Sheiniä syytetään kuluttajien syyllistämisestä ja manipuloinnista

shein
BEUC:n julkaisemassa tiedotteessa kerrotaan, että yhtiötä syytetään harhaanjohtavien tekniikoiden, eli pimeiden käytäntöjen, käytöstä.Shutterstock
Julkaistu 05.06.2025 12:41

Sara Güven

sara.guven@mtv.fi

Eurooppalaisten kuluttajajärjestöjen mukaan Sheinin käytännöt pakottavat kuluttajia ostamaan enemmän kuin alun perin on ollut tarkoituksena.

Eurooppalaisten kuluttajajärjestöjen kattojärjestö BEUC on jättänyt valituksen Euroopan komissiolle ja kuluttajaviranomaisille, jossa käsitellään kiinalaisen pikamuotia myyvän verkkokauppa-alustan Sheinin toimintaa.

BEUC:n julkaisemassa tiedotteessa kerrotaan, että yhtiötä syytetään harhaanjohtavien tekniikoiden, eli pimeiden käytäntöjen (eng. dark patterns), käytöstä.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV:n mukaan pimeillä käytännöillä tarkoitetaan erilaisia verkkosivujen, ohjelmistojen, mobiilisovellusten, muiden käyttöliittymien tai palvelupolkujen rakenteen suunnittelussa käytettyjä keinoja. Niiden tavoitteena on harhauttaa tai muuten saada kuluttaja tekemään jotain sellaista, jota hänen ei ollut alun perin tarkoitus tehdä. 

Valituksessa on mukana 21 BEUC:n jäsenmaata, muun muassa Ruotsi, Tanska, Itävalta ja Puola. Suomi ei ole mukana valituksessa.

Lue myös: Temu ja Shein ovat Pohjoismaiden huonomaineisimmat yritykset, paljastaa tutkimus

"Shein on suunniteltu niin, että se aiheuttaa riippuvuutta"

Järjestöjen mukaan Sheinin käytännöt pakottavat kuluttajia ostamaan enemmän kuin alun perin on ollut tarkoituksena. Lisäksi ne ruokkivat pikamuotiteollisuuden aiheuttamia ongelmia ympäristölle ja yhteiskunnalle.

Valituksessa Sheiniltä vaaditaan, että se lopettaa harhaanjohtavien tekniikoiden käytön. Tällä viitataan tapoihin, joilla yhtiö esimerkiksi leikkii kuluttajan tunteilla.

Lisäksi valituksessa vaaditaan, että yhtiö alkaa esittämään perusteltua näyttöä siitä, että kuluttajille esitetyt viestit, kuten "varastossa on vähän tavaraa", ovat aitoja. Jos näin ei ole, Sheiniä pyydetään lopettamaan niiden käyttö.

– Tätä erittäin nopeaa pikamuotimallia ruokkii manipulatiiviset käytännöt, jotka painostavat kuluttajia ostamaan yhä enemmän. Shein on suunniteltu niin, että se aiheuttaa riippuvuutta: sitä ohjaavat tehokkaan algoritmit, joilla maksimoidaan kuluttajan sitoutuminen ja ylikuluttaminen, BEUC:n pääsihteeri Agustín Reyna kommentoi asiaa tiedotteessa.

Asiasta muun muassa kertoneen The Guardianin mukaan Shein on kommentoinut BEUC:n valitusta sanomalla, ettei BEUC ole ollut halukas tapaamaan yhtiön kanssa ja keskustelemaan ongelmista.

Viime vuonna Euroopan kuluttajajärjestöt jättivät vastaavan valituksen Temun toiminnasta. Tällöin asiasta kertoi muun muassa suomalainen Kuluttajaliitto, joka on BEUC:n jäsen.

Selvityspyyntöjä myös muualta

Myös KKV kertoi viime viikolla, että Euroopan kuluttajaviranomaisten verkosto (CPC-Network) on pyytänyt Sheiniltä selvitystä niiden toimintatavoista.

Kuluttajaviranomaisten verkosto epäilee Sheinin rikkovan kuluttajien laillisia oikeuksia esimerkiksi valheellisilla tarjouksilla, ostamiseen painostamisella, puuttuvilla, virheellisillä ja harhaanjohtavilla tiedoilla, harhaanjohtavilla tuotemerkinnöillä ja kestävyysväitteillä sekä piilotetuilla yhteystiedoilla.

Lue myös: Miksi temutamme krääsää? Asiantuntija listaa syyt

Lisäksi kuluttajaviranomaisten verkosto on pyytänyt Sheiniltä tietoja arvioidakseen täyttääkö se vaatimukset EU:n kuluttajansuojalainsäädännön muiden velvoitteiden osalta.

Esimerkiksi kuinka verkkokauppa-alusta varmistaa, että tuoteluokituksia, arvosteluja ja arviointeja ei esitetä kuluttajille harhaanjohtavalla tavalla tai mitä tietoa kuluttajat saavat ostaessaan toiselta myyjältä alustalla.

Yhtiöllä on KKV:n mukaan kuukausi aikaa kertoa, miten se aikoo korjata havaitut ongelmat.

10:08imgKatso myös haastattelu huhtikuulta: Miksi Temu vetoaa, voiko sitä vastaan taistella?