Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

VR toi liikenteeseen junan nimeltä Mörkö – kilometrin pituinen superjuna tarvitsee kaksi veturia, tältä se näyttää!

0:38VR toi tavaraliikenteeseen Mörkö-superjunanKatso video: Tältä näyttä VR:n uusi superjuna Mörkö!
Julkaistu 15.04.2021 14:04

MTV UUTISET – STT

VR Transpoint on tuonut Suomen raiteille "Mörkö"-superjunan, jossa on peräti 80 vaunua ja pituutta noin kilometri. Painoa jättiläisellä on 7 000 tonnia ja se vastaa lähes sataa rekkaa.

Mörkö-tavarajunaa vetää kaksi Vectron-sähköveturia, ja se liikennöi Suomen transito- eli kauttakulkuliikenteessä Vainikkalan ja Haminan välillä. Junan nimi valittiin VR:n sisäisessä nimikilpailussa tulleista ehdotuksista. 

VR:n mukaan junakoon kasvattaminen tehostaa tavarajunaliikennettä, vähentää päästöjä ja parantaa Suomen transitoliikenteen kilpailukykyä.

– Olemme testanneet useita 7 000 tonnin junia viime kesästä lähtien. Nyt meillä on kokemusta näin painavan junan toimintavarmuudesta eri olosuhteissa niin kesä-, syksy- kuin talvikeleillä. Tämä on erittäin tärkeää, kun tavoittelemme uusien sähkövetureidemme maksimivetokykyä, VR Transpointin johtaja Martti Koskinen kertoo tiedotteessa.

Edellinen junapainon Suomen ennätys on noin vuoden takaa, jolloin Vainikkalan ja Haminan välillä pilotoitiin noin 6 000 tonnin painoista junaa. Siinä oli vaunuja 66 ja se vastasi 79:ää rekkaa.

Mörkö vastaa täydessä kuormassa 92:ta rekkaa.

VR painottaa, että tärkeintä junakokojen kasvattamisessa on rautatiekuljetusten energiankulutuksen ja päästöjen vähentäminen. Junaliikenteen hyvä energiatehokkuus perustuu sen suureen rahtikapasiteettiin.

Mitä isompia junia raiteilla liikkuu, sitä enemmän rahtia niillä pystytään kerralla kuljettamaan.

Lisää aiheesta:

VR sai ensimmäisen kilpailijan lähijunaliikenteeseenVR uudistaa yöjuniaan – tällaisia hyttejä niihin tuleeTältä näyttävät VR:n Sveitsistä ostamat uudet lähijunat – herkkuina pöydät ja nettiyhteysVR tilaa uudet dieselveturit sveitsiläisyhtiöltä – tulevat tavaraliikenteeseenNyt on rautajätillä kokoa: Usean ruotsinlaivan mittainen megajuna rahtaa tuhansia tonneja terästä Raahesta HämeenlinnaanVR:n uudet veturit kestävät 40 asteen pakkasta – nopeusetu menee pääosin harakoille
VRJunatLiikenneKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

VR
  • 2.11.10:52
    Helsinki

    Helsinkiä pääsee ihailemaan nyt uudesta paikasta – alla vilistää päivittäin neljännesmiljoona ihmistä

  • 30.10.13:49
    Politiikka

    Ministeri Ranne: Tunnin junasta voi tulla sopu pian

  • 21.10.09:44
    Junat

    Junaliikenne Oulun ja Rovaniemen välillä poikki

  • 17.10.14:36
    Digitalisaatio

    VR laseroi junien ikkunat sitkeän ongelman poistamiseksi

  • 17.10.10:48
    Henkirikokset

    VR:n junan ravintolavaunussa puukotus – miehelle hengenvaaralliset vammat