Verkkokaupan suosion uskotaan kasvavan vauhdilla vielä vuosia koronan jälkeenkin.
Vaatteita, kenkiä, kodin elektroniikkaa ja tietotekniikkaa. Näitä tuotteita suomalaiset tilaavat useimmiten netistä.
Korona-aika on nostanut verkkokaupan suosiota selvästi, eikä laskua näy.
– Puhuttiin useiden kymmenien prosenttien kasvusta ja kotiinkuljetusmäärät suorastaan räjähtivät, kertoo Postin paketti- ja verkkokaupan johtaja Arttu Hollmérus.
– Todennäköisesti verkkokauppa tulee kasvamaan sellaista 10 prosentin vuosittaista kasvuvauhtia tästä hetkestä vielä monta vuotta eteenpäin, Hollmérus kertoo.
Naapurimaissa verkkokaupan kasvu on vielä suurempaa. Suomessa reilu neljäsosa arvioi ostaneensa verkkokaupasta viimeisen viikon aikana, kun Ruotsissa vastaava luku oli reilut 60 prosenttia.
Toimituskulut haittaavat kokemusta
Postin teettämän kyselyn mukaan verkkokauppaa lisäisi entisestään ilmaiset ja nopeammat kuljetukset.
– Jos ottaa yksittäistä pientä asiaa, niin sitten on helpompi lähteä vain kauppaan, Antti Malmia kertoo.
Malmia kertoo siirtäneensä lähes kaikki päivittäistavaraostoksensa verkkoon. Kaupassa tulee käytyä lähinnä yksittäisten mielitekojen perässä.
