SAS:n toimitusjohtaja Rickard Gustafson uskoo sähkölentokoneiden kehitykseen, mutta kehitys vie aikaa.
Lentomatkustaminen on nimetty länsimaalaisten suurimmaksi ilmastosynniksi. Keskustelu lentämisen ilmastohaitoista käykin kuumana Ruotsissa. Toimet ovat jääneet toistaiseksi puheen tasolle ja lentomatkustamisen kasvu jatkuu.
Myös Ruotsin valtio-omisteinen lentoyhtiö SAS teki kolmannella vuosineljänneksellä uuden matkustajaennätyksen. Matkustajia oli yli 250 000 enemmän kuin samaan aikaan viime vuonna.
Gustafsonin mukaan lentämisen kestävyys ei ole ollut avaintekijä aiemmin, mutta tulevaisuudessa se on sitä. Pidemmällä aikavälillä se on jopa eksistentiaalinen kysymys alalle.
– Fakta on se, että lentäminen vastaa noin kahta prosenttia globaaleista hiilidioksidipäästöistä. Muissa kuljetusmuodoissa, kuten rekkaliikenteessä ja meriliikenteessä, päästöt ovat paljon suuremmat. Meillä on kuitenkin suuri hiilijalanjälki. Sitä ei pääse pakoon, sanoo Gustafson.
Hänen mukaansa asiakkaiden pitää tietää, että yhtiöt tekevät kaikkensa pienentääkseen hiilijalanjälkeään.
– Asiakkaille on mahdollistettava, että he voivat nauttia säännöllisestä lentämisestä ilman liian kielteisiä ympäristövaikutuksia.
Kohti nollapäästöjä
SAS:n tavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjä vuoteen 2030 mennessä 25 prosentilla verrattuna vuoteen 2010. Yhtiö tähtää myös siihen, että vuoteen 2030 mennessä se operoi kaikki kotimaan lentonsa biopolttoaineilla.