Sähköistä kauppaa käytiin 55 miljardilla

Sähköisen kaupankäynnin arvo nousi viime vuonna 55 miljardiin markkaan, ilmenee Tietoverkko-lehden teettämästä kyselytutkimuksesta. Määrä on 16 prosenttia Suomen kaupan liikevaihdosta. Jos yritysten ennusteet toteutuvat, osuus nousee tänä vuonna yli 20 prosentin.

Lehden teettämä selvitys osoittaa, että maamme lähes kaikki suuret ja keskikokoiset kauppayritykset ovat jo mukana verkkokaupassa. Kuluttajakaupan osuus on kuitenkin vielä vähäinen, sillä 90 prosenttia tietoverkoissa tapahtuvasta kaupasta käydään yritysten välillä.

Asiantuntijat uskovat, että verkkokaupan volyymi lähtee reippaaseen kasvuun, kun nykyisten perusjärjestelmien oheen saadaan toimivat maksumenetelmät ja edullinen jakeluverkosto. Pankit ja luottokorttiyhtiöt kehittävät parhaillaan yhteistä ratkaisua turvallisille luottokorttimaksuille internetissä. Monet tietotekniikkayritykset taas tuovat markkinoille internetin sähköisiä ostokeskuksia. Nykyarvioiden mukaan turvastandardi on valmis kaupalliseen käyttöön vuoden loppuun mennessä.

Verkkokauppaa koskevan haastattelututkimuksen teki Market Visio Tietoverkko-lehdelle. Kesäkuussa tehty otanta käsitti kaikki kaupan alan yritykset, joissa on yli 50 työntekijää.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat