Sarjapalauttajat tulevat verkkokaupoille kalliiksi – jokainen palautettu tuote tarkastettava

Suomalaiset palauttavat verkko-ostoksiaan kauppaan harvemmin kuin kuluttajat muissa maissa, kertoo Kaupan liiton selvitys. Palautusten osuus vaikuttaa kuitenkin olevan kasvamassa.

– Puhutaan tällaisesta ilmiöstä kuin sarjapalauttajat. He ovat ongelma kaupoille, sanoo Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.

Suomalaiset verkko-ostajat palauttavat eniten lasten kenkiä sekä naisten vaatteita ja kenkiä.

Palautukset tulevat kaupalle kalliiksi, muistuttaa Kurjenoja. Jokainen palautettu tuote on tarkastettava, ennen kuin sen voi panna uudestaan myyntiin.

– Ensimmäiseksi tuote pitää haistella ja tarkistaa, että se haisee uudelta, selvittää Kurjenoja.

Sen jälkeen tutkitaan vetoketjut, saumat ja niin edelleen.

Osa kaupoista onkin päätynyt siihen, että tulee halvemmaksi tuhota kaikki palautetut tuotteet kuin käyttää työaikaa niiden tarkastamiseen.

– Britanniassa taas osa verkkokaupoista ei maksa palauttajalle rahoja takaisin, vaan summalla saa ostaa jotain muuta, kertoo Kurjenoja.

Nettiostoksia palautetaan ahkerasti 1:49

Mobiili houkuttaa heräteostoksiin?

Suomessa suurin osa verkko-ostoksista tehdään tietokoneella. Mobiiliostosten osuus on kuitenkin kasvamassa. Etenkin alle 25-vuotiaista monet tekevät verkko-ostoksensa puhelimella.

Jaana Kurjenojan mukaan mobiiliostoksista palautetaan suurempi osa kuin tietokoneen ääressä tehdyistä verkko-ostoksista.

– Saattaa olla, että mobiililla tehdään helpommin heräteostoksia, hän arvelee.

Kaikkiaan verkko-ostosten palautusten osuus liikkuu Suomessa 10–25 prosentin paikkeilla, mikä on Kurjenojan mukaan maltillinen määrä. Joissakin kansainvälisissä verkkokaupoissa palautusten osuus voi olla jopa 50–60 prosenttia.

Ravintolaostokset nouseva trendi

Nousevana trendinä verkkokaupassa näkyy erilaisten ruoka-annosten tilaaminen kotiin. Niiden osuus oli viime vuonna vain kaksi prosenttia suomalaisten verkossa ostamista palveluista, mutta määrä on kasvussa.

– Ruoka-annoksia tilaavat verkossa etenkin pääkaupunkiseudun nuoret. Uskon, että ilmiö leviää pian muihin Suomen isoihin kaupunkeihin, sanoo Kurjenoja.

Sen sijaan esimerkiksi kosmetiikkaa ja harrastusvälineitä ostetaan verkosta eniten pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Syynä on Kurjenojan mukaan todennäköisesti se, että oman paikkakunnan liikkeissä valikoima on suppeampi.

Kaupan liiton selvityksessä seurattiin viime vuoden verkkokauppaa. Runsaat 2 000 kuluttajaa piti kahden viikon ajan päiväkirjaa verkko-ostoksistaan. Päiväkirjoja koottiin useana ajankohtana vuoden 2016 mittaan. Selvitykseen kuului myös puhelin- ja nettikyselyjä. 

Lue myös:

    Uusimmat