Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner: Ympäristön hyväksi pitää tehdä enemmän – "Lentovero on väärä keino"

Julkaistu 04.05.2019 21:28

MTV UUTISET

Lentoliikenne kasvaa hurjaa tahtia ja ennusteiden mukaan se kaksinkertaistuu seuraavan parinkymmenen vuoden aikana. Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner sanoo, että lentoalan ja Finnairin on tehtävä enemmän ympäristön hyväksi.

Kansalaisaloite lentoverosta käynnistyi tällä viikolla ja myös poliitikot nostivat veroa toistuvasti esille eduskuntavaalien alla. Ruotsissa lentovero on ollut hetken käytössä ja siellä ainakin kotimaan lennot ovat tänä aikana hieman vähentyneet.

Mannerin mukaan lentovero on keinona väärä.

– Globaalit ongelmat vaativat globaaleja ratkaisuja.

– Lentoveroa ei ole mahdollista korvamerkitä hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen. Toinen haaste on, että vero ei ota huomioon, millä kalustolla lennetään ja käytetäänkö biopolttoainetta. Se ei siis kannusta kaluston modernisoimiseen ja biopolttoaineiden käyttämiseen, Finnairin toimitusjohtaja sanoo MTV:n Uutisextrassa.

Biopolttoaineet ovat Finnairille osa ratkaisua, mutta niistä ei ole suurta apua kovinkaan nopeasti. Lähiaikoina Finnair tosin lentää biopolttoaineilla ensimmäisen lentonsa, jota varten ihmiset ovat vapaaehtoisesti maksaneet ylimääräistä hyvitystä.

Lentoliikenteen biopolttoaineiden isomman läpimurron tiellä on vielä esteitä.

– Biopolttoaineet ovat 3-5 kertaa kalliimpia kuin normaali lentokerosiini. Lisäksi toinen haaste on biopolttoaineiden ympärivuotinen saatavuus.

"Pohjoisen reitti ympäristölle paras"

Manner nostaa tärkeimmiksi keinoiksi vähentää päästöjä uudet lentokoneet ja mahdollisimman lyhyet reitit.

– Kun kiinalainen tai japanilainen lentomatkustaja lähtee Eurooppaan, on hyvä, että hän valitsee Helsingin kautta lyhyen pohjoisen reitin. Se on ympäristön kannalta paras. Siksi täytyy pitää huolta, että pohjoisen reitin kilpailukyky on kunnossa suhteessa pitempiin reitteihin esimerkiksi lähi-idän kautta, hän sanoo.

Finnairin uudet Airbus-laajarunkokoneet ovat vähentäneet polttoainekulutusta jopa 25 prosenttia.

Seuraavaksi Finnairilla on edessään kapearunkokoneiden uusiminen.

Topi Manner on vielä vaitonainen jätti-investoinnista, joka on miljardiluokan hanke.

– Olemme sanoneet, että se on tulevan vuosikymmenen suurin investointimme ja samalla merkittävin ympäristöinvestointimme. Tarkkaa aikataulua ei tässä vaiheessa pystytä antamaan.

Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner on vieraana MTV:n Uutisextrassa lauantaina MTV3-kanavalla kello 19.10.

Lisää aiheesta:

Suomen hallitus empii lentoveroa, kun moni EU-maa on veron puolella – asiantuntija: Lentoveron vaikutus olisi pieni ja väliaikainenLentovero toisi muutaman kympin lisän lipun hintaan – lentoliikenteessä Suomi on maailman toiseksi suurin päästöjen aiheuttaja asukaslukuun nähden: "En syyllistäisi suomalaisia"Lentoliikenne lisääntyy, mutta päästöjä pitäisi hillitä – Finnair ottaa käyttöön biomaksun, lentokoneiden painoa kevennetään Päästötön matkustajalentokone aloittaa koelennot jo vuonna 2020 – painavat akut tuovat sähkölennoille haasteensa: "Liian isoja toiveita ei kannata asettaa"SAS:n johtaja sähkölentokoneista: "Ei saa tulla tilannetta, että kone lakkaa toimimasta ilmassa"Saastuttavaan lentoliikenteeseen ei puututa verotuksella, jottei turismi kärsisi
MTV UutisextraFinnairTalousKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

MTV Uutisextra
  • Eilen11:29
    Taksit

    Liikenneministeri Ranne: Näin hallitus puuttuu hämärään toimintaan takseissa

  • pe17:57
    Jäänmurtajat

    Ministeri Ranne MTV:lle: Suomi tilaa kolmesta viiteen uutta jäänmurtajaa – nimesi ensimmäisen

  • 25.10.09:00
    Politiikka

    Antti Kaikkonen arvostelee hallitusta etätyöläisten verotuksen kiristämisestä: "Kyllä vähän ihmettelen"

  • 24.10.20:00
    Antti Kaikkonen

    Mitä mieltä "Kanki" Kaikkonen on kansanedustajien tosi-tv-osallistumisista ja lempinimestään?

  • 24.10.18:24
    Antti Kaikkonen

    Antti Kaikkonen MTV:lle hallituksen veropoukkoilusta: Aika sekavaa touhua