa oma "punalappukulttinsa"Yksinkertainen pakkaus paljastaa ruokakaupassa pientuottajien tuotteet: "Ei ole varaa laittaa rahaa hienoon pakettiin"
RuokakauppaMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa
  • ti10:22
    Ruoka

    Aladdin- ja Paradis-konvehtirasioihin iso muutos

  • 24.9.17:16
    Joulu

    Kolme kuukautta jouluun: Tästä syystä joulumakeisia myydään jo nyt

  • 24.9.07:47
    Ruoka

    Espooseen avautui kauppa, jossa myydään poikkeuksellisen halpaa ruokaa – asiakasryntäys

  • 15.9.17:14
    Ruoka

    100 päivää jouluun! Näin saat joulukonvehteja yli puolet halvemmalla

  • 13.9.09:44
    Juomat

    Energiajuomia myydään pikkulapsillekin – Normalin maajohtaja: "Suositus ei ole myyntikielto"