Sampo Pankki vaikeuksissa hämärien rahoitussopimusten takia

Sampo Pankin kanssa yhteistyötä tehneiden tietoliikennepalvelufirmojen jäljiltä on paljastunut lisää epämääräisiä rahoitussopimuksia.

45 minuuttia -ohjelma kertoi jo viime syksynä operaattori GSM Suomen yritysasiakkaiden oudoista rahoitussopimuksista. Talvella Sampo Pankki teki GSM Suomesta rikosilmoituksen poliisille.

Nyt samankaltainen sotku on paljastunut konkurssiyritys Finn Telecomin raunioista.

Pesänhoitaja Pertti Yli-Krakan laatimassa Finn Telecomin velallisselvityksessä todetaan, että pesässä on "tullut esiin kohtaisen suuri määrä yhtiön sopimuksiin liittyviä reklamaatioita ja rikosepäilyjä."

Lukuisat asiakkaat kokevat tulleensa pahasti harhautetuiksi ja vaativat pankkia päästämään heidät irti kalliista ja puutteellisista leasing-sopimuksista.

Rahoittajana toiminut Sampo Pankki kiistää toimineensa huolimattomasti ja katsoo tulleensa itsekin petetyksi. Pankin mukaan vastuu sotkusta on myyjillä ja asiakkailla. Sampo Pankki kertoo harkitsevansa rikosilmoitusta myös Finn Telecomista.

Asiakkaat luulivat rahoitussopimuksen sisältävän myös palvelua

Asianajaja Ismo Saarinen hoitaa puolta tusinaa riitajuttua, joiden vastapuolena on sopimusten rahoittaja eli Sampo Pankki. Riidat ovat moninaisia, mutta tämä on tyypillinen asiakkaan kertoma kuvio:

Telecom-yritys tarjoaa yrittäjälle yhdellä edullisella kuukausihinnalla tietoliikennepaketin, joka sisältää laitteita ja palvelua. Sama kuukausisumma kirjataan sekä telecom-yrityksen että rahoitusyhtiön sopimukseen.

Rahoitusyhtiö hyväksyy sopimuksen ja maksaa könttäsumman sopimuskaudesta telecom-yritykselle.

Kun ongelmia tulee, käy ilmi, että leasing-sopimus ei katakaan palvelua. Vaikka telecom-yritys välistä olisi kaatunut, yrittäjän pitäisi maksaa sopimuksen kuukausimaksuja rahoitusyhtiölle.

Eteläsuomalainen yrittäjä kertoo MTV3:n uutisille, että hänen vaaditaan maksavan viidessä vuodessa yhteensä noin 18 000 euroa pelkästä adsl-modeemista, jonka voi ostaa kaupasta vajaalla 40 eurolla.

"Sopimukset kuin Napoleonin perustuslaki"

Saarisen mukaan asiakkaiden harhauttaminen on helppoa tietoliikennealan vaikeuden takia.

- Sopimukset ovat lyhyitä ja epäselviä, vähän niin kuin Napoleonin perustuslaki. Niitä sitten tulkitaan miten sattuu. Asiakkaat eivät yksinkertaisesti ymmärrä näitä. Se on aivan mahdoton rasti.

Saarisen mukaan asiakkailla on paljon erilaisia ongelmia: osa ei ole saanut Finn Telecomilta sovittuja laitteita, sopimuskausia on muutettu, asiakkaalle on tehty useita päällekkäisiä sopimuksia. Joissain tapauksissa vanhaa sopimuskautta ei ole lunastettu sovitusti pois toiselta rahoitusyhtiöltä.

- Jopa asiakkaan omaa omaisuutta on liisattu hänelle itselleen. Eli asiakas on ostanut tavaran eri yhteydessä Finn Telecomilta ja sitten selvitysten myötä leasing-sopimuksesta löytyy sama tavara.

Sampo Pankki: Emme rahoita palvelua

Finn Telecomin ja GSM Suomen tapaukset ovat pankille erittäin kiusallisia. Pankista korostetaan, että heillä on ollut asiassa vain rahoittajan rooli.

Sampo Rahoituksen toimitusjohtaja Ilkka Kansanniva ei halunnut tv-haastatteluun, mutta kommentoi asiaa muuten.

Hän painottaa, että rahoitusyhtiö ei missään tapauksessa rahoita palvelua, ainoastaan laitteita.

Kansanniva myöntää, että pankki ei ymmärrä telecom-alan laitteiden ja niiden arvon päälle. Vastuu sopimuksista on hänen mukaansa kuitenkin asiakkailla, joiden pitäisi perehtyä hankintoihinsa paremmin.

Saarisen mukaan neuvottelut Sampo Pankin kanssa ovat sujuneet nihkeästi.

- Eivät ne ole edenneet oikein mitenkään. Nyt Sampo on alkanut riitaisissakin tapauksissa uhkailla päämiehiäni tratalla, eli julkisella luottotietojen menetyksellä, mikä on täysin poikkeuksellista.

Sampo Pankki kiistää neuvotteluhaluttomuuden.

Se kertoo kuitenkin ottavansa GSM Suomen ja Finn Telecomin sotkuista opiksi. Jatkossa pankki aikoo valikoida tarkemmin yhteistyökumppaneiksi kelpaavat telecom-alan yritykset.

Entinen toimitusjohtaja ei kommentoi

Finn Telecomin entinen toimitusjohtaja Kim Wall ei halunnut kommentoida sopimusepäselvyyksiä MTV:n uutisille.

- Minä en kommentoi keskeneräisiä asioita, Wall tyytyi toteamaan.

Tammikuussa hän totesi Kauppalehdelle, että epäselvyyksien osalta yrityksessä jouduttiin selvittelemään neljän, viiden myyjän tekemisiä.

Katso Salla Vuorikosken juttu

Lue myös:

    Uusimmat