SAS:n loppuraportti: Linaten lentokentällä puutteita

Linaten lentokenttäonnettomuuden onnettomuusraportti kertoo teknisistä laiminlyönneistä.

SAS:n matkustajakoneen törmäys pienkoneeseen Linaten lentokentällä Milanossa lokakuussa 2001 johtui kolmesta pääsyystä: teknisistä laiminlyönneistä lentokentällä, pienkoneen lentäjän virheestä ja heikosta näkyvyydestä. Näin pääteltiin tänään julkaistussa loppuraportissa Roomassa.

Italialaiset tutkijat osoittivat syyttävällä sormella erityisesti Cessna-koneen saksalaista ohjaajaa, joka rullasi yksityiskoneensa ilman lupaa samalle kiitotielle kuin SAS:n matkustajakone. Virhe syntyi väärinkäsityksestä.

Onnettomuudessa kuoli 118 ihmistä, joiden joukossa oli kuusi suomalaista.

-Silloiset puutteet lentokentän laitteistossa, vajavainen merkinanto ja muut käytännöt sekä väärinkäsitykset radioviestinnässä, kun näkyvyys oli hyvin heikko, aiheuttivat yhdessä onnettomuuden, todettiin melkein 200-sivuisessa selonteossa.

Tutkijat esittivät lisäksi Italian viranomaisille pitkän luettelon ehdotuksia siitä, miten turvallisuutta voitaisiin parantaa paitsi Linatessa myös muualla maailmassa.

Erityisen tärkeinä pidetään vaatimuksia englannin kielen käyttämisestä sekä lennonjohdon ja lentäjien välisessä radioviestinnässä käytettävän ammattisanaston selventämisestä.

Muut suositukset koskevat merkinantoa, vaara- ja poikkeustilanteiden raportointia ja lennonjohtajien uudelleenkoulutusta Onnettomuuksiin tulisi myös varautua entistä yksityiskohtaisimmilla toimintaohjeilla lennonjohtajille, raportissa neuvottiin.

SAS:n MD-87:ssä oli onnettomuushetkellä yli sata matkustajaa sekä miehistön jäsentä ja Cessnassa neljä henkeä. SAS:n kone oli lähdössä Milanosta kohti Kööpenhaminaa 8. lokakuuta 2001, kun pienkone tuli sen eteen sumuisella kiitoradalla.

Matkustajakone rysähti kolarin jälkeen lentokenttärakennukseen, missä se räjähti. Turmassa kuolivat kummassakin koneessa olleet matkustajat sekä miehistön jäsenet ja neljä kenttärakennuksessa ollutta matkatavaratyöntekijää.

Onnettomuuden puinti jatkuu edelleen myös oikeudessa. Syytettyjen joukossa on lentokentän johtoa, lennonjohtajia ja kenttähenkilöstä. Milanolaisen tuomioistuimen on määrä päättää tuomioista maaliskuun lopussa.

(MTV3-STT-TT-DPA-AFP)

Lue myös:

    Uusimmat