Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Sähköautot eivät ole enää vain espoolaisjuppien harrastus

Lehtikuva
Julkaistu 18.04.2017 03:00

MTV UUTISET

Kun finanssiryhmä OP aloitti sähköautojen vuokrauksen loppuvuodesta, se oletti, että autoja vuokraavat lähinnä espoolaiset omakotitaloasujat kakkosautokseen. Siellä kun suurin osa sähköautoista on rekisteröitykin.

– Nyt jo nähdään, että asiakaskunta on monimuotoisempi. Esimerkiksi urbaanit ja kestävää kehitystä ajattelevat ovat kiinnostuneet palvelusta, kertoo Kulku-palvelun hankejohtaja Timo Kemppainen.

Myös maakunnista on Kemppaisen mukaan tullut kyselyjä, mutta toistaiseksi palvelu toimii vain pääkaupunkiseudulla. OP tutkii mahdollisuuksia laajentaa palvelua muualle Suomeen.

37864261
Lehtikuva

Palvelun avulla kuluttajat ja pienyritykset voivat ajaa sähköautolla kuukausimaksulla. Sopimus pitää tehdä vähintään kahdeksi vuodeksi. Tällä hetkellä auton saa edullisimmillaan käyttöönsä alle 400 eurolla kuukaudessa, mutta hinta edellyttää neljän vuoden sopimusta. Premium-palvelun kalleimmassa merkissä (Tesla Model X) lähtöhinta on lähes 3 000 euroa kuussa, jos sopimuskaudeksi haluaa vain kaksi vuotta ja ajomatkaa kertyy 40 000 kilometriä vuodessa.

Liiketoiminnan kasvua hidastaa Kemppaisen mukaan latauspisteiden puuttuminen.

– Myönnettäköön, että latausinfra, joka on puhtaasti autonlataukseen tarkoitettu, on edelleen heikko monin paikoin.

Kemppainen uskoo silti, että sähköauto on tulevaisuudessa yhä useammalla ykkösauto.

Lisää aiheesta:

Milloin sähköauton saa samaan hintaan kuin vastaavan polttomoottoriauton? Tässä tuore suomalaisarvioSähköautojen suosio kiihtyy, mutta saadaanko latauspisteitä riittävän nopeasti? – "Muna-kana -ilmiön rikkominen lähtee siitä"Hybridiautojen suosio jatkaa kasvuaan, mutta hämääkö yksi termi ostajia? – ”Sen käyttö tulisi kieltää”Kommentti: Maailmaa ei pelasteta sillä, että suomalainen vaihtaa sähköautoon ja vanha bensa-Pösö päätyy AfrikkaanVain murto-osa suomalaisista kiinnostunut yhteiskäyttöautoista – "Koetaan hyvin henkilökohtaisena"Uusi auto käyttöön alle 200 e/kk – TE: Yksityisleasing haastaa jo perinteisen autokaupan
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 13:05
    Media

    TS: Lännen Media lopettaa toimintansa

  • 13:01
    Räjähdykset

    Otkes harkitsee tutkinnan aloittamista Joroisten räjähdyksestä

  • 13:00
    Sää

    Jättikäänne marraskuun sääennusteessa – Pekka Pouta: "Iso harppaus"

  • 12:42
    Keski-Suomi

    Hyvinvointialueen pomolle muhkea eropotti – alueen talous sakkaa

  • 12:05
    Ydinaseet

    Analyysi: Stubb julisti ydinaseiden aikakauden – tätä se tarkoittaa