Silminnäkijät: Väistömahdollisuuksia ei ollut

"30-40 romuttunutta autoa, ambulansseja ja poliiseja, se panee ajattelemaan niin vanhemman kuin tulevan kuljettajan", kuvaa kolarisumppuun tunneiksi juuttunut autoilija.

Lahden moottoritiellä aamuvarhaisella alkaneet yksittäiset peltikolarit muuttuivat ruuhka-aikana massiiviseksi ketjukolariksi.

- Minä toivoin, että minulla on tarpeeksi paljon peltiä edessä, paksua, ettei kutistu liian paljon, kuvaa kolarisumaan joutunut Veijo Huhtala.

- Siinä oli Kuopion liikenteen bussi ja kahta puolta autoja tuossa sivussa. Väistömahdollisuuksia ei ollut eli ei muuta kun bussin perään, kertoo puolestaan Armas Tuomikivi kolaristaan.

Yhteensä ojaanajoja ja kolareita oli satoja. Niiden seassa jumiin joutui huomattava määrä autoilijoita. Porvoosta Helsinkiin matkalla ollut ja neljä ja puoli tuntia autossaan odotellut MTV3:n toimituspäällikkö Heikki Piuhola kertoo tunnelman olleen ainakin hänen ympärillään rauhallinen.

- Tyttäreni kanssa siinä juteltiin liikenteen vaarallisuudesta ja siitä, miten nopeus pitää sovittaa kelin mukaan. Ehkä tilannenopeudet tulevat suuriksi tällasilla keleillä Suomen moottoriteillä, jotka ovat hyvin hoidettuja ja nopeita ajaa. Ja tietysti tuollainen esimerkki silmien edessä, 30-40 romuttunutta autoa ja ambulansseja ja poliiseja, panee ajattelemaan niin vanhemman kuin tulevan kuljettajan.

Hätäkeskuksiin tuli soittotulva

Pelti rytisi Lahdenväylän lisäksi Hämeenlinnan, Porvoon ja Tuusulan väylillä. Tilanne oli Suomessa ainutlaatuinen, sanoo päivystävä palopäällikkö Jorma Alho Keski-Uudenmaan pelastuslaitokselta.

- Kyllä tämä tässä mittakaavassa on varmasti ainutlaatuista Suomessa. Kun meillä Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen läpi menee neljä valtaväylää, niin kaikilla niistä oli satojen autojen kolari. Se on poikkeuksellista. Vakavasti loukkaantuneita on kymmenkunta eri onnettomuusalueilla ja lievästi loukkaantuneita useita kymmeniä. Sen lisäksi moottoritien varrella seisoi jopa satoja ihmisiä.

Pelastusviranomaisten oli aluksi vaikea tietää, missä heitä eniten tarvitaan. Hätäkeskuksiin tuli ilmoitusten soittotulva, kertoo Alho kertoo.

- Osa oli ihan tavallisia kolareita. Osan kohdalla tiedettiin ihan alkuun, että ne ovat vakavia mutta tarkkoja paikkoja ei ollut tiedossa. Hätäkeskuksiin tuli lukuisia soittoja ja sitten ei enää tiedetty, mikä on vakavin onnettomuus.

Pelastusviranomaisten työtä vaikeutti kaaoksessa luonnollisesti myös kolaripaikoille pääsy. Päivystävä palomestari korostaa kuitenkin, että pelastusyksiköitä riitti kaikille onnettomuuspaikoille.

Tilannenopeudet liian korkeita

Ylikomisario Seppo Kujala Vantaan poliisista muistuttaa autoilijoita oikeiden tilannenopeuksien tärkeydestä. Hänen mielestään syitä tapahtuneeseen ei tarvitse etsiä kaukaa.

- Ne ovat ne perinteiset, joita kaiken aikaa muistutetaan mieliin, erityisesti syksyisin. Eli silloin kun keli huononee ja on liukasta tulee nopeutta alentaa selkeästi ja myös turvavälejä pidentää. Ilmeisesti näin ei ole nyt käynyt. Vastaavia kelejä on Suomessa vuosittain. Miksi nyt sitten kävi näin, se asia selvitetään tutkinnassa, että oliko tässä jotain erityisen poikkeuksellista.

Tiehallinto selvittää teiden kunnossapidon ennen kolarisumaa eli sen, miten hyvin tiet oli aurattu ja milloin. Tällä hetkellä näyttöä laiminlyönneistä tai puutteista ei Tiehallinnon mukaan ole.

Satoja autoja lunastuskuntoon

Suuri osa kolariautoista joutuu suoraan lunastukseen. Vakuutustarkastajaa odottamaan on hinattu päivän aikana parisataa. Normaalina päivänä lunastuskuntoon kolaroidaan Uudenmaan alueella muutamia autoja.

Lunastukseen menee myös Armas Tuomikiven kulkuneuvo.

- Auto on lunastuskunnossa. Ihmeen hyvin selvisimme itse ilman kummempia vaurioita.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat