Lentoliikenne kasvaa hurjaa tahtia ja ennusteiden mukaan se kaksinkertaistuu seuraavan parinkymmenen vuoden aikana. Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner sanoo, että lentoalan ja Finnairin on tehtävä enemmän ympäristön hyväksi.
Kansalaisaloite lentoverosta käynnistyi tällä viikolla ja myös poliitikot nostivat veroa toistuvasti esille eduskuntavaalien alla. Ruotsissa lentovero on ollut hetken käytössä ja siellä ainakin kotimaan lennot ovat tänä aikana hieman vähentyneet.
Mannerin mukaan lentovero on keinona väärä.
– Globaalit ongelmat vaativat globaaleja ratkaisuja.
– Lentoveroa ei ole mahdollista korvamerkitä hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen. Toinen haaste on, että vero ei ota huomioon, millä kalustolla lennetään ja käytetäänkö biopolttoainetta. Se ei siis kannusta kaluston modernisoimiseen ja biopolttoaineiden käyttämiseen, Finnairin toimitusjohtaja sanoo MTV:n Uutisextrassa.
Biopolttoaineet ovat Finnairille osa ratkaisua, mutta niistä ei ole suurta apua kovinkaan nopeasti. Lähiaikoina Finnair tosin lentää biopolttoaineilla ensimmäisen lentonsa, jota varten ihmiset ovat vapaaehtoisesti maksaneet ylimääräistä hyvitystä.
Lentoliikenteen biopolttoaineiden isomman läpimurron tiellä on vielä esteitä.
– Biopolttoaineet ovat 3-5 kertaa kalliimpia kuin normaali lentokerosiini. Lisäksi toinen haaste on biopolttoaineiden ympärivuotinen saatavuus.
"Pohjoisen reitti ympäristölle paras"
Manner nostaa tärkeimmiksi keinoiksi vähentää päästöjä uudet lentokoneet ja mahdollisimman lyhyet reitit.
