Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Sebastian Vettel paljastaa porsaanreiän F1-säännöissä: FIA-pomo täysin toista mieltä

Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press
Julkaistu 14.05.2018 11:04
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Palkintosijan formula ykkösten Espanjan GP:ssä varikolta palatessaan Max Verstappenille menettänyt Sebastian Vettel kertoo F1-sääntöjen mahdollistavan kuskeille kikkailun niin sanotun virtuaalisen turva-auton aikana.

LUE MYÖS: Kimi Räikkösen auto Maranelloon tutkittavaksi – Ferrari-pomo vaatii rauhaa täydelliseen analyysiin

Virtuaalinen turva-auto otettiin käyttöön kaudella 2015 rajoittamaan autojen ajamaa nopeutta ilman varsinaisen turva-auton tuloa radalle. Järjestelmä rajoittaa vaaran aikana autojen vauhtia, mutta Vettelin mukaan kuskit voivat minimoida menettämänsä ajan epätavallisia ajolinjoja käyttämällä.

– FIA tarjoaa meille järjestelmän, joka laittaa meidät seuraamaan tavoiteaikaa ja kaikkien täytyy hiljentää vauhtia. Uskon kuitenkin, että kaikki ovat tietoisia siitä, että pääset virtuaalisen turva-auton aikana nopeammin säästämällä matkassa, Vettel huomauttaa Autosportin sivuilla.

– Meillä pitäisi siis olla systeemi, jossa ei olisi tätä porsaanreikää, koska se pakottaa meidän ajamaan naurettavia ajolinjoja. Kaikki tekevät sitä, joten ei se ole mikään salaisuus.

– Lajimme pitäisi olla paremmalla tolalla kuin tämä, että toimitetaan ohjelmisto, joka on huono ja antaa meille mahdollisuuden löytää parempaa suorituskykyä tällä tavalla, Vettel jatkaa.

FIA:n kilpailujohtaja Charlie Whiting on saksalaisen väitteistä ihmeissään. Hänen mukaansa tällainen kierrosajan näpelöinti ei pitäisi olla mahdollista.

– En todellakaan tiedä, mistä hän puhuu. Virtuaalinen turva-auto on karttana autojen elektronisessa ohjausyksikössä, ja se tekee kierroksesta 30 prosenttia hitaamman kuin tavallinen nopea kierros. Kuskien pitää seurata sitä karttaa, Whiting perustelee.

– Se mittaa jokaista kuljettua 50 metriä radan varrella. Se mittaa, missä kierros menee vertailukierrokseen verrattuna ja antaa sinulle plussaa tai miinusta siitä. Kuskia varoitetaan joka 50:s metri, jos he ovat sen ylä- tai alapuolella.

– Vaikka joku meni hitaasti, sillä ei ole väliä niin kauan kuin he ovat taas nollassa seuraavassa pisteessä. Kaikki hyöty, jonka voit saada eri ajolinjoista on täysin minimaalinen, Whiting väittää.

LUE MYÖS: Sebastian Vettel tunnusti Ferrarin tilanteen: ”Valtterille liian helppoa pysyä perässä”

Kilpailujohtaja kuitenkin kertoo tutkivansa mahdolliset väärinkäytökset, jos todisteita sellaisesta ilmenee. Sen sijaan Whiting tietää Vettelin itse yrittäneen käyttää toista kikkaa:

– Hyötyä voi saada tulemalla varikolle ja ulos (virtuaalisen turva-auton aikana), mutta kaikki tietävät sen eikä se ole mitään uutta.

Tämä yritys meni kuitenkin mönkään Ferrarin tyrittyä renkaidenvaihdossa. Vettel menetti kolmospaikkansa Red Bullin Max Verstappenille eikä pystynyt ohittamaan tätä enää kisan lopussa.

Lisää aiheesta:

FIA reagoi F1-tähtien turva-autokritiikkiin – kuljettaja ilahtui Charles Leclercin lausunnosta: "Onneksi hän huomasi sen"Entinen F1-kuski syyttää Max Verstappenia likaisesta pelistä – "Eivät ole enää niin tyhmiä, että kävelisivät pikkutakeissa ja joisivat shampanjaa"Max Verstappen asettui poikkiteloin Toto Wolffin kanssa – tyrmäsi Mercedes-pomon sääntökritiikin: "Sitä ei voi vielä tässä vaiheessa edes sanoa"Tallipomot ajautuivat FIAn päätöksen jälkeen tiukkaan sanasotaan: "Hänellä ei ole mitään hajua siitä, mistä hän puhuu"F1:n superinsinööri on Mercedeksen keksinnön jäljiltä sormi suussa: "On vaikea nähdä, miten se voisi olla laillinen"FIA-pomo joutui myöntämään: Sebastian Vettelin paljastama porsaanreikä on totta
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen18:15
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton täräytti hurjan heiton F1-tulevaisuudestaan

  • Eilen11:51
    Valtteri Bottas

    Mercedes-tähti sivussa – Valtteri Bottas mukaan F1-viikonloppuun?

  • ke18:27
    Mercedes

    Mitä Mercedeksellä oikein tapahtuu? F1-piirit ihmeissään – "Toto Wolff ei pidä Valtteri Bottasta minään"

  • ke11:35
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottakselle kunniatehtävä – F1 palaa tuttuihin maisemiin

  • ti20:04
    Singaporen GP

    F1-sarjaan erikoinen uudistus