SAS ostaa Air Botnian

Skandinavian lentoyhtiö SAS ostaa suomalaisen Air Botnia -lentoyhtiön koko osakekannan. Kauppa tietää sitä, että Finnair saa ensi kertaa ulkomaisen kilpailijan kotimaan reittiliikenteeseen. Kauppahintaa ei julkistettu.

Air Botnian liikevaihto on ollut noin 55 miljoonaa markkaa. Air Botnia lentää tällä hetkellä päivittäin noin 60 reittilentoa 15 Suomen kaupunkiin. Uusin yhteys avattiin syksyllä Turun ja Vaasan välille. Yhtiöllä on noin 50 työntekijää ja viisi 19-paikkaista JetStream-konetta. Se kuljetti viime vuonna runsaat 107 000 matkustajaa, mikä oli yli 50 prosenttia edellisvuotta enemmän.

Air Botnian toiminta jatkuu toistaiseksi ennallaan eli lentokohteisiin tai aikatauluihin ei heti ole luvassa muutoksia. SAS:n Suomen toimitusjohtajan Kaj Janssonin mukaan tulevia kehityshankkeita katsotaan jatkossa asteittain. Hän lupaa todellista kilpailua Finnairin kanssa, vaikka hintakilpailua ei ainakaan heti olekaan luvassa.

Janssonin mukaan SAS on jo pitkään etsinyt tapoja lisätä läsnäoloaan Suomessa. Yhtiö on Helsingin lisäksi jo lentänyt muutamiin muihin kaupunkeihin, mutta Air Botnian reittiverkostoon kuuluvat Keski- ja Itä-Suomi ovat olleet harmaata aluetta. Toki Air Botnian ostolla pyritään myös parantamaan syöttöliikennettä SAS:n Helsingin kautta kulkeville lennoille.

Tulevaan yhteistyöhön kuuluu myös yhtiöiden lentoaikataulujen yhteensovittaminen, SAS:n EuroBonus-ohjelman laajentaminen koskemaan Air Botnian lentoja sekä lipunkirjoitus- ja jakelujärjestelmien kehittäminen. Yhteistyön etuja tarjotaan SAS:n mukaan matkustajille jo ensi kesäkauden alusta.

Finnair ei yllättnyt

Finnairille kauppa ei johtaja Henrik Arlen mukaan tullut varsinaisesti yllätyksenä. Vaikka kauppa sinänsä toteutui aika lyhyellä varoitusajalla, SAS:n pyrkimykset Suomen markkinoille ovat olleet tiedossa.

Finnair on tähän saakka tehnyt Air Botnian kanssa varsin tiivistä yhteistyötä aikataulu- ja reittisuunnittelun puolella: Air Botnia on hoitanut paljon sisämaan poikittaisliikennettä, kun Finnair on operoinut Helsingistä muualle Suomeen lennettävillä reiteillä. Arle arvelee, että uuden omistajan tavoitteena ei ehkä välttämättä ole yhtä täydellisen reittiverkoston ylläpitäminen, vaan pikemminkin SAS:n syöttöyhteyksien palveleminen. Arle ennakoi, että Finnairin ja Air Botnian välille voi tulla nyt entistä enemmän kilpailua varsinkin niissä kohteissa, joihin molemmilla yhtiöillä on ennestäänkin ollut lentoja.

Air Botnia on tehnyt Finnairin kanssa yhteistyötä myös koneiden huollossa, lipunmyynnissä ja paikanvarauksessa. Myös näistä sopimuksista joudutaan nyt neuvottelemaan uudelleen. Hintakilpailuun Arle ei usko, sillä hintataso Suomen kotimaan liikenteessä on hänen mukaansa jo nyt kansainvälisesti vertaillen varsin edullinen.

Finnair on itse viime vuosina rakentanut Ruotsissa aktiivisesti ulkomaanyhteyksiään ja avannut viime keväänä Tukholma-Kööpenhamina-linjan. Varsinaisesti Ruotsin, Norjan tai Tanskan sisäisiin kotimaan reitteihin yhtiöllä ei Arlen mukaan kuitenkaan ole tällä hetkellä kiinnostusta.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat