Sähköautoissa esiintyy erityisesti alusta- ja jarruongelmia, kertovat saksalaiset katsastustilastot.
9,6 miljoonaan katsastukseen perustuvan saksalaisen TÜV-raportin mukaan sähköautot eivät ole sen vähävikaisempia kuin polttomoottoriautotkaan, mikäli arviointiperusteena käytetään katsastuksissa tulleita hylkäyksiä.
Raporttiin mahtui mukaan neljä täyssähköautoa, joiden keskinäiset erot osoittautuivat varsin suuriksi. Siinä missä edullisemmat "kansansähköautot" Nissan Leaf ja Renault Zoe pärjäsivät hyvin, jättivät premiumbrändien tuotokset BMW i3 ja Tesla Model 3 enemmän parantamisen varaa.
TÜV:n toimitusjohtaja Joachim Bühler huomauttaa, että esimerkiksi jarruviat ovat sähköautoissa yleisempiä kuin polttomoottoriautoissa. Tämä johtuu muun muassa siitä, että sähköautoissa hyödynnetään energiaa talteen keräävää järjestelmää, ja vauhti hiljenee varsin tehokkaasti vain poljinta keventämällä.
Lue myös: Peugeotin maahantuoja: Hullut päivät -tarjouksesta tilattuja sähköautoja ei voida toimittaa
– Jarruja ei käytetä yhtä paljon. Seurauksena on korroosiota, mikä voi johtaa jarrujen pettämiseen, Bühler toteaa tiedotteessa.