Trafi: Tämä 3 vuotta vanha auto on ikäluokkansa pahin vikapommi – myös taksikuskien suosima saksalainen laatuauto yllätti

Trafin tilastoista käy ilmi, mitkä kolmevuotiaat autot selviävät katsastuksesta liki ongelmitta, sekä se, mitkä saavat hylkäyksen kaikkein todennäköisimmin.

Trafin tuoreista katsastustilastoista näkee, että melko uusissakin autoissa on vikaisuuden suhteen valtavia eroja. Kun ottaa tarkasteluun ne vuonna 2014 käyttöön otetut autot, joita katsastettiin vuonna 2017 sata tai enemmän, ykköspommin asema on selvä. Se kuuluu Dacia Sanderolle.

Peräti 17,8 prosentissa niistä todettiin katsastuksessa hylkäykseen johtava vika. Kaikkien 2014 käyttöönotettujen Dacian mallien keskimääräinen hylkäysprosentti oli 11,6.

Alla olevalla Huomenta Suomen videolla kerrotaan, millaisia muutoksia auton katsastamiseen tuli aiemmin tänä vuonna.

Auton katsastus muuttuu –  tuleeko ajokieltoa herkemmin? 5:59

Tämä ei yllätä niinkään paljon kuin se, että Suomen maineeltaan parhaaksi arvioitu automerkki, Mercedez-Benz, pärjää vertailussa varsin huonosti. Kolmevuotiaiden M-B-mallien keskimääräinen hylkäysprosentti oli viime vuonna 5,6 ja M-B Sprinterin peräti 13,2. Laatuautona pidetty ja taksikuskien suosima Mersun E-sarja esittää nolottavan suuren hylkäysprosentin: 7,2.

Miten käy, kun ison E-Mersun rinnalle ajaa piskuinen mini? No, huonosti käy Mersulle. Vuonna 2014 käyttöönotettujen Minien hylkäysprosentti oli vain 0,6.

Muut saksalaiset premium-merkit pärjäävät kohtalaisen hyvin. Audin mallien keskimääräinen hylkäysprosentti oli 3,0 ja BMW:n 2,8. BMW:n ongelmalapsi on X3, joista hylättiin 5,8 prosenttia.

Vähävikaisuuden kärkipäätä edustavat Minin lisäksi Honda, Toyota ja Porsche. Kaikkien kolmen merkin eri mallien keskimääräinen hylkäysprosentti oli 1,2.

Yleisimmät hylkäykseen johtaneet vikakohteet ovat Trafin katsastustilaston mukaan etuakseli, käyttöjarru sekä jousitus ja iskunvaimennus.

– Määräaikaiskatsastustilastoissa on paljon mielenkiintoista dataa ja toivommekin, että mahdollisimman moni innostuu hyödyntämään sitä sekä muitakin Trafin tilastokannasta saatavia tilastotietoja. Olemme pyrkineet avaamaan tietojamme mahdollisimman laajasti, jotta niitä voidaan hyödyntää erilaisissa liikenteen uusissa palveluissa kätevästi, kertoo erityisasiantuntija Ari Väisänen Trafin verkkosivulla.

Lue myös:

    Uusimmat