Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

FIA reagoi F1-tähtien turva-autokritiikkiin – kuljettaja ilahtui Charles Leclercin lausunnosta: "Onneksi hän huomasi sen"

Australian GP:ssä turva-autona käytettiin ensimmäisen kerran tällä kaudella Aston Martin Vantagea.
Australian GP:ssä turva-autona käytettiin ensimmäisen kerran tällä kaudella Aston Martin Vantagea.IMAGO/HochZwei/ All Over Press
Julkaistu 14.04.2022 20:08

MTV URHEILU – REUTERS

Kansainvälinen autoliitto (FIA) puolustaa Aston Martinin turva-autoa F1-kuljettajien kritiikiltä. Esimerkiksi Max Verstappen kutsui viime viikonlopun Australian GP:ssä käytettyä Aston Martinin vihreää turva-autoa kilpikonnaksi.

LUE MYÖS: Raju rahariita jatkuu: F1-talli lähetti tylyn vastauksen entiselle venäläiskumppanilleen – osapuolilla 20 miljoonan euron näkemysero

Turva-autotehtävissä F1:ssä palvelevat sekä Mercedeksen että Aston Martinin valmistamat menopelit. Molempien autojen ratissa nähdään GP-viikonlopusta toiseen Bernd Mayländer, joka on toiminut F1:n turva-autokuskina aina vuodesta 2000 lähtien.

– Haluaisimmme muistuttaa, että turva-auton pääasiallinen tehtävä ei ole olla nopea vaan kuljettajien ja ratavirkailijoiden turvallisuus, FIA lausui tänään julkaistussa tiedotteessaan.

Muun muassa Verstappenin mukaan Aston Martinin 4-litraisella V8-moottorilla varustettu turva-auto kiersi Australian GP:ssä Albert Parkin rataa liian hitaasti. Turva-auto kävi radalla kilpailun aikana kahteen otteeseen.

– Mercedeksen turva-auto on nopeampi ylimääräisen aerodynamiikan ansiosta. Aston Martin on todella hidas. Se tarvitsee nykyistä enemmän pitoa, koska meidän renkaamme olivat (turva-autojakson jälkeen) aivan kylmät, Verstappen sanoi omalta osaltaan keskeytykseen päättyneen kilpailun jälkeen.

Kauden kahtena ensimmäisenä GP-viikonloppuna käytetyn Mercedeksen turva-auton konepellin alta löytyy 730 hevosvoimaa, kun Aston Martinissa niitä on yli 200 vähemmän.

Australian GP:n voittanut Ferrarin Charles Leclerc olisi Verstappenin tavoin halunnut ajaa turva-auton takana kovempaa.

– Olisin halunnut valittaa, mutta sitten näin, miten paljon turva-auto luisti mutkasta toiseen. En usko, että hän (Mayländer) olisi voinut ajaa yhtään kovempaa, joten en halunnut antaa liikaa painetta. Nykyisillä autoilla turva-auton takana on vaikea pitää lämpöä renkaissa.

Mayländer vahvisti itse Leclercin huomion ja oli kiitollinen monacolaistähden puolustuspuheesta.

– Onneksi Leclerc huomasi sen. En voinut ajaa kovempaa. Menin täydellä kaasulla, Mayländer sanoi Formulapassion-sivuston mukaan.

George Russellin mukaan Mercedeksen turva-auto on kierroksella noin viisi sekuntia nopeampi kuin Aston Martin.

FIA muistuttaa lausunnossaan, että turva-autotilanteissa on otettava huomioon useita asioita, muun muassa se, miten kuljettajat saadaan kasattua yhdeksi letkaksi, ja se, miten vauhtia on säädeltävä ratavirkailijoiden työskentelystä riippuen.

– Kilpailun johto määrittää yleensä turva-auton nopeuden. Se, miten turva-auton nopeus vaikuttaa perässä tulevien autojen suorituskykyyn on toisarvoista. Vaikutus on sama kaikille. Kuljettajien velvollisuus on ajaa turvallisesti kaikissa tilanteissa.

16.1.1010914299Saudi-Arabiassa ja Bahrainissa turva-autona toimi Mercedes-AMG GT Black Series.IMAGO/HochZwei/ All Over Press

Lisää aiheesta:

Charles Leclercille avautui Australiassa täysin uusi maailma – Ferrari-tähti lausui muiden kannalta pelottavaa tekstiäF1-toimittaja: Tässä ovat Red Bullin uudet todisteet – Lewis Hamiltonia vastaan suunnitteilla protestiFIAn kilpailunjohtaja tyrmää F1-kuljettajien kritiikin, viittaa kintaalla joukkokolarin pohjalta tehtäville sääntömuutoksille: "He voivat kritisoida niin paljon kuin haluavat"F1-lehdistökatsaus: Hamilton paljasti taas Bottaksen heikkouden, jota tämä ei pysty ratkaisemaan – "luodinkestävälle" Räikköselle suitsutusta: "Kimi ei ole valmis lopettamaan"F1-tallin pomo lausui kauden kohutuimmasta autosta muiden kannalta pelottavaa tekstiä: "Olemme nähneet vain välähdyksiä"Sebastian Vettel paljastaa porsaanreiän F1-säännöissä: FIA-pomo täysin toista mieltä
F1Australian GPUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 19:38
    Max Verstappen

    Kiivas sananvaihto Red Bullilla – Max Verstappen älähti

  • 17:27
    Oscar Piastri

    Oscar Piastri ulos, Lando Norris juhli – kova käänne F1:n mestaruustaistossa

  • Eilen21:55
    Lando Norris

    McLaren-tähti valtasi sprinttipaalun – Max Verstappen jäi vaisulle sijalle

  • Eilen18:50
    Lando Norris

    Max Verstappen vasta 17:s

  • Eilen16:47
    Alpine

    F1:ssä jysähti kuskisopimus