Trafin tilastoista käy ilmi, mitkä kolmevuotiaat autot selviävät katsastuksesta liki ongelmitta, sekä se, mitkä saavat hylkäyksen kaikkein todennäköisimmin.
Trafin tuoreista katsastustilastoista näkee, että melko uusissakin autoissa on vikaisuuden suhteen valtavia eroja. Kun ottaa tarkasteluun ne vuonna 2014 käyttöön otetut autot, joita katsastettiin vuonna 2017 sata tai enemmän, ykköspommin asema on selvä. Se kuuluu Dacia Sanderolle.
Peräti 17,8 prosentissa niistä todettiin katsastuksessa hylkäykseen johtava vika. Kaikkien 2014 käyttöönotettujen Dacian mallien keskimääräinen hylkäysprosentti oli 11,6.
Alla olevalla Huomenta Suomen videolla kerrotaan, millaisia muutoksia auton katsastamiseen tuli aiemmin tänä vuonna.
5:59
Tämä ei yllätä niinkään paljon kuin se, että Suomen maineeltaan parhaaksi arvioitu automerkki, Mercedez-Benz, pärjää vertailussa varsin huonosti. Kolmevuotiaiden M-B-mallien keskimääräinen hylkäysprosentti oli viime vuonna 5,6 ja M-B Sprinterin peräti 13,2. Laatuautona pidetty ja taksikuskien suosima Mersun E-sarja esittää nolottavan suuren hylkäysprosentin: 7,2.
