Aggressiivinen ja harhaanjohtava sähkösopimusten myynti on lisääntynyt. Puhelinmyyjät taivuttelevat kuluttajia vaihtamaan sähköyhtiötä myös kyseenalaisin keinoin.
Vantaan Energia on yksi niistä monista sähköyhtiöistä, joiden asiakkaita on houkuteltu vaihtamaan sähköntoimittajaa kyseenalaisin keinoin.
– Aika villiäkin toimintaa on ollut. Silmäänpistävää on ollut se, että erityisesti iäkkäisiin ihmisiin on kohdistettu tämmöisiä puhelinmyyntikampanjoita. Se näkyy sitten meidän omassa asiakaspalvelussa, kun asiakkaat soittavat, että sähkön myyjä vaihtui eikä ollut tarkoitus. Me ohjataan sitten asiakkaita ottamaan yhteyttä kuluttaja-asiamiehen toimistoon, kertoo Vantaan Energian myyntijohtaja Ilkka Reko.
Sopimus tulee yllätyksenä
Ongelma on tuttu myös kuluttajavirastossa. Tänä vuonna viranomaisille on tehty noin sata valitusta sähkösopimusten pakkomyynnistä. Kotiin saattaa tupsahtaa uusi sähkösopimus, vaikka asiakas olisi pyytänyt vain tarjousta tai lisätietoja.
– Se tyypillinen tapaus voi olla semmoinen, että kuluttaja sitoutuu sopimukseen tietämättään tai tahtomattaan. Tietenkin jokainen puhelinmyyntitilanne on ainutlaatuinen ja omanlaisensa, mutta ihan selkeästi tiettyä kaava noudatetaan näissä, sanoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Mika Hakamäki.
Kuluttajaviranomaiset neuvovat asiakasta ottamaan heti yhteyttä sopimuksen lähettäneeseen yritykseen.
– Pitää ottaa yhteyttä kyseiseen elinkeinonharjoittajaan ja selvittää tilanne heti. Vaikka tuntuisi täysin perusteettomalta ja asiattomalta se saatu tilausvahvistus, lasku tai kirje, niin ei sen asian hoitamatta jättäminen useinkaan edistä sitä asiaa vaan päinvastoin silloin se menee vielä mutkikkaammaksi, neuvoo Hakamäki.


