Sanoma haluaa myydä R-kioskit

Mediayhtiö Sanoma aikoo selvittää mahdollisuutta luopua Trade-ryhmänsä toiminnoista. Tähän ryhmään kuuluvat muun muassa R-kioskit. Sanoma haluaa keskittyä liiketoiminnassaan mediaan ja oppimiseen.

– Monet markkinatrendit ovat laskevia. Sopeutuaksemme niihin meidän on muututtava, toteaa Sanoman toimitusjohtaja Harri-Pekka Kaukonen.

Mediayhtiön tulos heikentyi huhti-kesäkuussa. Laskun taustalla ovat levikkien putoaminen ja kehitysohjelmien kulut.

Aikakauslehdet kävivät heikosti kaupaksi

Tulos ennen veroja pieneni 73 miljoonaan euroon viime vuoden 80 miljoonasta. Liikevaihtokin supistui hiukan. Lasku johtui yhtiön kioskikaupan ja aikakauslehtien liikevaihdon pienenemisestä.

Sanoma Median ilmoitustuotot kasvoivat neljä prosenttia. Tuotot paranivat Suomessa ja Itä-Euroopassa.

Sanoma antoi heinäkuussa tulosvaroituksen ja arvioi liikevoittonsa laskevan tänä vuonna, koska yhtiö tekee kehitysinvestointeja ja aikakauslehtien näkymät ovat heikentyneet. Aiemmin Sanoma arvioi tuloksensa paranevan hieman.

Sanoma on STT-Lehtikuvan suuri omistaja.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat