Kansainvälinen autoliitto (FIA) puolustaa Aston Martinin turva-autoa F1-kuljettajien kritiikiltä. Esimerkiksi Max Verstappen kutsui viime viikonlopun Australian GP:ssä käytettyä Aston Martinin vihreää turva-autoa kilpikonnaksi.
LUE MYÖS: Raju rahariita jatkuu: F1-talli lähetti tylyn vastauksen entiselle venäläiskumppanilleen – osapuolilla 20 miljoonan euron näkemysero
Turva-autotehtävissä F1:ssä palvelevat sekä Mercedeksen että Aston Martinin valmistamat menopelit. Molempien autojen ratissa nähdään GP-viikonlopusta toiseen Bernd Mayländer, joka on toiminut F1:n turva-autokuskina aina vuodesta 2000 lähtien.
– Haluaisimmme muistuttaa, että turva-auton pääasiallinen tehtävä ei ole olla nopea vaan kuljettajien ja ratavirkailijoiden turvallisuus, FIA lausui tänään julkaistussa tiedotteessaan.
Muun muassa Verstappenin mukaan Aston Martinin 4-litraisella V8-moottorilla varustettu turva-auto kiersi Australian GP:ssä Albert Parkin rataa liian hitaasti. Turva-auto kävi radalla kilpailun aikana kahteen otteeseen.
– Mercedeksen turva-auto on nopeampi ylimääräisen aerodynamiikan ansiosta. Aston Martin on todella hidas. Se tarvitsee nykyistä enemmän pitoa, koska meidän renkaamme olivat (turva-autojakson jälkeen) aivan kylmät, Verstappen sanoi omalta osaltaan keskeytykseen päättyneen kilpailun jälkeen.

