Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Sängyt ja etätyöhön tarvittavat huonekalut käyvät kaupaksi – toimitusajat viivästyneet kysynnän ja materiaalin puutteen vuoksi

Lehtikuva
Julkaistu 22.02.2021 07:19

MTV UUTISET – STT

Huonekalujen toimitusajat ovat pidentyneet osittain kysynnän kasvun takia ja toisaalta siksi, että tietyistä raaka-aineista on ollut pulaa.

Korona-aika on lisännyt ihmisten kotona viettämää aikaa, ja tämä näkyy piristysruiskeena huonekalukaupassa. Etätyöt ovat lisänneet kotitoimiston tuotteiden menekkiä, mutta nyt on haluttu panostaa myös nukkumiseen.

– Ihmiset hakevat sänkyjä kivijalasta ja haluavat investoida niihin. Ja entistä arvokkaampiin, kertoo Iskun operatiivinen johtaja Mikko Kuuppo.

Hän arvelee, että kun etätöiden takia työmatkat ovat monilla jääneet pois, omaa aikaa jää enemmän ja nukkumaan mennään aikaisemmin.

Panostuksen nukkumiseen on havainnut myös Indoor Groupin kaupallinen johtaja Anna Seppälä.

– Rahat käytetään hyviin uniin. Kun rahaa jää mahdollisesti matkustamisesta ja muutenkin liikkuvuutta on rajoitettu, niin halutaan ehkä satsata hyvään nukkumiseen.

Indoor Group on Askon ja Sotkan emoyhtiö.

61591427
Nukkumiseen halutaan panostaa. / LehtikuvaLehtikuva

Työpöytiä ja -tuoleja sekä kirjahyllyjä, joissa integroitu työpiste

Korona on lisännyt tietenkin myös etätöissä tarvittavien huonekalujen myyntiä.

– Nyt näkyy se, että ihmiset ovat kotona ja tekevät siellä töitä, vahvistaa kehityspäällikkö Iiris Hollo Lundiasta.

Hänen mukaansa Lundiassa on korona-aikana suunniteltu paljon aika isojakin kirjahyllyjä, joihin on tehty integroitu työpiste.

Kodeissa työpisteiden halutaan Hollon mukaan sulautuvan kalusteeseen, jolloin ne voidaan pitää aika huomaamattomina.

– Meillä on ulkonevia tasoja ja laskuovia. Näitä on mennyt runsaasti enemmän juuri sen takia, ettei ole haluttu vain työpöytää. On haluttu, että huonekalu on jotain muutakin kuin vain työpiste.

Hollo arvelee, että koska asunnot ovat tätä nykyä vähän pienempiä, huonekalunkin pitää olla monipuolisempi.

– Kaikkiin asuntoihin ei mahdu nykyään enää pelkkää työpöytää, vaan kalusteen pitää pystyä mahdollistamaan erilaisia käyttötarkoituksia.

Kotitoimiston tuotteiden myynnin kasvun vahvistavat myös Seppälä ja Kuuppo.

Aluksi etätöissä saatettiin Kuupon mukaan tyytyä keittiön pöytään ja kovaan jakkaraan. Kun huomattiin, ettei korona menekään ohi kovin pian, etätyöpisteiden myynti on ollut tasaisessa kasvussa.

– Nyt menee korkeussäädettäviä pöytiä, seisontamattoja ja erilaisia työtuoleja, Kuuppo sanoo.

61591395Työtuoleja ja -pöytiä on mennyt runsaasti kaupaksi. / LehtikuvaLehtikuva

Korona venyttänyt joissakin tapauksissa huonekalujen toimitusaikoja

Korona on vaikuttanut Lundialla huonekalujen toimitusaikoihin, koska myynti räjähti Hollon mukaan isosti kasvuun.

– Tämän takia toimitusaikamme ovat pitkittyneet. Sen sijaan toimittajien toimitusajat eivät ole koronan takia pitkittyneet, koska suurin osa toimittajistamme on Suomessa, Hollo sanoo.

Joku tuote on hänen mukaansa saattanut loppua siksi, että sitä on myyty niin paljon.

Normitoimitusaika Lundialla on 1–2 viikkoa, tällä hetkellä 2–4 viikkoa.

Indoor Groupin Anna Seppälän mukaan huonekalujen toimitusajat ovat pidentyneet osittain kysynnän kasvun takia, mutta osittain siksi, että tietyistä raaka-aineista on ollut pulaa.

Jossain vaiheessa pulaa on ollut esimerkiksi vaahtomuovista, metalliosista, lastulevyistä ja puutarvikkeista.

–  Tuntuu, että kun yksi raaka-aine saadaan kuntoon, niin sitten tulee seuraava.

Tällä hetkellä Kiinassa merikontit ovat Seppälän mukaan kortilla.

–  Tämä tarkoittaa sitä, että toimitukset viivästyvät. Ja nyt kun kontteja on saatu, Euroopan satamat ovat aika täynnä, Seppälä kertoo.

Lisää aiheesta:

Sota Ukrainassa heijastuu myös remontointiin, useat puulajit kortilla – "Nyt kipin kapin kauppaan"Keittiökalusteiden toimitusajat ovat moninkertaistuneet – "Kyllä se tulee asiakkaille yllätyksenä"Etätöihin siirtyminen kohensi elektroniikan ja huonekalujen myyntiä – "Välillä piti myydä eioota"Kaikilla työpaikoilla etätyö ei onnistu edes pandemian riehuessa: Tehtaita uhkaisi sulkeminen, jos tartunta tapahtuisiKoronakriisillä voi olla kauaskantoiset vaikutukset muotialalle – lähiviikot kertovat, kuinka moni yritys selviää kriisistä: “Tilanne on todella tukala”Korona kurittaa, mutta seksilelukauppa käy – ainakin netissä: "Ihmiset ovat tavallista enemmän kotona, joten ehkä heillä on myös enemmän aikaa nauttia toisistaan"
KauppaKoronavirusTalousKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kauppa
  • 11.11.06:16
    Talous

    Idän juna meni: Nämä maat ovat Suomen tulevaisuuden kauppakumppanit

  • 31.10.16:34
    Politiikka

    Hallitus haluaa kieltää kauppojen omien tuotemerkkien suosimisen

  • 30.10.13:01
    Verkkokauppa

    Verkkokauppa.comille yli puolen miljoonan seuraamusmaksu – Avi: "Menettely altistanut rahanpesulle ja terrorismin rahoittamiselle"

  • 12.10.07:34
    Ruoka

    Näitä yllättäviä ruokia et voi ostaa lounasedulla

  • 3.10.00:01
    Yritykset ja brändit

    Teslan maine suomalaisten silmissä romahti – Shein ja Temu huonomaineisimmat yhtiöt