Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Sellukuljetuksissa "ennennäkemätöntä tehokkuutta" – jo miljoona tonnia Äänekoskelta Vuosaareen

2:02Sellusta ja kartongista kova kysyntäSellusta ja kartongista oli kova kysyntä viime vuonna.
Julkaistu 04.03.2019 18:38

Meeri Männikkö

meeri.mannikko@mtv.fi

Metsä Groupin Äänekosken biotuotetehtaan vientikuljetusten tarpeisiin rakennettu logistiikkaratkaisu on yksi Suomen tehokkaimmista. Tehtaan ja Vuosaaren sataman välisissä rautateiden sellukuljetuksissa on ylitetty miljoonan tonnin raja.

VR tiedottaa, että tehtaan toiminnot, rautatiekuljetukset ja satamaoperointi on yhdistetty saumattomaksi kokonaispalveluksi. Sellu kuljetetaan tehtaalta rautateitse Vuosaaren satamaan, jonka kautta se lähtee vientiin. VR Transpoint kuljettaa sellua Vuosaareen kahdella junalla päivässä, kuutena päivänä viikossa.

– Logistiikka on suunniteltu yhtenä kokonaisuutena junavaunujen lastauksesta purkuun ja laivanlastaukseen asti, minkä kautta sellukuljetuksiin on saatu ennennäkemätöntä tehokkuutta, VR Transpointin johtaja Martti Koskinen sanoo.

– Kokonaisuuden toimiminen vaatii myös ennustettavuutta ja suunnitelmallisuutta niin, että häiriöitä ei tule missään päässä ketjua, Koskinen jatkaa.

Biotuotetehtaalla tuotettua sellua viedään Suomen ulkopuolelle vuositasolla noin 800 000 tonnia. Biotuotetehdas on pohjoisen pallonpuoliskon suurin puuta jalostava laitos tuottaen 1,3 miljoonaa tonnia sellua vuodessa.

– Kun on kyse noin suurista määristä, varaston täytyy olla satamassa. Oli selvää, että tehtaan ja sataman välille piti rakentaa erittäin luotettava logistiikkaketju, Metsä Groupin maalogistiikasta vastaava johtaja Pasi Pulkkinen kertoo.

Huippuunsa viritetty vaunukierto

Äänekosken ja Vuosaaren välisiin sellukuljetuksiin on sidottu kaksi Vectron-veturia ja kolme vaunurunkoa. Kuljetukset hoidetaan 22 vaunusta koostuvina kokojunakuljetuksina. Kokojunamallissa kahden paikan välillä liikennöivän junan koko kuljetuskapasiteetti on asiakkaan käytössä.

VR:n mukaan kuljetusjärjestelmän tärkein tehokkuutta lisäävä tekijä on huippuunsa viritetty vaunukierto, joka kestää vain 1,5 vuorokautta. Nopea vaunukierto takaa sen, että sellu ei jää tehtaalle odottamaan kuljetuksia, eikä kuljetuksiin sitoudu ylimääräistä kalustoa.

Kun yhtä junaa lastataan Äänekoskella ja toista puretaan Vuosaaressa, ajaa kolmas juna satamasta kohti Äänekoskea.

Vientikuljetuksissa käytetään uusia Vectron-sähkövetureita, jotka voivat kulkea myös sähköistämättömillä raiteilla. Äänekoski–Vuosaari-liikenteessä ei tarvita erillisiä vaihtotyövetureita.

Lisää aiheesta:

Suomalaisvarustamo niittää hyötyä sähköhybrideistä merilläPosti otti käyttöön raskaan sarjan sähkö-Volvon – tällaisia kuljetuksia sillä ajetaanVR toi liikenteeseen junan nimeltä Mörkö – kilometrin pituinen superjuna tarvitsee kaksi veturia, tältä se näyttää!32 metriä ja 92 tonnia: Suomen uusin jättirekka on vaikuttava näky liikenteessä – katso video neitsytmatkastaNyt on rautajätillä kokoa: Usean ruotsinlaivan mittainen megajuna rahtaa tuhansia tonneja terästä Raahesta HämeenlinnaanSilkkitie-rautatieyhteys Kiinasta Kouvolaan on avautumassa
VRÄänekoskiMetsätTeollisuusKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

VR
  • 2.11.10:52
    Helsinki

    Helsinkiä pääsee ihailemaan nyt uudesta paikasta – alla vilistää päivittäin neljännesmiljoona ihmistä

  • 30.10.13:49
    Politiikka

    Ministeri Ranne: Tunnin junasta voi tulla sopu pian

  • 21.10.09:44
    Junat

    Junaliikenne Oulun ja Rovaniemen välillä poikki

  • 17.10.14:36
    Digitalisaatio

    VR laseroi junien ikkunat sitkeän ongelman poistamiseksi

  • 17.10.10:48
    Henkirikokset

    VR:n junan ravintolavaunussa puukotus – miehelle hengenvaaralliset vammat