Silja kiistää likaisempaan öljyyn siirtymisen

Siljan viestintäjohtajan mukaan Ruotsin TV4:n tieto ei pidä paikkaansa. Virolaisyhtiö ei ole hänen mukaansa vaihtamassa halvempaan, ympäristölle haitallisempaan polttoaineeseen.

Silja kiistää tiedot, että sen aluksien polttoainetta oltaisiin vaihtamassa rikkipitoisempaan öljyyn. Ruotsin TV4-kanava kertoi illalla, että Tallink suunnittelee vaihtavansa Siljan laivojen polttoaineen halvempaan ja ympäristölle haitallisempaan öljyyn.

- Ei pidä paikkaansa. Ei ole mitään sellaisia suunnitelmia, että Siljan vähärikkinen polttoaine vaihdettaisiin, Siljan viestintäjohtaja Tuomas Nylund kertoo STT:lle.

Nylund sanoo tarkistaneensa tilanteen Tallinkin pääkonttorista Tallinnasta aamulla. Hänen mukaansa virolaisyhtiöllä ei ole suunnitteilla mitään Siljan polttoaineen suhteen.

Tallink antoi asiasta myös lehdistötiedotteen, jossa vakuutettiin Siljan jatkavan kaikkein vähärikkisimmän polttoaineen käyttöä. Siljan käyttämän öljyn rikkipitoisuus on 0,5 prosenttia.

Tallink kertoi noudattavansa täysin Itämeren laivaliikennettä säätelevää sopimusta, joka sallii rikkipitoisuudeltaan 1,5-prosenttisen polttoaineen käytön. Tiedotteen mukaan yhtiö on myös hakemassa sertifikaattia ympäristökäytännöistään.

Nylundin mukaan ympäristölle haitallisempi öljy olisi jonkin verran halvempaa. Toisaalta esimerkiksi Ruotsissa 0,5-prosenttista öljyä käyttävät laivat saavat alennuksia väylämaksuista. 1,5-prosenttista öljyä käytetään Itämerellä yleisesti rahtilaivoissa.

Tallink on tällä hetkellä ainoa Itämeren laivayhtiöistä, jonka matkustajalaivoissa käytetään huonompilaatuista ja halvempaa, rikkipitoisempaa polttoainetta. Muiden laivayhtiöiden käyttämä polttoaine on noin viidenneksen kalliimpaa.

"Hanke haitallinen Tallinkille"

Ruotsin TV4 kertoi eilen uutisissa, että Tallink haluaisi säästää kustannuksissa vaihtamalla Siljan laivojen polttoaineen rikkipitoisuudeltaan 0,5-prosenttisesta 1,5-prosenttiseen öljyyn.

TV4:n jutussa tietoa kommentoi Tukholman kaupungin ympäristöjohtaja Jonas Tols. Hän luonnehti hanketta Tallink-yhtiölle vahingollisena, koska asiakkaat ovat entistä ympäristötietoisempia ja tekevät valintoja myös yhtiöiden ympäristöystävällisyyden perusteella.

Silja Linen entinen ympäristöjohtaja Henrik Bacher kertoi Ruotsin TV4:lle kuulleensa Tallinkin suunnitelmista. Bacher joutui jättämään ympäristöjohtajan paikkansa muutama viikko sitten. Silja on saanut tunnustusta useaan kertaan ympäristöystävällisistä ratkaisuistaan.

- Jos tämä Tallinkin hanke toteutuu, se on iso askel taaksepäin. En olisi voinut työskennellä sellaisessa yrityskulttuurissa, Bacher sanoi TV4:n eilisessä haastattelussa.

Tallink-yhtiö ei ollut eilen halunnut kommentoida TV4:n tietoja.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat