Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Nyt on rautajätillä kokoa: Usean ruotsinlaivan mittainen megajuna rahtaa tuhansia tonneja terästä Raahesta Hämeenlinnaan

0:51690-metrinen megajuna aloitti liikennöinnin
Julkaistu 03.05.2018 17:38
Toimittajan kuva
Alec Neihum

alec.neihum@mtv.fi

Suomen mittakaavassa ennätyskokoinen tavarajuna on aloittanut säännöllisen liikennöinnin.

52-vaunuinen ja vetureineen 690 metrin pituinen juna liikkuu teräsyhtiö SSAB:n Raahen ja Hämeenlinnan tehtaiden välillä.

"Megajunaksi" nimetty kulkuväline painaa kuormattuna 5200 tonnia, ja se onkin toistaiseksi massaltaan suurin suomalainen tavarajuna.

Junaan voi lastata teräskeloja peräti 3800 tonnin edestä.

Yli miljoonan tonnin vuosikuljetukset

Aiemmin SSAB:n teräskelat on jouduttu liikuttelemaan tehtaiden välillä kahdella junalla.

Uuden järjestelyn mahdollistavat esimerkiksi Pohjanmaalla rataverkkoon tehdyt parannukset. Kuljetuksissa on tarkoitus hyödyntää uusia Sr3-sähkövetureita, jotka pystyvät vetämään aiempaa raskaampia tavarajunia.

Jättimäisen junan vuosittainen kuljetusmäärä tulee olemaan yli miljoona tonnia.

– Koeliikenteen perusteella kokemukset ovat olleet lupaavia, ja nyt konsepti on otettu täysmääräisesti käyttöön, SSAB:n logistiikkajohtaja Seppo Tervonen toteaa tiedotteessa.

Lisää aiheesta:

VR uudistaa yöjuniaan – tällaisia hyttejä niihin tuleeVR toi liikenteeseen junan nimeltä Mörkö – kilometrin pituinen superjuna tarvitsee kaksi veturia, tältä se näyttää!Sellukuljetuksissa "ennennäkemätöntä tehokkuutta" – jo miljoona tonnia Äänekoskelta VuosaareenNyt on kuljetuksella kokoa! Nämä pienkerrostalon kokoiset säiliöt ajavat läpi Suomen viikonloppunaPuunkuljetuksen pikkujätti päästetään Lapin teille – kokeiluluvallaVideo: Nyt on lastilla kokoa – Raumalla kuormataan kylpylää laivan kannelle
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 07:26
    Orpon hallitus

    Hallitus epäonnistui kuntien rahojen jättiuudistuksessa

  • 06:02
    Talous

    Paradoksi: Tänään kannustetaan ostamaan ja olemaan ostamatta

  • 05:24
    Turkistarhaus

    USU:n kysely: Näin suomalaiset suhtautuvat turkistarhaukseen nyt

  • 05:06
    Donald Trump

    MTV tapasi Trumpin luottobändi Village Peoplen nokkamiehen: "Musiikkiamme ei pidä ottaa poliittisena kannanottona"

  • Eilen20:19
    Finlandia-palkinto

    Monika Fagerholmille kaunokirjallisuuden Finlandia