Tavarajunayhteys Suomesta Venäjän ja Kazakstanin kautta on avautumassa. Niin sanottua silkkitieyhteyttä pitkin on jo tehty koekuljetuksia, kertoo VR Transpointin myynti- ja markkinointijohtaja Tero Kosonen.
– Niitä menee säännöllisen epäsäännöllisesti. Kuukausittain kulkee yhdestä kahteen junaa tällä hetkellä, Kosonen sanoo.
Hänen mukaansa Kiinaan on mennyt muun muassa metsä- ja terästeollisuuden tuotteita. Kyselyjä on viime aikoina ollut hyvin laaja-alaisesti liikkeellä.
– Mielenkiintoa on, että tavaraa kulkisi Suomesta Kiinaan rautateitse.
Kososen mukaan VR:llä ei ole mitään konkreettista sovittuna reitin suhteen. Kouvola Innovation -kehitysyhtiön toimitusjohtaja Martti Husu kertoo kuitenkin, että tarkoitus on avata säännöllinen reitti Kiinan Xi'anista Kazakstanin ja Venäjän kautta Kouvolaan ennen vuoden vaihdetta.
– Kazakstanin rautatiet on se operaattori, joka olisi tässä varsinainen toimija, Husu kertoo.
Kosonen arvioi, että yhteyden suuntaan on varmasti olemassa moneen suuntaan virityksiä.
– Uskon, että erilaisia mahdollisuuksia tutkitaan myös vastasuunnasta, hän sanoo.
UPM seuraa aktiivisesti
Kiinasta tulevassa junassa kulkisi Husun mukaan kaikenlainen tavara, mitä kontteihin menee. Tavarajuna ajaa reitin 10 päivässä, kun laivakuljetukset kestävät kaksi kuukautta.
