Salit aukesivat, mutta treeni ei nappaa? Helppo keino motivoi tutkitusti liikkeelle

3:17
Nopea ja tehokas kuuden liikkeen kahvakuulatreeni pistää koko kropan töihin! Katso ohjeet videolta.

Säännöllinen liikunta on tärkeää ihmisen terveydelle. Jos treeni ei muuten maistu, voi fyysisen aktiivisuuden mittaamisesta olla hyötyä, uusi tutkimuskatsaus vahvistaa.

Helmikuun koitettua koronarajoitukset kevenevät monin pakoin, mikä tarkoittaa esimerkiksi uimahallien, kuntosalien ja muiden liikuntapaikkojen ovien avautumista. Moni kuntoilija on odottanut tätä kuin kuuta nousevaa, mutta entä jos treeni-intoa ei löydy?

Kaikkien ei tietenkään tarvitse himourheilijoita olla. Keho olisi kuitenkin hyvä pistää säännöllisesti liikkeelle, sillä harrastus ennaltaehkäisee ja hoitaa useita sairauksia sekä ylläpitää kokonaisvaltaista terveyttä.

Fyysisen aktiivisuuden mittaaminen voi auttaa ihmisiä saavuttamaan nämä terveyshyödyt, uusi tanskalaistutkimus vahvistaa. Lääketieteellisessä The BMJ -lehdessä ilmestyneet löydökset perustuvat 121 aiempaan tutkimukseen, joihin osallistui yhteensä yli 16 500 tervettä 18–65-vuotiasta aikuista.

Tutkijat havaitsivat analyysissään, että aktiivisuusrannekkeiden ja treenisovellusten kaltaisista mittareista saatu palaute patistivat ihmisiä urheilemaan hieman enemmän. Lisäys vastasi 1235 päivittäistä askelta ja viikkotasolla noin 50 minuuttia kohtalaista tai kuormittavaa liikuntaa.

Koska moni aikuinen liikkuu liian vähän, voi pienestäkin fyysisen aktiivisuuden kasvattamisesta olla hyötyä väestön terveydelle.

Motivoi itsesi liikkeelle terveyshyödyillä

Tutkija Rasmus Larsen Kööpenhaminan yliopistosta sanoo uutiskanava CNN:lle, että aktiivisuusmittareista voi olla hyötyä ihmisille, jotka tavoittelevat liikunnallisempaa elämää. Puettavan teknologian lisäksi fyysistä aktiivisuuttaan voi mitata esimerkiksi älypuhelimella tai kirjaamalla liikuntamääriä ylös paperille.

Tavoitteiden asettaminen ja liikuntamäärien seuraaminen näyttävät motivoivan ihmisiä treenin pariin, mutta se ei välttämättä yksinään riitä. Lisää vetoapua voi etsiä esimerkiksi sosiaalisista kannustimista: harrastuspaikoilla pääsee tapaamaan ihmisiä, mikä ehkäisee syrjäytymistä.

Motivaatiota voi etsiä myös muista liikunnan terveyshyödyistä. Säännöllinen liikunta muun muassa auttaa painonhallinnassa ja ehkäisee sydänsairauksia, tyypin 2 diabetesta sekä useita syöpiä. Urheilu auttaa nukkumaan paremmin ja parantaa muistia. Lisäksi liikunta ehkäisee ja lievittää masennusta.

Kaipaatko piristystä päivääsi? Katso hauska video asioista, jotka jokainen kuntosalilla käymiseen hurahtanut tunnistaa.

0:45
Katso video: Nämä asiat jokainen kuntosalilla käymiseen hurahtanut tunnistaa!

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja