Palkintosijan formula ykkösten Espanjan GP:ssä varikolta palatessaan Max Verstappenille menettänyt Sebastian Vettel kertoo F1-sääntöjen mahdollistavan kuskeille kikkailun niin sanotun virtuaalisen turva-auton aikana.
Virtuaalinen turva-auto otettiin käyttöön kaudella 2015 rajoittamaan autojen ajamaa nopeutta ilman varsinaisen turva-auton tuloa radalle. Järjestelmä rajoittaa vaaran aikana autojen vauhtia, mutta Vettelin mukaan kuskit voivat minimoida menettämänsä ajan epätavallisia ajolinjoja käyttämällä.
– FIA tarjoaa meille järjestelmän, joka laittaa meidät seuraamaan tavoiteaikaa ja kaikkien täytyy hiljentää vauhtia. Uskon kuitenkin, että kaikki ovat tietoisia siitä, että pääset virtuaalisen turva-auton aikana nopeammin säästämällä matkassa, Vettel huomauttaa Autosportin sivuilla.
– Meillä pitäisi siis olla systeemi, jossa ei olisi tätä porsaanreikää, koska se pakottaa meidän ajamaan naurettavia ajolinjoja. Kaikki tekevät sitä, joten ei se ole mikään salaisuus.
– Lajimme pitäisi olla paremmalla tolalla kuin tämä, että toimitetaan ohjelmisto, joka on huono ja antaa meille mahdollisuuden löytää parempaa suorituskykyä tällä tavalla, Vettel jatkaa.
FIA:n kilpailujohtaja Charlie Whiting on saksalaisen väitteistä ihmeissään. Hänen mukaansa tällainen kierrosajan näpelöinti ei pitäisi olla mahdollista.
– En todellakaan tiedä, mistä hän puhuu. Virtuaalinen turva-auto on karttana autojen elektronisessa ohjausyksikössä, ja se tekee kierroksesta 30 prosenttia hitaamman kuin tavallinen nopea kierros. Kuskien pitää seurata sitä karttaa, Whiting perustelee.