Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Silkkitie-rautatieyhteys Kiinasta Kouvolaan on avautumassa

Lehtikuva
Julkaistu 04.08.2017 11:38

MTV UUTISET – STT

Tavarajunayhteys Suomesta Venäjän ja Kazakstanin kautta on avautumassa. Niin sanottua silkkitieyhteyttä pitkin on jo tehty koekuljetuksia, kertoo VR Transpointin myynti- ja markkinointijohtaja Tero Kosonen.

– Niitä menee säännöllisen epäsäännöllisesti. Kuukausittain kulkee yhdestä kahteen junaa tällä hetkellä, Kosonen sanoo.

Hänen mukaansa Kiinaan on mennyt muun muassa metsä- ja terästeollisuuden tuotteita. Kyselyjä on viime aikoina ollut hyvin laaja-alaisesti liikkeellä.

– Mielenkiintoa on, että tavaraa kulkisi Suomesta Kiinaan rautateitse.

Kososen mukaan VR:llä ei ole mitään konkreettista sovittuna reitin suhteen. Kouvola Innovation -kehitysyhtiön toimitusjohtaja Martti Husu kertoo kuitenkin, että tarkoitus on avata säännöllinen reitti Kiinan Xi'anista Kazakstanin ja Venäjän kautta Kouvolaan ennen vuoden vaihdetta.

– Kazakstanin rautatiet on se operaattori, joka olisi tässä varsinainen toimija, Husu kertoo.

Kosonen arvioi, että yhteyden suuntaan on varmasti olemassa moneen suuntaan virityksiä.

– Uskon, että erilaisia mahdollisuuksia tutkitaan myös vastasuunnasta, hän sanoo.

UPM seuraa aktiivisesti

Kiinasta tulevassa junassa kulkisi Husun mukaan kaikenlainen tavara, mitä kontteihin menee. Tavarajuna ajaa reitin 10 päivässä, kun laivakuljetukset kestävät kaksi kuukautta.

– Varastotasoja voi pienentää reilusti ja täydentää varastoja sesongin kuluessa, Husu perustelee nopeamman matka-ajan etuja.

Myös Kosonen korostaa rautatiekuljetusten nopeutta verrattuna merirahtiin.

– Sellaisesta tavarasta on kyse, jolle kuljetusnopeus on tärkeätä, hän sanoo.

Husun mukaan viennissä sellukuljetukset ovat lupaavia, koska Kiinassa kasvaa voimakkaasti nettikaupan tarvitsemien kartonkien sekä pehmopapereiden kulutus. Niiden valmistuksessa tarvitaan pohjoismaista pitkäkuituista sellua.

Metsäyhtiö UPM:llä on Kouvolan lähistöllä kaksi suurta sellutehdasta, Kymintehdas ja Kaukaan tehdas.

– UPM ei toistaiseksi ole käyttänyt yhteyttä, mutta junayhteyden kehittymistä seurataan aktiivisesti, kertoo UPM:n Overseas Shipping -yksikön johtaja Jari J. Nieminen.

UPM:n tehtaiden lisäksi Kouvolan läheisyydessä sijaitsevat Metsä Groupin Joutsenon sellutehdas sekä Stora Enson Imatran tehtaat.

Noin sata junaa kuukaudessa

Silkkitieyhteyttä pitkin kulkee Kiinasta jo noin sata junaa kuukaudessa eri puolille Eurooppaa. Etäisin päätepiste on Madrid Espanjassa.

– Kasvuprosentit ovat olleet yli sataa prosenttia vuodessa, Husu kertoo.

Silkkitieyhteydellä Xi'anista Kouvolaan on Husun mukaan mittaa hieman yli 8000 kilometriä. Rata on sähköistetty koko pituudeltaan. Raideleveys on Kiinassa kapeampi, mutta siitä eteenpäin Kouvolaan on sama raideleveys. Muualle Eurooppaan kulkevilla radoilla raideleveys muuttuu Valko-Venäjän ja Puolan rajalla.

– Kazakstan on investoinut valtavasti sekä rajanylitysterminaaleihin että sähkövetureihin ja raiteisiin, Husu kertoo.

Toimijan on täytettävä vaatimukset

Kososen mukaan Kazakstanin rautatieyhtiöllä on periaatteessa mahdollisuus liikennöidä Kouvolaan saakka, sillä rajaliikenne on avattu kilpailulle. Hän kertoo kuitenkin, että toimijan pitää täyttää vaatimukset, jotka on asetettu Suomen rataverkolle.

– Kaluston ja operointitapojen täytyy olla asiamukaisessa kunnossa.  

Lisää aiheesta:

Suuresta ratahankkeesta iso osa jäämässä veronmaksajien maksettavaksi – asiantuntija arvioi remontin tarpeellisuuttaAktivistit pysäyttivät venäläisen hiilijunan matkalla Hangon satamaan – katso kuvat 20 minuutissa Helsingistä Tallinnaan: Tunnelihanke odottaa ratkaisun hetkiä – liikemies Peter Vesterbackalta määrätietoiset terveiset epäilijöilleVR saa ensimmäisen ison kilpailijan rahtiliikenteeseen – virolainen Operail haluaa käyttää 50 miljoonaa euroa toiminnan käynnistämiseen SuomessaHuomenna on Kouvolan iso päivä – raideyhteys Kiinaan avautuuSuomen satamat puskevat taantumaa vastaan - suunnitelmissa satojen miljoonien eurojen investoinnit
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 22:03
    Hukkuminen

    Yksi ihminen hukkui illalla Joensuussa

  • 16:52
    Ukrainan sota

    Stubb Ylellä: Puhelu Trumpin kanssa rauhansuunnitelmasta – esiin nousi myös aivan toinen suomalaismenestys

  • 15:09
    Kotimaa

    Merestä löytyi ruumis Helsingin Kalasatamassa

  • 14:24
    Sote

    Työnantajat haluavat lakiin muutoksen, jolla hoitajamitoitus voidaan alittaa

  • 13:26
    Vantaa

    Pääkaupunkiseudulla ladulle pääsee jo monessa paikassa – Hakunilassa tehtiin yllättävä julkkisbongaus